Re: 5 serie automaat? Wel of niet?
Geplaatst: 29 mei 2015, 13:20
Als je een 5HP bak bij ZF laat spoelen. Reviseren ze ook het schakelbrein. Ik heb mijn eigen schakelbrein gereviseerd en dat heeft het schakelen toch wel wat verbeterd. Ik heb het grondig aangepakt door:Eric 540i schreef:Het spoelen voor € 500.- bij ZF daar heb ik geen ervaring mee en heb tot op heden alleen theoretische onderbouwing gelezen. Of het echt nodig is... zeker met reinigen heb ik mijn twijfels omdat een theoretisch uitleg kan zijn dat er vuil en aanslag los komt die vervolgens gaatjes verstoppen met als gevolg dat de bak niet goed functioneert.... . Maar theorie en praktijk .... . Een waarheid is er niet.
- Olie te wisselen + filter na aanschaf = enorme verbetering
- Olie te wisselen + filter na 10.000 kilometer = nog wel wat beter geworden
- Brein reviseren, monteren en olie + filter nieuw = weer een hele verbetering
Hier voor de liefhebber een filmpje van me op YouTube hoe je een brein aanpakt.
Deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=gbmprgrHvkU
Deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=i7NLvZT1Ulw
De onderdelen in dat brein kunnen versleten zijn waardoor ze niet goed afdichten. Ook is het mogelijk dat de centrale plaat vol vuil zit. Dit kwam ik tegen bij een automaat die ik als leerobject uit elkaar heb gehaald. Er zat gewoon een soort modder in dat brein = oude ATF i.c.m. slijtdelen.
Voor wat betreft de M52TU. Dit zijn eigenlijk nog-net-geen-M54 motoren. Wat er precies verschillend is met de M52 durf ik niet te zeggen maar het zijn goede motoren. Om te bepalen of je een "18" of "19" hebt, moet je kijken naar het bouwjaar. Ga er maar even van uit dat vanaf 1999 alles 5HP19 is.
