Pagina 2 van 4

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 29 jul 2013, 19:31
door Bmw 525 Berline
Lowkey schreef:Trouwens Setpoint van mijn klima gaat tot 17° C niet tot 15-16?? Of heb jij geen klima high maar die met 3 draaiknoppen?
Ik heb nog eentje met 3 draaiknopjes hoor.. :s

Bij het minste staat geen temp aangegeven maar de voorlaatste is 18° en het gaat per paar dus ga ik ervan uit dat het 15°/16° is.. .
320ciE46 schreef:Ik heb zelf precies hetzelfde. Helemaal op hele warme vochtige dagen maar dat is logisch
Ok.. fijn om te horen want had al schrik dat ik stukken had aan men airco.. :) Thx! :)
320ciE46 schreef:Koude lucht kan immers minder vocht bevatten dan warme lucht. Als je de warme lucht dus maar genoeg afkoelt krijg je vanzelf condens. Op deze manier ontstaan wolken op een warme dag (met veel stijgende lucht) bijvoorbeeld ook haha.
Kun je niet beter een 'weerman' worden.. want er is dringend nood aan een goede weerman hoor.. want eentje had voorspeld dat deze zomer DE ERGSTE(SLECHTSTE) zomer OOIT ging worden.. . :D
320ciE46 schreef:Ik zet de airco persoonlijk zelf altijd op me voetjes en gewoon door de roosters en vrijwel nooit op de voorruit, tenzij me raam al beslagen is door regen o.i.d., dus heb er verder eigenlijk geen last van.
Ik zet hem half op de voorruit en half op de roosters.. en soms helemaal op de voorruit.
Lowkey schreef:Ik zette hem eerst ook altijd op de voorruit in de veronderstelling dat koude lucht daalt en zo de hele binnenruimte mooi afkoelt maar met de front roostertjes en voeten (auto stand) werkt toch beter/lekkerder!
Ik weet niet wat het is maar autostand blaast altijd zo hard ineens dat ik hem altijd terug afzet.. is dat bij jullie ook zo??
AdE39 schreef:Hallo beste BMW 525 Berline,

Dat is eigenlijk toch niet zo raar!
Haal eens een fles frisdrank uit de koeling, je krijgt daar ook direct aan de buitenzijde een dikke laag condens op.
Het water loopt dan ook van de buitenzijde van de fles af, nee, ik vind dat geheel normaal.

Warme tot zeer warme lucht van de laatste dagen, die bevat erg veel waterdamp, en dat slaat nu neer op de erg afgekoelde voorruit.
De hygrometer geeft soms meer dat 60 % en nog veel meer luchtvochtigheid aan, en dat is er aardig om dit fenomeen te verkrijgen. De waterdamp slaat nu neer op dat koude voorruitje, en de waterdamp word weer gewoon water.
Zet u de airco stand nu eens op 20 graden C, dan ziet u dit fenomeen gewoon geheel verdwijnen!

Dus, maak u er niet al te druk om, het is gewoon erg normaal.

Met vriendelijke groet,
Ad
Ok thx!! Dan zat ik er toch naast dat het 'niet normaal' was.. ik had echt bang dat ik stukken aan men airco had.. .
tom_il schreef:Condenseren is idd volledig normaal. 18°C is dat niet :) .
Gebruik de auto stand en je zal het niet meer zien. De high heeft trouwens een condensatiesensor die dit voorkomt maar dan moet hij wel in auto stand staan.
Heb het ook in een vorige reactie gezegd.. : als ik autostand opzet blaast hij zoveel ineens dat ik hem altijd terug afzet.. . Is dat normaal eig?
Lowkey schreef:Zonet even de test gedaan deze warme avond buiten rel. luchtvochtigheid 100% natuurlijk (afkoelende lucht) airco vol open op de voorruit en jawel binnen de halve minuut kwam er al condens op de buitenkant!
Ok thx!! :)

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 29 jul 2013, 20:42
door tom_il
Ik heb de indruk dat jij de airco gebruikt zoals een volledige manuele, en de temperatuur volledig manueel aan het regelen bent door de ventilator snelheid te regelen.

Het is idd normaal dat hij in autostand voluit blaast om de temp zo snel mogelijk te doen zakken. Maar draai dan gewoon de snelheid van de ventilator omlaag, en blijf af van de temp en luchtverdeling. Deze zullen nog steeds automatisch geregeld worden.
Natuurlijk als jij de temp op Minimum hebt staan zal hij ALTIJD voluit blazen in auto stand. Door hem op minimum te zetten vraag jij aan de airco op alles te geven wat hij heeft.

Dus zet de temp op een normale 20 a 22°C en je zal zien dat de ventilator alleen voluit gaat indien de auto zeer warm is als hij bv in de zon gestaan heeft. Maar dan draai je gewoon de ventilator snelheid omlaag, en na een tijd als de temp gedaald is druk je terug op de auto knop en alles word terug automatisch geregeld.

