Re: Oververhitting motor
Geplaatst: 26 jul 2013, 11:20
Hallo beste BMW vrienden,
De E60.
Als men de melding krijgt dat de motor het te warm krijgt, dan is het altijd beter de auto uit te lezen, zeker en vooral, als de waterpomp en de thermostaat electrisch word bediend.
Dan kunt u aan het uitlezen bekijken wat er precies de oorzaak kan zijn.
Beter één keer teveel uitgelezen en de oorzaak vinden, dan niet uitlezen en in het ongewisse verblijven, en onnodige onderdelen gaan vervangen. Beide onderdelen, zoals de waterpomp en de thermostaat kunnen worden uitgelezen, indien deze electronisch zijn!
Precies zoals elk electronisch onderdeel uitgelezen kan worden, echter bestaat er de kans, zoals bij elke storing of echte melding, dat uitlezen soms helaas niet mogelijk is, dat komt ook wel eens voor, jammer genoeg.
Dat is de wispelturigheid van de electronica.
Dit gegeven heb ik op een ander BMW forum ook al gelezen bij een E60, maar dan bij een 525i.
Kreeg precies dezelfde melding, en ook de melding van de ABS kwam er bij.
Voor de goede orde:
Als een thermostaat dicht blijft staan, electrisch of mechanisch, dan zal de motor echt stevig gaan koken, en binnen afzienbare tijd zelfs. En als men daar mee door gaat rijden, dan zal er een forse schade aan de motor kunnen ontstaan.
Daar tegen over, als de thermostaat open blijft staan, dan zal het veel langer duren, voordat de motor op de bedrijfs temperatuur zal komen, als hij deze temperatuur al zal halen, dat ligt aan de rij omstandigheden en de buiten temperatuur.
Dan zal er ook geen waarschuwing volgen, dat de motor te heet geworden is, tenzij de pomp de geest gegeven heeft, dan komt deze waarschuwing wel.
Verwar deze dingen niet.
Het is al naar genoeg om dit te moeten meemaken.
Ik wens meljansen dan ook erg veel succes toe, en neem geen onnodig risico.
Met vriendelijke groet,
Ad
De E60.
Als men de melding krijgt dat de motor het te warm krijgt, dan is het altijd beter de auto uit te lezen, zeker en vooral, als de waterpomp en de thermostaat electrisch word bediend.
Dan kunt u aan het uitlezen bekijken wat er precies de oorzaak kan zijn.
Beter één keer teveel uitgelezen en de oorzaak vinden, dan niet uitlezen en in het ongewisse verblijven, en onnodige onderdelen gaan vervangen. Beide onderdelen, zoals de waterpomp en de thermostaat kunnen worden uitgelezen, indien deze electronisch zijn!
Precies zoals elk electronisch onderdeel uitgelezen kan worden, echter bestaat er de kans, zoals bij elke storing of echte melding, dat uitlezen soms helaas niet mogelijk is, dat komt ook wel eens voor, jammer genoeg.
Dat is de wispelturigheid van de electronica.
Dit gegeven heb ik op een ander BMW forum ook al gelezen bij een E60, maar dan bij een 525i.
Kreeg precies dezelfde melding, en ook de melding van de ABS kwam er bij.
Voor de goede orde:
Als een thermostaat dicht blijft staan, electrisch of mechanisch, dan zal de motor echt stevig gaan koken, en binnen afzienbare tijd zelfs. En als men daar mee door gaat rijden, dan zal er een forse schade aan de motor kunnen ontstaan.
Daar tegen over, als de thermostaat open blijft staan, dan zal het veel langer duren, voordat de motor op de bedrijfs temperatuur zal komen, als hij deze temperatuur al zal halen, dat ligt aan de rij omstandigheden en de buiten temperatuur.
Dan zal er ook geen waarschuwing volgen, dat de motor te heet geworden is, tenzij de pomp de geest gegeven heeft, dan komt deze waarschuwing wel.
Verwar deze dingen niet.
Het is al naar genoeg om dit te moeten meemaken.
Ik wens meljansen dan ook erg veel succes toe, en neem geen onnodig risico.

Met vriendelijke groet,
Ad