Re: Toerenteller en econoommeter doen raar
Geplaatst: 07 feb 2014, 12:40
wel voorzichtig met de dme. Statische elektriciteit vernield direkt je dme als je daar niet voorzichtig mee omgaat.
Behandel deze als een computer die je opent.
Een 2e cockpit geeft hetzelfde effect. Dan is de oorzaak extern van je cockpit te zoeken met deze storing.
Je abs werkt. Het signaal van je abs module gaat naar de dme. Dat gaat nog allemaal goed.
Serviceinterval. Komt van dme.
Toerental: dme
Temperatuur: direkt van een sensor nabij radiateur voor de meter op je dash....... en 1 sensor gaat naar de dme voor het motormanagement. Een bruine en een blauwe. De blauwe was volgens mij voor het motormanagement en de bruine voor je meter. Die zou je even los kunnen koppelen om te kijken of je enig resultaat merkt.
Switch voor stationair-vollast. Achter je gasklep. Je moet een duidelijke "click" horen bij het bedienen van de gasklep. Hij is ook door te meten: Stationaire stand, gasklep dicht: 0 Ohm, bij volgas is dit pootje oneindig in weerstand. Voor de volgaspositie is het het juist andersom, maar dan op het andere pootje. Het 3e pootje is de gemeenschappelijke MIN. DIt altijd meten in een spanningsloze toestand. Weerstand meten met een gevoerde spanning gaat nu eenmaal niet.
Maar de motor loopt goed, dus ik verwacht hier geen mankement.
Zitten hier nog back-up batterijen achterop de cockpit unit eigenlijk zoals bij de e30? Als ze er zijn: check een lekkage en maak dit eventueel goed schoon met een electronicareiniger of wat aceton voor de eerste hulp.
Ga niet zo maar een dme wissel doen, dat zal niet werken ivm de beveiliging. Dan moet er her en der nieuwe coderingen worden toegepast door een freak of bmw. Maar dat ligt aan het bouwjaar. T/m 1994 gaat een wissel nog, daarna niet meer.
Behandel deze als een computer die je opent.
Een 2e cockpit geeft hetzelfde effect. Dan is de oorzaak extern van je cockpit te zoeken met deze storing.
Je abs werkt. Het signaal van je abs module gaat naar de dme. Dat gaat nog allemaal goed.
Serviceinterval. Komt van dme.
Toerental: dme
Temperatuur: direkt van een sensor nabij radiateur voor de meter op je dash....... en 1 sensor gaat naar de dme voor het motormanagement. Een bruine en een blauwe. De blauwe was volgens mij voor het motormanagement en de bruine voor je meter. Die zou je even los kunnen koppelen om te kijken of je enig resultaat merkt.
Switch voor stationair-vollast. Achter je gasklep. Je moet een duidelijke "click" horen bij het bedienen van de gasklep. Hij is ook door te meten: Stationaire stand, gasklep dicht: 0 Ohm, bij volgas is dit pootje oneindig in weerstand. Voor de volgaspositie is het het juist andersom, maar dan op het andere pootje. Het 3e pootje is de gemeenschappelijke MIN. DIt altijd meten in een spanningsloze toestand. Weerstand meten met een gevoerde spanning gaat nu eenmaal niet.
Maar de motor loopt goed, dus ik verwacht hier geen mankement.
Zitten hier nog back-up batterijen achterop de cockpit unit eigenlijk zoals bij de e30? Als ze er zijn: check een lekkage en maak dit eventueel goed schoon met een electronicareiniger of wat aceton voor de eerste hulp.
Ga niet zo maar een dme wissel doen, dat zal niet werken ivm de beveiliging. Dan moet er her en der nieuwe coderingen worden toegepast door een freak of bmw. Maar dat ligt aan het bouwjaar. T/m 1994 gaat een wissel nog, daarna niet meer.