320i Cabrio ontdekkingsrijs
- BMWf20 2.0d
Re: 320i Cabrio ontdekkingsrijs
jeetje dat is dan niet heel netjes gedaan dan!
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Die ketting doen we wel een andere keer....
Meen je dat? Niet om om iemands brood af te pakken. Maar dat kan je echt niet maken als bouwer. Vraag me ook af in hoeverre de koppakking er daadwerkelijk doorheen was. Dikke olie onder de kleppendeksel is niet best uiteraard, maar een goede motorflush helpt natuurlijk wel wat.
Heb altijd het idee dat de monteurs helemaal niet weten waar ze het over hebben en je maar alleen met extra kosten laten zitten wat nergens voor nodig is.
Meen je dat? Niet om om iemands brood af te pakken. Maar dat kan je echt niet maken als bouwer. Vraag me ook af in hoeverre de koppakking er daadwerkelijk doorheen was. Dikke olie onder de kleppendeksel is niet best uiteraard, maar een goede motorflush helpt natuurlijk wel wat.
Heb altijd het idee dat de monteurs helemaal niet weten waar ze het over hebben en je maar alleen met extra kosten laten zitten wat nergens voor nodig is.
One life, live it!
Ik ben er bij geweest toen de kop eraf lag, Maan. De koppakking was inderdaad niet erg slecht, maar er zat wel een klein scheurtje in. Het ergere probleem werd toen pas ontdekt: De cylinders waren helemaal glad. Dat heb ik zelf kunnen constateren. De binnenwand leek net een spiegel, en voelde ook zo glad aan, en dat hoort voor hoe ver ik ervan snap echt niet, toch?
Volgens de monteur betekende dat, dat het redelijk zinloos was alleen de koppakking te vervangen. Ben geen automonteur, maar dat verhaal klonk mij erg logisch: gladde cylinders betekenen aangetaste zuigerveren en slechte smering van zuigers (het olie kan er niet meer tussen als alles glad is). Om deze reden heb ik op dat moment besloten om door te gaan en (tegen de nodige extra kosten) ook de cylinders opnieuw te laten honen en nieuwe zuigerveren erin te laten zetten. Het resultaat zal een nagenoeg nieuwe motor op moeten leveren... moet nog afwachten of dat ook het geval is
.
Volgens de monteur betekende dat, dat het redelijk zinloos was alleen de koppakking te vervangen. Ben geen automonteur, maar dat verhaal klonk mij erg logisch: gladde cylinders betekenen aangetaste zuigerveren en slechte smering van zuigers (het olie kan er niet meer tussen als alles glad is). Om deze reden heb ik op dat moment besloten om door te gaan en (tegen de nodige extra kosten) ook de cylinders opnieuw te laten honen en nieuwe zuigerveren erin te laten zetten. Het resultaat zal een nagenoeg nieuwe motor op moeten leveren... moet nog afwachten of dat ook het geval is

ontdekkingsreis 

Tja, je had zeker een ander soort "ontdekkingsreis" in gedachte... 
Ik hoop dat die ook nog komt... volgende zomer

Ik hoop dat die ook nog komt... volgende zomer

Laatst gewijzigd door Bart70 op 02 dec 2015, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Wat ik enkel niet snap is dat ze je cilinders gehoond hebben, nicasil is namelijk niet te honen en ik zie toch echt een alu onderblok volgens mij. Als er een M52 in ligt zou ik dit zeker even aankaarten!
Klinkt erg vervelend, heb zelf nog geen problemen gehad met BMW 6 cilinder motoren.
En inderdaad van die Nikasil cilinderwanden is een goede opmerking..... die kunnen volgens mij ook niet gehoond worden. Dan moet er denk ik een nieuwe laag aangebracht worden.
Succes in ieder geval.
En inderdaad van die Nikasil cilinderwanden is een goede opmerking..... die kunnen volgens mij ook niet gehoond worden. Dan moet er denk ik een nieuwe laag aangebracht worden.
Succes in ieder geval.
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
Dat klinkt erg verontrustend, Dennis en lj! Hebben jullie informatie-bronnen waar ik dit kan achterhalen? Voor wat ik heb begrepen, is nikasil erg hard en kan daardoor niet echt gehoond worden in de zin van een laag verwijderen om een grotere zuiger te passen, maar dat is ook niet de bedoeling. De bedoeling is alleen het "deglazing" (weet niet hoe je dat in Nederlands goed vertaald) van de cylinder wanden. Als ik zo op internet zoek, schijnt dat wel te kunnen:
http://www.prweb.com/releases/2014/04/prweb11725346.htm
en
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... iners.html
Betekend dit nou dat ik afscheid mag nemen van de motor (en mijn geld)? Als ik met de monteur in discussie wil gaan, heb ik wel hard bewijs nodig dat hij het fout doet, en moet dit goed kunnen onderbouwen. Hij is ten slotte de "expert" en ik de "leek". Met "iemand op een forum heeft mij verteld dat..." kom ik daar nergens
Bedankt voor de reacties op iedereen geval.
http://www.prweb.com/releases/2014/04/prweb11725346.htm
en
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... iners.html
Betekend dit nou dat ik afscheid mag nemen van de motor (en mijn geld)? Als ik met de monteur in discussie wil gaan, heb ik wel hard bewijs nodig dat hij het fout doet, en moet dit goed kunnen onderbouwen. Hij is ten slotte de "expert" en ik de "leek". Met "iemand op een forum heeft mij verteld dat..." kom ik daar nergens

