Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Geplaatst: 01 okt 2013, 18:30
Een stukje uit : ngk.de
Zie: Vet mengsel, dit kan de sterke uitlaatgeur en rook verklaren. Hoger verbruik komt ook overeen.
Hopelijk ben je geholpen hiermee.
Als de sonde verouderd is, produceert ze eventueel een te zwak of te langzaam sondesignaal. Naast de normale veroudering kunnen natuurlijk ook andere oorzaken voor beschadiging optreden. Hier vindt u informatie over de mogelijke beschadigingen en de oorzaak van de fout.
Als de motorregeling geen signaal of een te zwak signaal van de lambdasonde ontvangt, moet de motor als het ware "blind vliegen". De motorregeling kan niet vaststellen hoe het mengsel dat op het moment verbrand wordt, samengesteld is. Dus schakelt de regeling over op noodloop, zodat automatisch een vet mengsel geproduceerd wordt. Dat betekent: Er wordt meer brandstof verbruikt, dan nodig is. Zo garandeert de motorregeling het benodigde vermogen en beschermt de componenten voor oververhitting.
Dit heeft negatieve consequenties. Van de ene kant stijgt het brandstofverbruik duidelijk - met gemiddeld 15 %, in het stadsverkeer zelfs nog veel meer. Van de andere kant kan de katalysator niet meer goed werken, er komen meer schadelijke stoffen in het milieu terecht.
Zie: Vet mengsel, dit kan de sterke uitlaatgeur en rook verklaren. Hoger verbruik komt ook overeen.
Hopelijk ben je geholpen hiermee.
Als de sonde verouderd is, produceert ze eventueel een te zwak of te langzaam sondesignaal. Naast de normale veroudering kunnen natuurlijk ook andere oorzaken voor beschadiging optreden. Hier vindt u informatie over de mogelijke beschadigingen en de oorzaak van de fout.
Als de motorregeling geen signaal of een te zwak signaal van de lambdasonde ontvangt, moet de motor als het ware "blind vliegen". De motorregeling kan niet vaststellen hoe het mengsel dat op het moment verbrand wordt, samengesteld is. Dus schakelt de regeling over op noodloop, zodat automatisch een vet mengsel geproduceerd wordt. Dat betekent: Er wordt meer brandstof verbruikt, dan nodig is. Zo garandeert de motorregeling het benodigde vermogen en beschermt de componenten voor oververhitting.
Dit heeft negatieve consequenties. Van de ene kant stijgt het brandstofverbruik duidelijk - met gemiddeld 15 %, in het stadsverkeer zelfs nog veel meer. Van de andere kant kan de katalysator niet meer goed werken, er komen meer schadelijke stoffen in het milieu terecht.