Melding Transmissie Storing

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door lekkerwijf1 » 02 aug 2013, 17:06

Ik heb ervaring met zf maar ook met spoelen.
Zf kan de hele bak niet voorzien van nieuwe olie.
Zf laat olie aflopen en vervangt inderdaad de balletjes met veertjes.
Maar zij laten toch zeker een 4 liter oude vuile olie in de koppelomvormer achter.
Mijn ervaring met spoelen is zeer goed en raad ook iedereen aan te gaan spoelen.
Al tig autos laten spoelen en bij allen is het resultaat fantastisch.
Wel altijd het filter vervangen en dan ook zeker een half uur blijven spoelen met reiniger.
daarna een oliemengaditief in de bak plus nieuwe olie.
Spoelen gebeurd overigens met 15 liter olie zodat je er zeker van bent dat de olie weer super rood is ipv zwart
Ook bij de werkbussen met automaatbak bevalt dit zeer goed.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door AdE39 » 02 aug 2013, 18:21

Hallo beste Lekkerwijf,

Ja ieder zijn ervaring.
Ik zie enkel maar verkeerde berichten, over het spoelen.
Kenners/specialisten zeggen, dit spoelen is echt uit den boze!

Ik heb foto's gezien, van een kleppenblok wat dus gespoeld was door een of andere firma.
Na de spoeling hebben ze dus de bak weer afgetapt in een goede werkplaats, en het kleppenblok is dus uit de bak gedemonteerd en het kleppenblok zelf is dus ook helemaal gedemonteerd, u wilt echt niet weten, wat men daar aantrof, juist, allemaal slib en de kanaaltjes zaten gewoon nog vol met residu, aanslag dus.
De druk veertjes waren gewoon op, gewoon te weinig tegendruk, de balletjes van de klepjes, daar waren platte kantjes in gesleten.
M.A.W. Spoelen, begin er niet aan, de spoeling geeft dus echt geen 100 % garantie dat het geheel wel helemaal gereinigd is.
De aditieven, die doen hun werking echt niet.
Te weten, dat ATF of welke andere hydraulische vloeistof dan ook, een eigen reinigende werking heeft, en velen weten dit niet eens.

Voorbeeld:
Ik was in het bezit van een Audi A6 2.5 TDI met automaat.
Ik had wat problemen met de komstoters, die bleven gewoon klepperen, na de verversing van de motor olie.
Ik heb de komstoters gedemonteerd en in een bak gelegd, en heb er een slok ATF in gekiept, ik heb dat zooitje een paar uur laten staan, en vervolgens weer netjes gespoeld met spoelolie.
Daarna heb ik de spoelolie weer laten uitlekken, en al de komstoters weer in warme motor olie gelegd, zodat de juiste olie weer in de komstoters aanwezig was, echter wil ik dus ook zeggen, dat kleine beetje ATF zal echt geen schade berokkenen aan de motor, daar is de hoeveelheid te weinig voor.
Maar ik doe het gewoon helemaal goed.
Daarna heb ik alle komstoters weer netjes gemonteerd en alles afgesteld.
Er was niet een komstoter die nog tikte of klepperde.
Dat is nu de reinigende werking van de automaten bak olie. In mijn geval gewone rode ATF Dexron.

Voor het onderhoud van een automaat, dan zal ik echter wel kiezen voor de echte zekerheid met een zeer goede harde garantie zonder gezeur, en zeker geen storingen, want daar heb ik echt nog niemand over horen klagen bij ZF.

Maar een ieder mag gewoon vrij zijn eigen keuze maken.
Echter ga ik wel voor echt zeker.

Ik wens u allen een heel fijn weekend.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door Quadrantz » 02 aug 2013, 18:39

ZF doet geen GM bakken, althans eind vorig jaar in ieder geval niet ;). Ik heb toen contact met ze gehad om de GM bak onder mijn 320D van nieuwe olie te voorzien.

Ik heb daarna ook voor Tunex gekozen, het is nu zo'n 40K geleden en hij schakelt nog steeds super! Kilometerstand is bijna 3 ton :).

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door AdE39 » 02 aug 2013, 19:28

Hallo beste Quadrantz,

Dan denk ik dat er een misverstand is.

Ik heb dus een aantal reacties gelezen van een aantal BMW diesel eigenaren, dat zij met hun GM automaat, gewoon de olie en het filter hebben laten vervangen bij ZF.
Ook is de olie van het diff. ververst
Er word verder dus niets gedemonteerd, maar enkel ververst.

