Geen tellerafwijking?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
meanart

Re: Geen tellerafwijking?

Bericht door meanart » 26 jan 2009, 10:22

Mijne staat ook op 16" velgen en de km-teller geeft 2 km/h meer aan dan GPS. Volgens mij zijn ze wettelijk verplicht om evenveel of meer aan te geven dan werkelijke snelheid. Mijn vorige motor (K100rs) gaf 10% teveel aan, huidige motor (K1200rs) heeft ook nauwelijks afwijking; ik denk dat de nieuwere auto's minder afwijken. Scheelt waarschijnlijk ook nog per merk.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 26 jan 2009, 10:52

Het is allemaal heel simpel.

De normale regels m.b.t. banden.
De originele maat dus de velgmaat en de daarbij behorende banden bij nieuwe aflevering zijn leidend voor de km. teller.
De teller mag niet minder aangeven dan de gereden snelheid. Dus geen 95 terwijl je werkelijk 100 rijdt.
De teller mag wel minder aangeven, en die grens ligt rond de 7-8 %.

Ga je andere banden/ velgen monteren dan mag de afwijking ten opzichte van origineel geleverd qua omtrek niet meer dan 2,5% totaal zijn.
Het maakt geen verschil of je nu 15" of 20" monteert. De bandomtrek is leidend. Helemaal exact kom je bij het veranderen van de velgmaat nooit uit, omdat de bandmaten met verhoudingen tussen breedte en hoogte werken. Een stelling dat 18"dus beter uitkomt is onzin, omdat de breedte/ hoogteverhouding anders kan zijn. De hoogteaanduiding is dus een verhoudingsmaat m.b.t. de breedtemaat.
De 1 rijdt op 225 breed en de ander op 255. Dit heeft door die verhouding met de hoogte dus invloep de omtrek van de band, vandaar die eis van 2,5% maximale afwijking.

Je kan de fabrieksafmetingen uit je instructieboekje halen. Ga je van velgen wisselen, dan kan je bandenleverancier de juiste breedte/ hoogteverhouding voor je bepalen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Dan_600F

Bericht door Dan_600F » 26 jan 2009, 20:33

Fabian79 schreef:
De teller mag wel MEER aangeven, en die grens ligt rond de 7-8 %.
.

Dat klopt, tellers worden gecalibreerd met de voorgeschreven bandenmaat die BMW std monteert. ga je aftermarket monteren krijg je automatisch wat verschil

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”