Turbo vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
rs13
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 sep 2008, 20:46

Re: Turbo vervangen

Bericht door rs13 » 03 dec 2014, 22:55

Even ter verduidelijking, voor een 535d zie ik geen opties om het draaiende gedeelt te vervangen Of ligt dat aan mij?
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Turbo vervangen

Bericht door hj2 » 04 dec 2014, 10:15

wel. stap 1 is dus afpersen van je slangen en koppelingen, alles wat onder druk komt door de turbo zeg maar.
Een turbo kun je prima zelf repareren en daarvoor hoef je echt niet alle draaiende delen te vervangen. Gewoon kijken en meten wat nog goed is en vervangen wat kapot of beschadigd is. Revisiebedrijven vervangen liefst alles omdat ze dat uitgebalanceerd op de plank kunnen leggen. Hier wordt het wel spannender. balanceren heb je gewoon een bank voor nodig. je moet dynamisch balanceren omdat statisch niet genoeg is. Als je alleen statisch balanceert zal dat er best goed uitzien en best goed lopen, alleen neemt de standtijd van je lagers drastisch af waardoor je na een fractie van de normale levensduur weer aan de beurt bent.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

rs13
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 sep 2008, 20:46

Re: Turbo vervangen

Bericht door rs13 » 04 dec 2014, 22:28

Sorry, ik ben niet duidelijk. Ik bedoel ik zie op eerder genoemde site geen compleet draaiend gedeelte aangeboden wat je 1 op 1 zou kunnen kopen om zelf te vervangen. Als ik 535d kies dan staat er dat er geen onderdelen beschikbaar zijn. Ik ben namelijk wel benieuwd naar prijzen hiervan.
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Turbo vervangen

Bericht door hj2 » 05 dec 2014, 10:03

Ik kan me niet voorstellen dat er geen andere Turbo-boeren zijn die de delen niet los kunnen leveren.... Misschien nog even verder googelen?
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Turbo vervangen

Bericht door avdakker » 06 dec 2014, 21:13

Ik heb inmiddels de revisieturbo binnen vanuit Duitsland (gereviseerde Garret) en ik moet zeggen, die ziet er als nieuw uit. Hij is volledig opgepoetst. Werkelijk als nieuw.
Inmiddels ook de koperen pakkingen en de uitlaatpakking binnen dus nu nog even wachten tot de 20e. Dan kan ik met 2 man werken op een brug dus dat werkt wat fijner.
Ik heb de turbo voor een 500 euro gekocht op Ebay en hiernaast 100 euro aan statiegeld betaald. Deze krijg ik retour als ik mijn oude opstuur. Dus al met al vind ik de kosten dan ook nog wel te doen.
Brug huur en pakkingen komen op een pak hem beet 50 euro samen dus alles bij elkaar is het nog el cheapo. Heb er nu al zin in om dat ding eronder te bouwen. Keep you informed
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Turbo vervangen

Bericht door Quadrantz » 06 dec 2014, 21:19

Klinkt goed!! En idd erg cheap :).

Ben benieuwd naar het eindresultaat en het verschil :duim:

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Turbo vervangen

Bericht door avdakker » 08 dec 2014, 16:29

Uhm, wellicht kan het zonder en ik heb al het een en ander gezien middels google maar heeft iemand wellicht de werkplaats handleiding voor het vervangen van de turbo? Het zou het in elk geval weer wat eenvoudiger maken als dat ik straks alles uit moet gaan liggen zoeken.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Turbo vervangen

Bericht door avdakker » 20 dec 2014, 15:27

Goed, turbo is vervangen inclusief alle pakkingen en koperen afdicht ringen. Al met al 5 uurtjes bezig geweest al was het meer om uit te zoeken hoe we het beste overal bij konden komen.
Direct alle kunststof slangen nagelopen en niets verontrustends kunnen vinden. Alles goed zuiver gemaakt en weer terug geplaatst.
Het was een heel gevecht om de motorsteun los te krijgen daar een van de bouten tussen turbo en motorsteun slecht te bereiken zijn. Daarnaast zijn de V afdichtingen over het uitlaat traject echt moordend om los te krijgen.
Ik weet niet of het zo kan maar de meest eenvoudige manier lijkt mij:
Motordeksel verwijderen en bodemplaten verwijderen.
Luchtfilter en behuizing in motorcompartiment verwijderen.
Motorsteun verwijderen (Motor tijdelijk met houten blokje ondersteunen)
Uitlaat los maken van het roetfilter
Bekabeling turbo en roetfilter loshalen.
Spruitstuk demonteren inclusief roetfilter in zijn geheel.
Dan alles buiten de auto overzetten en weer terug monteren.
Hoe dan ook, ik vond het weer een boeiend karwei en het gefluit is zo goed als verdwenen. De turbo is door ontbreken van het roetfilter nog wel aanwezig maar nu onder normale proporties. :duimen:
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”