De reden dat ik vroeg naar of je een automaat hebt is omdat het mij bekend klinkt van het schommelende toerental. Als ik 'm op de cruise control heb en 70 rij heb ik ook last van een schommelend toerental. Dit komt omdat de lockup van de automaat 'm niet helemaal lekker pakt. Wat je zou kunnen doen, is de automaat eens laten spoelen en vervolgens die olie verversen. Dit fenomeen is gewoonweg irritant maar heeft niet per sé haast. Echter is het wel raadzaam om die olie in de bak iedere in ieder geval 100.000 te vervangen om de levensduur van de automaat te verlengen.
Een andere reden van dit symptoom is een heel veel duurdere helaas.. Het kan zijn dat je koppelomvormer slecht is geworden. In combinatie met dat je motor uitvalt als je op de rem staat onderstreept dit wel. Ik zou eens gauw naar de koppelomvormer laten kijken, het kan zijn dat hij nog te reviseren valt. Bij de mijne is het waarschijnlijk toch de koppelomvormer welke licht aan het verslijten is. Ik was van plan om hier nog naar te laten kijken maar heb inmiddels een andere auto op het oog en buitenom het licht schommelen van het toerental heb ik verder nergens last van en schakelt de bak heerlijk fijn en soepel.
Verder kan het inhouden van vermogen zijn dat ie eigenlijk in de zogenaamde limb mode valt, maar misschien is wel je EML lampje kapot. Zou zo maar kunnen. Je hebt hem uiteraard al uit laten lezen maar heb je dit ook bij een BMW dealer laten doen? Ik heb een keer een probleempje gehad met de accu en volgens een universele garage was dit de airbag, terwijl de BMW dealer er vervolgens mee kwam dat het de remlichtschakelaar is. Het kan dus zijn dat de universele garage niks vind maar de dealer wel, welke met de officiele hard- en software werkt.