Dus waar dit verhaal vandaan komt, wat u nu aan het vertellen bent, dat weet ik niet!

Ik denk echter, dat deze forumleden dat verhaal ook niet uit hun duim zuigen.

Verder staan er genoeg reacties op alle auto fora van de Duitse merken in binnen en buitenland over de hele positieve service van ZF, al of niet een ZF bak, dus ook gewoon de GM bak.

Foto's liegen er niet om, na een spoeling, is de bak onder de auto vandaan gehaald, en gedemonteerd, enkel voor een test. En dit is uitgevoerd door een echt uitmuntende vakman, met enorm veel know-how van BMW.
De kanalen van het kleppenblok zat nog gewoon troep, en residu.
Verder zal welke vakman van buitenaf kunnen bekijken of de klepjes defect zijn of aan het verslijten zijn, dat is echt onmogelijk.

Maar zoals ik al zei, het is een ieder zijn vrije keuze, hoe hij met zijn auto omgaat, mijn manier is het helaas niet.
Ik laat mijn auto niet naar de haaien helpen, door dit soort werk.
Er staan echt voldoende waarschuwingen op diverse auto fora, en wie niet horen wil die moet helaas voelen.
Ik waag me er echt niet aan.
En terwijl de prijs haast of zelfs gelijkwaardig is, spoelen of de echte service beurt van ZF, met garantie en zonder enige vorm van storingen.
En dat laatste heb ik veelvuldig gelezen op menig auto fora, storingen na het spoelen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door tom_il » 02 aug 2013, 20:01

ik bekijk het zo, als ZF niet spoelt zal daar een goede reden voor zijn. Het zijn tenslotte duitsers, en daarbij zij doen dit als service, zij leven hier niet van. Als er meer nodig was dan zouden zij dit ongetwijfeld doen, zij kennen er tenslotte alles van (of dit word toch verondersteld) , en hun kan het niet schelen als het meer kost, zij hebben tenslotte toch geen concurentie .
Ben absoluut geen specialist, maar dit zegt mijn gezond verstand.
525d E61 2007 pre-LCI

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door Lowkey » 02 aug 2013, 20:32

Reken incl. diff. olie nu wel op € 500 ik was vorig jaar 480 kwijt.
Toch nog een opmerking m.b.t. tot de hoeveelheid olie die ververst wordt. Mister Sagert zei tegen mij dat er maar ca. 4 liter olie uit kwam en dat hadden er ca. 8 moeten zijn. Volgens spec zit er ongeveer 9,5 liter olie in de 6HP26 (6HP19 8 liter geloof ik). 4 liters had mijn bak al verloren door lekkage. Er blijft dus maar zon 1,5 liter achter wat niet ververst wordt. Hij was verbaast dat mijn automaat nog niet overleden was! Helaas zit ik nu nog wel steeds met de 2 naar 1 Boink. Alle onderdelen werden inderdaad helemaal gereinigd. Zelfs de bodemplaat werd helemaal schoongemaakt! Fascinerend om te zien hoe de automaat er van binnen uit zag..
F10 N57N

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door AdE39 » 02 aug 2013, 21:54

Hallo beste Lowkey,

Geen schakelklachten gehad dan?
Zomaar 4 liter weg gelekt, dat is toch zeer duidelijk zichtbaar waar de auto gestaan heeft.
Ik rijd weg van de plaats waar ik sta, en kijk in de spiegels of er een lekkage aanwezig is.
Dan is er altijd wel een vochtige plek aanwezig waar de auto gestaan heeft.

Net wat ik al eerder gezegd heb, en wat Tom ook weer zegt, bij ZF weten ze echt goed waar ze mee bezig zijn.
want anders doen ze het echt niet op deze wijze.
Ja, Jörg Sagert de service monteur, dat is een erg eerlijk man, en weet erg veel van zijn vak, en het is hem ook niets teveel om alles in geuren en kleuren te vertellen en uit te leggen.
Dat is de reden dat velen hem zo waarderen.

ja, je weet echt niet wat je allemaal ziet, als het de eerste keer is dat je een automaat gedemonteerd ziet worden, zo is dat kleppenblok ook heel erg interessant.
En, het grote verschil net na de demontage en net weer voordat het weer gemonteerd gaat worden, wat een grandioos verschil is dat!