TIP : lees de handleiding eens van je wagen hier staat hiervan het meeste uitgelegd.

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 14:15
door Bmw 525 Berline
@tom_il: tom maateke je hebt DIK gelijk man!!!! Daaamn.... de autostand blaasde altijd voluit omdat ik de airco op min had staan!! Als ik het op 21° ofzo staan heb dan doet hij gewoon normaal en na een tijd gaat hij zelfs vanzelf uit.. wss omdat hij de temp bereikt heeft dat bereikt moest worden??!! Vraag me echt af of hij terug vanzelf opspringt als het terug warmer wordt????

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 14:55
door Jeremy
Bmw 525 Berline schreef:Kun je niet beter een 'weerman' worden.. want er is dringend nood aan een goede weerman hoor.. want eentje had voorspeld dat deze zomer DE ERGSTE(SLECHTSTE) zomer OOIT ging worden.. . :D
Hahaha ja ik ben al via mijn werk veel met het weer bezig, maar ik wil best de tweede Piet Paulusma worden hoor. Oet morn! :W

Om antwoord te geven op je tweede vraag. Helemaal uit zou die niet moeten gaan, maar gewoon minder hard blazen. Als je de airco aan hebt moet die immers gewoon door blijven gaan met de droge lucht blazen want anders zouden je ramen weer beslaan in vochtig of regenachtig weer. Maar zodra die merkt dat het weer warmer wordt zal die wel meer gaan blazen ja.

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 15:18
door Bmw 525 Berline
door 320ciE46 » 30 jul 2013, 15:55
Bmw 525 Berline schreef:
Kun je niet beter een 'weerman' worden..
want er is dringend nood aan een goede
weerman hoor.. want eentje had voorspeld
dat deze zomer DE ERGSTE(SLECHTSTE)
zomer OOIT ging worden.. .
Hahaha ja ik ben al via mijn werk veel met het
weer bezig, maar ik wil best de tweede Piet
Paulusma worden hoor. Oet morn!
Om antwoord te geven op je tweede vraag.
Helemaal uit zou die niet moeten gaan, maar
gewoon minder hard blazen. Als je de airco aan
hebt moet die immers gewoon door blijven gaan
met de droge lucht blazen want anders zouden
je ramen weer beslaan in vochtig of regenachtig
weer. Maar zodra die merkt dat het weer
warmer wordt zal die wel meer gaan blazen ja.
Hey weerman.... :)

Ik zal straks na werk nog eens proberen maar volgens mij gaat die bij mij na een tijd HELEMAAL UIT!!

Ps: als ik alles op voorruit gezet heb of voeten/roosters.. en als ik dan auto inschakel verdeelt hij de lucht dan toch nog over de drie en negeert hij mijn instelling dan of hoe moet ik het bezien??

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 18:37
door tom_il
hij zal nooit volledig uit gaan, het is alleen niet meer hoorbaar. Als je de High versie hebt en de nodige codering gedaan hebt kan je zien hoe de ventilator snelheid geregeld word. Maar uit gaat hij nooit daar kan je heel zeker van zijn. Manueel kan je hem ook niet uit zetten alleen minimaal, tenzij op de high met de off knop waarmee je alles afzet. (op de LCI is deze knop weer verdwenen)

Als ik mij niet vergis gaat hij automatisch voluit op het raam als je hem op minimum zit omdat dit de ontwasseming stand is. Er is namelijk geen knop in de low om het raam te ontwassemen. Hier moet je de handleiding eens op nalezen.

Zodra je op auto druk word alles automatisch dus ook de luchtverdeling. In de high kan je dit zien op je iDrive.
Meestal word voorrang gegeven aan de middenste monden een beetje voeten en het raam is minimaal.

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 18:49
door Bmw 525 Berline
Ik ga het na werk onmiddelijk testen maar volgens mij gaat hij wel helemaal uit want de groene lichtje die brandt als je het op zet gaat na een tijd uit dus ga ik ervan uit dat het idd HELEMAAL uit is gegaan???

Ps: manueel uitzetten gaat wel want als je aan de snelheid knop draait met de "1" "2" "3" gaat het groene lichtje op de autoknop wel uit.....

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 19:29
door tom_il
Groen lampje geeft alleen aan of de autostand actief is of niet. Heeft niets met ventilor snelheid te maken.
Dit auto lampje dient aan te blijven zolang je manueel niets wijzigd aan de ventilatorsnelheid of de luchtverdeling. Zoniet is er iets mis.

PS niet steeds een volledige vorgaande post citeren. Zie regels van dit forum.

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 20:01
door Jeremy
Ik heb alleen verstand van de automatische climate control van de E46, maar die slaat in ieder geval je laatste setting op. Wat ie opslaat is de temperatuur en de stand (automatisch of niet, wanneer niet automatisch dan slaat ie op welke roosters en welke ventilatiesnelheid), maar ik neem aan dat dit in de E60/61 beter is, maar in ieder geval ook niet anders.