Bedankt voor de reacties op iedereen geval.
Ik denk dat ze je bij de BMW dealer aan de hand van de motorcode snel genoeg kunnen vertellen wat voor blok je hebt.
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
Het is een M52B20 uit 1995... Aluminium met nikasil zal dat moeten betekenen.
- Ramon 325 Vanos
Hallo Yope
Als ik dit lees heb ik het al met je te doen.
Denk dat je er af en toe wel moedeloos van wordt.
Lees dat de garage wel veel fouten maakt.
Ik zou de wagen testen en als deze goed loopt dan pas de klant bellen.
En niet van ja het loopt slecht maar efkes inrijden en maybe gaat het weg.
Ik zou daar niet meer terug gaan als alles geregeld is.
Over het verhaal van de M50 of M52 kan je ook zien aan het inlaatspruit stuk.
Of als een magneet op het onderblok blijft zitten heb je een M50.
Als ik dit lees heb ik het al met je te doen.
Denk dat je er af en toe wel moedeloos van wordt.
Lees dat de garage wel veel fouten maakt.
Ik zou de wagen testen en als deze goed loopt dan pas de klant bellen.
En niet van ja het loopt slecht maar efkes inrijden en maybe gaat het weg.
Ik zou daar niet meer terug gaan als alles geregeld is.
Over het verhaal van de M50 of M52 kan je ook zien aan het inlaatspruit stuk.
Of als een magneet op het onderblok blijft zitten heb je een M50.
Beste Ramon,
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad om moedeloos van te worden. Ik ben niet echt van plan om naar deze garage terug te gaan, maar ik moet zeggen dat ik ook niet bepaald veel ervoor betaal. Als achteraf de motor weer goed is, heb ik er vrede mee dat het "wat langer duurt". Het is in ieder geval een M52 (zie mijn eerdere bericht).
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad om moedeloos van te worden. Ik ben niet echt van plan om naar deze garage terug te gaan, maar ik moet zeggen dat ik ook niet bepaald veel ervoor betaal. Als achteraf de motor weer goed is, heb ik er vrede mee dat het "wat langer duurt". Het is in ieder geval een M52 (zie mijn eerdere bericht).
Trekt die valse lucht? Dat zorgt ook vaak voor foutmeldingen op de lambda's en beroerd lopen.
Eindelijk!!!
Ik heb de auto terug, en hij draait weer lekker zo als het hoort voor een 6 cylinder
Uiteindelijk zaten de lambda sondes verwisselt aangesloten en was een bout van de Vanos gebroken
.
Na herstel (duurde even om de bouten te bestellen) rijd hij nu weer goed. Heb hem natuurlijk nog niet echt door getrapt, omdat de motor nog moet inrijden. De eerste 3000km rustig warm laten lopen en proberen onder de 3500 toeren te blijven was het advies.
Bedankt iedereen hier voor de aanmoedigingen en tips! Ik ben weer opgelucht, alhoewel de "ontdekkingsreis" waarschijnlijk nog niet helemaal afgelopen is: De volgende stap is de wielophanging en wielen weer in een meer op origineel lijkende toestand krijgen. Hiervoor moet ik zien te achterhalen wat daar allemaal aan veranderd is. Ik zal in de toekomst vrijwel zeker proberen om van die 18 inch velgen terug te gaan naar 16 inch.
Nu eerst even een welverdiende adempauze... even een tijdje gewoon ermee rijden
Ik heb de auto terug, en hij draait weer lekker zo als het hoort voor een 6 cylinder

Uiteindelijk zaten de lambda sondes verwisselt aangesloten en was een bout van de Vanos gebroken

Na herstel (duurde even om de bouten te bestellen) rijd hij nu weer goed. Heb hem natuurlijk nog niet echt door getrapt, omdat de motor nog moet inrijden. De eerste 3000km rustig warm laten lopen en proberen onder de 3500 toeren te blijven was het advies.
Bedankt iedereen hier voor de aanmoedigingen en tips! Ik ben weer opgelucht, alhoewel de "ontdekkingsreis" waarschijnlijk nog niet helemaal afgelopen is: De volgende stap is de wielophanging en wielen weer in een meer op origineel lijkende toestand krijgen. Hiervoor moet ik zien te achterhalen wat daar allemaal aan veranderd is. Ik zal in de toekomst vrijwel zeker proberen om van die 18 inch velgen terug te gaan naar 16 inch.
Nu eerst even een welverdiende adempauze... even een tijdje gewoon ermee rijden