Ja het zal ongetwijfeld zeker duurder geworden zijn, ik bedenk me ineens dat ik de E39 al haast 4 jaar heb.
De tijd gaat erg hard, ik zat aan de prijs te denken, dus het scheelt tegen nu €100,00 euro.
Ik weet niet of er een modificatie heeft plaats gevonden, van de bak.

Ik vond de achter gebleven hoeveelheid die Lekkerwijf opnoemde al heel erg veel, want dat kan echt niet achterblijven in een dergelijke koppelomvormer, daar is deze te klein voor.

Die Boink bij het terug schakelen, dat kan al een kleine voorbode zijn, dat er schade is opgelopen, omdat er te weinig olie in de bak gestaan heeft, en wat zet Jörg Sagert er van?
Erg jammer dat dit niet is weggegaan met de service beurt.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door lekkerwijf1 » 03 aug 2013, 11:56

In duitsland wordt tijdens een grote onderhoudsbeurt gevraagd of je de bak ook gespoeld wilt hebben.
Dit wordt steeds meer een standaard onderhoudsonderdeel.
In duitsland is het spoelen al langer aan de gang dan in nederland.
In nederland komt dit wel steeds meer. twee jaar geleden kon dit in nederland nml nog helemaal niet.
Ik ben zelf ook al eens bij laarman in den ham geweest voor verversen van de bak olie.
Hier bleef ook 4 liter olie hangen.
Er met maar 5 liter venieuwd bij mijn eerste e60 530d.
De koppelomvormer is geen klein apparaat hoor.
Er kan met gemak 4 liter olie in. en het kan er niet uit omdat er geen aftapplug in zit.
Het is een gesloten systeem
Het is gewoon een huis met allerlij schoepen. (een soort natte vario koppeling)
Maar net wat men zegt.
Ieder moet doen waar die zin aan heeft.
Maar om nou direct te zeggen dat zf top is en bakspoelen niet........
Er zijn overigens zat automatenboeren in nl die zweren bij spoelen.


Ohja mocht iemand toch voor het verversen gaan van olie zonder te spoelen kun je beter niks doen.
De nieuwe olie wordt direct vermengt met de (verbrande) zwarte olie die in je koppelomvormer zit en je schiet er dan in feite weinig mee op.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door AdE39 » 03 aug 2013, 13:49

Hallo lekkerwijf,

Ik denk echter dat u de plank goed misslaat.
Dat spoelen is helemaal niet zo heilig en goed voor een bak.
Ik heb dus foto's gezien bij een erg goed vakman.
deze hebben de proef op de som genomen, en een bak laten spoelen, daarna hebben ze de bak in hun werkplaats onder de auto vandaan gehaald en het kleppenblok uitgebouwd, en eens bekeken wat er van dat verhaal spoelen met de aditieven over zal blijven.
Zo dadelijk gaat u misschien nog vertellen, dat men ook zo kan vertellen, dat zij de klepjes van buiten af ook nog kunnen beoordelen, want in feite is dat het verhaal over het spoelen.

Net wat ik dus al gemeld heb, het was een zooitje in dat kleppenblok, klontjes troep, de kanalen vol met residu.
Dus met andere woorden, dat spoelen is een farce, dan kan je bij het spoelen beter helemaal niets doen, het spoelen werkt dus echt niet.
Want in feite is het helemaal niet goed.

Dat van die koppelomvormer, ik weet zeker hoe een koppelomvormer er van binnen uitziet, met al die lamellen.
Ik heb er ooit een aantal geopend middels het door midden snijden.

Het verhaal van u gaat dus niet helemaal op.
Als ik een bedrijf zou starten in het spoelen van automatische versnellingsbakken, denkt u dan echt dat ik dat ga afreden, hahaha, nee dus!
Want dan sta ik me broden loos te maken, en mijn eigen kuil te graven, nog al wiedus dat deze bedrijven dit promoten.
Maar ik zeg dus, dat spoelen is niet helemaal waar, en dat laat genoeg rotzooi achter in het systeem van de automaat, en verder, de klepjes hé, dat is zo'n belangrijk onderdeel in de bak.
Hydrauliek met versleten kleppen, dat gaat helaas niet werken, en die ervaring heb ik daar wel in.
Ik heb al in binnen en buitenland al meer dan voldoende verhalen gelezen op diverse auto fora, waar het allemaal een lekker mis gegaan is.