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 21:39
door Bmw 525 Berline
tom_il schreef:Groen lampje geeft alleen aan of de autostand actief is of niet. Heeft niets met ventilor snelheid te maken.
Dit auto lampje dient aan te blijven zolang je manueel niets wijzigd aan de ventilatorsnelheid of de luchtverdeling. Zoniet is er iets mis.

PS niet steeds een volledige vorgaande post citeren. Zie regels van dit forum.
Ik heb het zonet een uur aan een stuk uitgetest en yep.. hij blijft zeker aan zolang je niet aan de luchtverdelingsknop komt of de luchtsnelheidknop.. maar eerlijk gezegd heb ik toch liever manueel hoor.. gewoon een temp instellen en zo laten werken ipv de stomme "auto" instelling.. vind het maar niks.. . Toch bedankt! :)

Heb jouw quote al gewist in men vorige post.. bedankt voor het te zeggen makker!! :)
320ciE46 schreef:Ik heb alleen verstand van de automatische climate control van de E46, maar die slaat in ieder geval je laatste setting op. Wat ie opslaat is de temperatuur en de stand (automatisch of niet, wanneer niet automatisch dan slaat ie op welke roosters en welke ventilatiesnelheid), maar ik neem aan dat dit in de E60/61 beter is, maar in ieder geval ook niet anders.
Wat?? Die slaagt je laatste instelling op?? En in e60 beter??? In mijn auto(bouwjaar 2004) kan ik dat helemaal niet opslagen want heb nog eentje met 3 knopjes.. mss had jij toen al digitale airco??

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 21:59
door tom_il
Berline, jouw auto onthoud ook de instellingen vermits je de knoppen zo blijven staan en hij onthoud ook de auto stand. Veel meer is er niet te doen :) . En de jouwe is ook digitaal, knoppen zien er niet geweldig uit in de low versie maar dat is ook alles.Koppel inpa erop en je zult een hele hoop zien van jouw airco, allemaal digitaal.
Tis niet omdat je geen digitale displays hebt van de ingestelde temp dat het niet digitaal is.
Snap niet dat je de auto stand niet gebruikt. Die werk echt vrij goed. Buiten het design van de knoppen is er niet mis met die Airco.

De high heeft een aantal bijkomende functies en wat mooiere knoppen en dual zone, maar buiten dat is er geen enorm verschil. Je kan zelfs de low module door de high vervangen en hij zal werken, na coderen komen de extra functies, maar fundamenteel zijn ze hetzelfde.

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 30 jul 2013, 22:00
door tom_il
oops dubbel post

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 31 jul 2013, 14:15
door Bmw 525 Berline
Hey Tom,

Bedankt voor mij te willen helpen om mij op andere gedachten te brengen ma ga het toch blijven manueel regelen man want merk dat de autostand toch ook teveel naar de roosters geeft dus een beetje teveel van het goede 'in men gezicht' en daar hou ik niet zoveel van.. .

Heb liever een beetje op de roosters en de rest op de voorruit en HELEMAAL niet op de voeten wat auto wel doet(dus naar de voeten)... .

Dus nu weet je het waarom ik die "auto" functie NIET wil/mag/kan gebruiken...... :)

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 31 jul 2013, 18:44
door tom_il
Geen probleem, manuele is daar voor. Maar dan moet je niet klagen van condens :).

Ik hou ook niet van tocht, mijn oplossing is de middenste ventilatiemonden volledig omhoog en weg van het gezicht te richten. Daarnaast kan je ook de temperatuur van de mindenste monden regelen in je I-Drive, heel veel weten dit niet. In de zomer zet ik dit iets kouder en in de winder iets warmer. Op die manier heb ik een absoluut tocht vrije airco.
Ben er heel tevreden van. zat onlang als passagier in een VW phaeton waar ze heel moeite hebben gedaan om een tochvrije airco te krijgen, maar ik kreeg die maar niet geregeld en zat steeds in de tocht. Dan vind ik die in onze wagens veel beter.

PS er is toch een OFF knop op de low die zit rechts in het midden.

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Geplaatst: 01 aug 2013, 01:42
door Bmw 525 Berline
Heb te straks geprobeerd wat je zei en yep.. is wel beter met de roosters helemaal naar boven.. dan is de autostand wel lekker moet ik zeggen.. . Heb het de hele rit zo gehouden en was tevreden!! :) Nu hoef ik tenminste niet telkens zelf te regelen als de auto wat warmer/kouder wordt.. laat de "auto" het maar lekker regelen hoor!!! :D

Ps: van dat je de temp van de roosters via IDrive kunt regelen weet ik al langer hoor en btw ik denk niet dat het alleen de lucht van de roosters is maar van de hele auto dus van de voorruit en de voeten ook.. kan anders ook moeilijk hé of niet?? :)

Thx makker!!! :)