Pagina 2 van 3
Re: mijn E46 + mods
Geplaatst: 19 okt 2010, 01:28
door robje
dikke bak

plus leuke fotos en mods
Re: mijn E46 + mods
Geplaatst: 19 okt 2010, 08:26
door Martijn_bmw
Re: mijn E46 + mods
Geplaatst: 19 okt 2010, 08:40
door Mikkie
Die honger naar vermogen is misschien op te lossen met een chipje? Zit ik zelf ook naar te kijken. Een 330d valt nog even niet binnen het budget (geen tijd en zin om een nieuwe aan te schaffen ook al, of iemand moet me echt een vermogen geven voor m'n 320d

), maar met een goed afgestelde chip kom je al een heel eind

Re: mijn E46 + mods
Geplaatst: 19 okt 2010, 08:51
door Martijn_bmw
Re: mijn E46 + mods
Geplaatst: 19 okt 2010, 09:06
door Martijn_bmw
Mikkie schreef:Die honger naar vermogen is misschien op te lossen met een chipje? Zit ik zelf ook naar te kijken. Een 330d valt nog even niet binnen het budget (geen tijd en zin om een nieuwe aan te schaffen ook al, of iemand moet me echt een vermogen geven voor m'n 320d

), maar met een goed afgestelde chip kom je al een heel eind

voor een diesel idd een optie maar mijn benzine is weinig aan te chippen... "ze" beloven stijging van 118pk naar 131pk dat klinkt leuk maar als ik de ervaringen hier op het forum moet geloven is het verschil niet te merken en het chippen van een benzine motor weg gegooid geld...
Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 09:09
door Mikkie
Oh crap, zat even niet op te letten dat je een benzine hebt

. Dan schiet het inderdaad niet op, veel geld voor een vermogensstijging die je nagenoeg niet gaat merken. Dan misschien een keer de upgrade naar een zespitter? |p
Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 09:12
door Martijn_bmw
ja daar denk ik idd wel eens aan |p of een diesel

ik rij 25K per jaar dus net op het wisselpunt wel / geen diesel...
Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 09:24
door Mikkie
Tweedehands zit je dan makkelijk op het omslagpunt

.
Als je het gemiddelde praktijkverbruik van spritmonitor vergelijkt met de wegenbelasting ligt het omslagpunt rondom de 15k (beetje afhankelijk van welke versie je koopt). Tel daar wat onderhoud bij en vanaf 20k is het makkelijk rendabel. Ik rij om en nabij de 20k per jaar en ik heb ook een diesel gekocht

.
Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 09:34
door 320driver
Da's een lekker ritje geweest zeg, prachtige foto's en de Bimmer heeft zich al die tijd goed gehouden neem ik aan?

Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 09:36
door Martijn_bmw
Ik heb een hele Excel rekensheet gemaakt en idd voor alle modellen werkelijk gebruik van spritmonitor gebruikt.
bij 25K per jaar is een 318i vs 320d de diesel 50 euri per maand goedkoper dus 600 per jaar.
echter bij de diesel kans aanwezig van vervangen turbo c.q. brandstofpomp dus dat valt weer weg tegen die 600...
zodoende heb ik nu nogsteeds benzine (toen ik deze kocht reed ik nog maar 15K per jaar en heb ik uberhaupt niet gekeken naar een diesel

)
naast verbruik en wegenbelasting is er ook een verschil in verzekering he

die is ook duurder bij een diesel...
Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 09:40
door Martijn_bmw
320driver schreef:Da's een lekker ritje geweest zeg, prachtige foto's en de Bimmer heeft zich al die tijd goed gehouden neem ik aan?

thnx! uiteraard geen kick van de Bimmer, die blijft gewoon lopen
ook na mijn vakantie vanuit italie heeft hij me weer in positieve zin verbaasd! van Munchen naar huis ( ruim 800km) in 5,5 uur dat betekend constant 180-200km/h en geen teken dat het ook maar iets teveel is geweest voor de Bimmer

Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 10:07
door Mikkie
bmw320i schreef:bij 25K per jaar is een 318i vs 320d de diesel 50 euri per maand goedkoper dus 600 per jaar.
echter bij de diesel kans aanwezig van vervangen turbo c.q. brandstofpomp dus dat valt weer weg tegen die 600...
naast verbruik en wegenbelasting is er ook een verschil in verzekering he

die is ook duurder bij een diesel...
Mja, bij een benzine heb je ook onderhoud

. Hoe dan ook, het kan rendabel zijn als je maar genoeg rijdt. Ik ben geen enorme veelrijder maar rij privé toch genoeg (met vakanties enzo) om een diesel eruit te halen. Verzekering viel me mee. Is vooral duurder omdat je geacht wordt veel meer km's te maken dan met benzine. Op het moment dat je rond de 20 à 25k maakt, scheelt het nagenoeg niets, je praat over euro's. En een bijkomend voordeeltje was (maar daar kwam ik na aanschaf achter) dat de 320d sedan een klasse lager valt qua wegenbelasting dan Carbase aangeeft. Dus dat scheelt ook nog 120 euro per jaar. Niet veel, maar toch leuk.
Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 10:22
door Martijn_bmw
Dit is mijn Excel rekensheet
brandstofprijs aanpassen of verbruik of iets anders wat je wil en hij rekend alles door
gaat nu dan om de eerste 2 kolommen he

die andere zijn auto's die ik ook overweeg als opvolger...
en die OH kosten zijn extra tov de benzine die ik verwacht zoals genoemd bij diesel de turbo/pomp en bij LPG de cilinderkop.
regulier neem ik niet mee omdat je dat bij elke auto hebt en dus voor dit vergelijk niet interessant.
Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 11:47
door Griffendahl
Wel jammer dat je de afschrijving vergeet. Een 318i is met 2 ton op de teller minder waard als een 320d met 2 ton op de teller...
Ik geloof verder overigens niet dat het onderhoud van een diesel zoveel duurder is per km als een 318i, die 600 euro lijkt mij behoorlijk uit de lucht gegrepen, ik heb in 130.000 km en 3 jaar nog nooit een reparatie aan mijn 320d gehad van 600 euro of meer.
Re: Mijn E46 + mods + roadtrips etc.
Geplaatst: 19 okt 2010, 12:09
door Martijn_bmw
ach het blijft natuurlijk koffiedik kijken maar dat kan je ook andersom zien
voor het geld waar ik deze 318i met 1 ton op de teller kocht ( 2 jaar geleden 7,5K) kon ik ook een diesel met 2 ton op de teller kopen.
3 jaar verder zouden ze beide 1 ton verder zijn en volgens mij blijven de waardes dan ongeveer gelijk

(318i met 2 ton of 320d met 3 ton)
ik werk zelf bij Athlon Car Lease en op basis van gegevens uit het verleden (ongeveer 300.000 metingen) blijkt dat een (nieuwe) diesel auto interessant is vanaf 35-40K km per jaar.... een deel daarvan komt door de extra afschrijving bij een nieuwe diesel tov benzine.
als je dit buiten beschouwing laat blijft het omslagpunt op ong. 25K km/jaar hangen.
en tuurlijk per geval is het anders, de een heeft massel (zoals jij) en heeft geen extra rep kosten en bespaard wat meer de ander heeft pech en moet zowel aan de turbo als pomp en moet weer 5 jaar rijden om die extra kosten terug te verdienen op de brandstofbesparing...
dus in die zin is de 600 uit de lucht gegerepen en een gemiddelde maar je moet iets meenemen wil je het zuiver berekenen