Nee, daarentegen bij ZF, daar lees ik helemaal geen storingen over, en dat men nog eens een aantal keren terug kan gaan, omdat het niet helemaal volgens plan werkt met dat spoelen.
Maar ga lekker uw automaat lekker laten spoelen, dan zal ik wel naar ZF gaan, en heerlijk zonder enige vorm van storingen en een bokkige bak " mit freude fahren "

En ja, ik durf het te beweren, dat men veel beter af is met de service van ZF.
Dat zeggen de specialisten immers ook al, " Spoelen is uit den boze "
Wil men een storing gevoelige bak hebben, ga dan spoelen!
En denkt u dat die paar liter oude olie er iets toe doet, nee dus!
Waarom is het advies, verversen tussen de 80.000 en de 100.000 km.
Vaak zijn er bestuurders die na 200.000 km gaan spoelen, denkt u nu echt dat dit nog iets gaat uithalen, daar kunnen die aditieven echt niets meer aan veranderen, de rotzooi in de bak zal echt niet meer loskomen, en als dat wel los zal komen, dan zit echt alles pot dicht, en komt er helemaal niets meer van zijn plaats, de klepjes zijn dan geheel geblokkeerd. Gevolg, de bak doet mooi niets meer!
dat zal er wel anders aan toe gaan bij ZF, daar word het kleppenblok netjes gereinigd, en het kleppenblok ziet er weer uit als nieuw.

Maar ik zeg het er wel bij, doe wat u wilt doen met uw voertuig, bekaaid er van af wil komen, en voor een duppie op de eerste rij wil zitten, gewoon lekker doen, dat spoelen.
Dat is mijn laatste woord er over, want het heeft toch geen enkel zin om tegen dovemans oren te praten.
U kent het gezegde, wie niet horen wil, die moet het dan maar voelen, zo is het dan toch!

Ik wens de spoelers veel succes toe. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door Knakkel » 03 aug 2013, 14:34

Ad, er zijn ook spoelers die een refurbished of nieuwe mechatronic (kleppenblok) monteren. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Wat ik in ieder geval niet geloof is dat de olie in de bak "lifetime" is.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door Lowkey » 03 aug 2013, 14:53

AdE39 schreef:Hallo beste Lowkey,

Geen schakelklachten gehad dan?
Zomaar 4 liter weg gelekt, dat is toch zeer duidelijk zichtbaar waar de auto gestaan heeft.
Ik rijd weg van de plaats waar ik sta, en kijk in de spiegels of er een lekkage aanwezig is.
Jazeker wel. Vooral opschakelen naar de 4, 5 en 6 ging moeizaam met een soort raar dof bonkgeluid. Ook schommelde het toerental bij constante wagen snelheid. vooral in de 6. Ook zeker wel 3 keer transmissiestoring gehad.

Na een grote beurt nadat ik de auto had gekocht zei de monteur al wel de bak lekt een beetje. Inderdaad elke dag op de parkeerplaats lag er telkens een plasje van een paar vierkante cm. Wie weet hoelang dit al speelde?? Maar ja... uitzoeken en zo waar het onderhoud te doen voor de automaat was ik toch al weer een maand verder en dan nog weer een maand wachten op de afspraak!

Ad als je het niet erg vind nog een vraagje over de koppelomvormer :)
Vind er olie uitwisseling plaats tussen het tandwielen gedeelte en de koppelomvormer?? De automaat olie moet ook gekoeld worden. Dit gebeurt door uitwisseling met koelwater van de motor. In de koppelomvormer wordt de olie behoorlijk heet lijkt me. In de automaat zit een tandwielpomp voor de oliecirculatie.
Laatst gewijzigd door Lowkey op 03 aug 2013, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
F10 N57N

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door AdE39 » 03 aug 2013, 15:13

Hallo beste Knakkel,

Kijk, daar hebt u echt een heel goed punt.
Daar zit nu net de kneep.
De dealers van menig automerk, die beweren zelfs dat de LL olie, dus met andere woorden de LongLife olie, dat deze dus van een automaat nooit ververst hoeft te worden!! :gek:
Zij vertalen dus eigenlijk letterlijk, dat de LL olie dus wel volgens hun olie is die levenslang gebruikt kan worden.
En dat is nu net helemaal niet waar, en dat is nu precies wat u ook zegt, beste Knakkel, u heeft daar echt helemaal gelijk in, deze is niet lifetime..
De LL olie heeft maar een beperkte levensduur, en voor de automaat is dat dus tussen de 80.000 en de 100.000 km. Echter zou kik het persoonlijk eerder bij de 80.000 km laten verversen en servicen bij ZF.

En, wat u verder aanhaalt beste Knakkel, dat er een gerefurbishet/gereviseerd kleppenblok word gemonteerd, dat is dan echt een heel groot pluspunt, en dan is het wel een heel stuk beter, eigenlijk net zo goed als bij ZF.
Enkel wil ik dan nog wel een kanttekening plaatsen, dat er na de service beurt nog even word uitgelezen, dan is het plaatje helemaal compleet :duimen:
En daar kan ik me wel in vinden, u denk ik ook wel.
Dat kleppenblok zal gewoon onder statiegeld vallen, en zal daarna weer gereviseerd worden, en op deze wijze is het ook gewoon helemaal in orde.

Dat is een hele goede opmerking die u plaatste beste Knakkel, top.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door Knakkel » 03 aug 2013, 15:27

:duim: Ad!
Ik zie veel dezelfde problemen, waarvan ik dacht dat ik die ook zou kunnen hebben.
Om er nou duizenden euro's tegenaan te smijten en nog steeds hetzelfde probleem te hebben, is niet logisch.
Veel lezen ook op buitenlandse fora helpt. Dan kun je meestal met gezond verstand de juiste aanpak voor je eigen probleem toepassen.
Ook ik heb gelezen over de voors en tegens van o.a. automaat spoelen, wervelkleppen verwijderen, etc etc. maar begin problemen 1 voor 1 aan te pakken.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door lekkerwijf1 » 03 aug 2013, 16:56

Ade39 ? zit je me nou terecht te wijzen dat ik niet weet hoe een automaatbak werkt ? en dat ik voor een dubbeletje op de eerste rang zit en van alles en nog wat zit te beweren en dat de drukplunjers in het kleppenblok vanzelf vervangen zouden worden ? en er zijn wel degelijk additieven die werken.
Ik weet niet wat hier de bedoeling van is maar ik weet wel degelijk veel van autos en automaatbakken.....
Ik heb een bak zelf in het echt wel uit elkaar gezien..
Als jij een koppelomvormer van dichtbij hebt gezien weet je ook wel degelijk dat die olie door een stop uit de bak te draaien er echt niet uit komt. met het dubbeltje op de eerste rang.
De meesten die mij kennen weten wel degelijk dat ik de prut goed voor elkaar wil hebben en ik zit dan ook zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang met de auto niet, met alles niet.
Ik krijg regelmatig mailtjes via bimmerportal met allerlij vragen over van alles en nog wat.....
En spoelen incl filter is net zo duur als zf dus ik weet niet wat je allemaal uitkraamt maar hou alsjeblieft op ipv die onzin naar mij uit te kramen.
De nieuwe opel automaatbakken schakelen bij een 100.000 aan km slecht. met alleen verversen blijven ze slecht schakelen omdat de koppelomvormer vol blijft zitten en dat er dan te weinig nieuwe olie in de bak zit.
Na spoelen blijven de problemen weg.
kom is met fotos en teksten over de brug want die zie ik tot op heden nog niet verschijnen...
Zoals gezegd ieder moet doen wat die wil en als jij zweert bij zf moet je dat doen.
Respecteer een ander zijn mening ook.

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Melding Transmissie Storing

Bericht door balblas » 03 aug 2013, 17:27

Persoonlijk denk ik dat iedereen het erover eens is dat het verhaal van LL olie hoeft NOOIT ververst te worden onzin is.

Blijft over de vraag spoelen of verversen en kleppenblok eruit en controleren (oftewel de ZF methode) beter is.

Ik denk dat het achterblijven van een beetje oude olie in de koppelomvormer beter is dan het spoelen, omdat juist door het spoelen er deeltjes los kunnen komen die zich vervolgens in het kleppenblok verzamelen en voor problemen gaan zorgen. Oftwewel, de ZF methode klinkt me beter in de oren.

Wat mijns inziens ook in het voordeel van ZF spreekt is dat zij een soort garantie geven, dus je kunt terug als je problemen krijgt. Bij spoelers is dat lang niet altijd het geval.

Als laatste ben ik het met AdE39 eens dat ik de eerste negatieve ervaring over ZF nog moet tegenkomen. Daarentegen heb ik zat voorbeelden van mensen bij wie het spoelen juist voor meer problemen zorgde, of geen enkele verbetering opleverde.

Aangezien er nauwelijks prijsverschil is kies ik voor ZF. 7 augustus ben ik aan de beurt. Ik zal mijn ervaringen delen. Mijn bak heeft geen problemen, maar wie weet merk ik toch het verschil.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”