DPF (roetfilter) verwijderen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Kronos
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 feb 2012, 20:18

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Kronos » 04 apr 2013, 19:29

Ik heb mijn probleem met het roetfilter opgelost. De auto ruil ik morgen in :P
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

Abii
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2012, 09:05
Locatie: Lelystad

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Abii » 04 apr 2013, 19:34

dat kan natuurlijk ook nog ja hahah :P
wat komt er voor in de plaats want dat is altijd moeilijk na zo een gave bak als een 5 serie
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild

Kronos
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 feb 2012, 20:18

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Kronos » 04 apr 2013, 19:55

Voor mij geen moeilijke keuze meer. Een vol geladen A6 2.7tdi met net 100.000km op de teller. Dus tja ik zeg BMW in ieder geval voor nu vaarwel.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

Abii
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2012, 09:05
Locatie: Lelystad

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Abii » 05 apr 2013, 21:50

Ook een gave auto maar toch jammer dat het niet een bmw is

Maar veel plezier er mee
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Mooggie » 09 apr 2013, 20:40

Ik had het vanmiddag met mijn garagist even over het reinigen van het roetfilter en toen kwam ook de katalysator even ter sprake.

Het schijnt dat het bij andere automerken vrij gangbaar is om tezamen met het roetfilter ook meteen de katalysator te laten reinigen/schoonbranden.

Weet iemand hoe dat zit bij onze wagens? Of kan een katalysator gewoon een autoleven mee zonder onderhoud?
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Topcats01
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2013, 11:53

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Topcats01 » 10 apr 2013, 12:30

Beste Kronos,

Het roetfilter gaat niet de gehele leeftijd van het voertuig mee. Iedere keer na een regeneratie (verbranden van roet) blijft as en overige bestanddelen over.
Deze niet te verbranden deeltjes zorgen ervoor dat het filter een "kleinere" volume heeft. Deze deeltjes kunnen verwijderd worden door een diepte reiniging.
Het roetfilter moet gedemonteerd en los geslepen worden om tot de kern van het element te komen. Elke cell schoonmaken tot een fabrieksschoon resultaat.

Het verbranden van het roet is wel gebaseerd op een gemiddeld gebruik van het voertuig en niet alleen maar korte stukken. In dit gemiddelde verbruik zal het roetfilter bij 40% verzadiging moeten regenereren (het verbranden van roet). Bij een km stand tussen de 100.000 en 180.000 km (merk en type afhankelijk) is het roetfilter aan vervanging toe of een reiniging.
Na deze diepte reiniging kan het roetfilter voor een lange tijd weer meegaan mits de status/kwaliteit van de motor conform de oorspronkelijke emissie is.

Het verwijderen van het roetfilter zorgt ervoor dat het niet meer conform de type goedkeuring is. Dit kan opgemerkt worden bij een periodieke keuring.
Tevens het toepassen van reinigingsvloeistoffen en doorspoelen met water behoren niet tot een positieve ervaring. Waarom: het wordt te laat toegepast en er zitten zoveel cellen in het element dat deze niet vanzelf droogt. Daarvoor heb je professionele apparatuur nodig.

De kosten van reinigen zijn ca. € 325,- en dan krijg je een fabrieksschoon direct terug te plaatsen roetfilter inclusief rapport.

Wij kunnen je met beide opties helpen. Wij zijn gevestigd in Nederland in de plaats Lelystad onder de naam Topcats.

Heel belangrijk is de reset van de as getal meter voor het voorkomen van een roetfilter melding.

Bij vragen vernemen wij uiteraard graag.

Toon

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door suyker » 17 apr 2013, 19:56

Mijne gewoon laten leeghalen en terug laten zetten. Tevens uitgeschakekeld in de computer nergens meer last van
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Gebruikersavatar
m5tuner
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 nov 2011, 17:47
Locatie: spijkenisse

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door m5tuner » 20 apr 2013, 04:16

bij mij ook er tussen uit en downpipe met catvervanger geplaatst. heb alleen last van dat me auto veel beter rijdt :///m: :///m: :///m: . :driving: die roetpluim bij snel optrekken heb ik ook zelf geen last van :tong: :gek:
never drive faster than your angel can fly

Bonito Frans
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:13

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Bonito Frans » 05 okt 2013, 22:28

Ook ik had problemen.
Vermogen verlies en veel foutmeldingen bij het uitlezen.
Zelf de roetfilter leeggehaald en bij tuning bedrijf regenereren en EGR uit laten zetten.

Helaas zonder resultaat, van 0 tot 100 in 35 seconden....
Eerst geen tijd om verder te kijken met als gevolg dat de auto helemaal stil viel.
Bleek de roetfilter uit 2 delen te bestaan.
De voorste had ik leeggehaald maar deze was idd niet verstopt.
Een klein er sTukje verderop in de uitlaat zit nog een roetfilter.
Deze is leeggehaald en nu weer zoals vanouds.
Alleen als ik hem kn de kickdown trap heb ik wat rook, Bij normaal gas geven niet.
Ook niet als ik tegen de kickdown zit niet.

Komende week weer naar de garage, helaas heeft mijn vrouw en mijn zoon het uiterlijk van de auto iets gewijzigd.
Voor en achterbumper wat schade. Verzekering kwestie.

Grt.
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!

Fritsie01
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2014, 15:47

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Fritsie01 » 27 jun 2016, 12:49

Hallo,

Inmiddels is mijn roetfilter er weer meer dan een jaar uit.
Ik heb echter nog steeds als veel gas geef op de snelweg dat de 535d een behoorlijke rookwolk achterlaat.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen? Ik rijd dagelijks 100 km snelweg en er staan inmiddels 317K op de teller.

Gebruikersavatar
d123456
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2013, 16:21
Locatie: Almere

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door d123456 » 27 jun 2016, 21:55

Wel vaker gehoord dat dit 'normaal' is. Heb ik ook al met m'n 525d zonder roetf. dus dan lijkt me dat de 535d best wel meer rookt. Met de roetfilter er nog in, gaf die werkelijk nooit zichtbare rook. Het was altijd transparante rook. En vanaf de dag dat het roetf. is weggehaald rook en reuk. Maar wat rijdt het fijn.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

Zizouaar
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 jun 2010, 10:01
Locatie: Rotterdam

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Zizouaar » 31 aug 2016, 09:38

Hallo,

In mijn X5 E53 3.0D BJ. 2006 geeft de computer de errorcode 4166 en 4CF3. Deze komen van de DPF vandaan. Ik merk ook dat na 2 dagen van het wassen van de auto aardig laagje roet aan de achterkant is. Ik zie niet echt rookwolken als ik het gas flink intrap. Soms merk ik wel dat de auto zich inhoudt bij het zachtjes optrekken en komt er een soort V8 gebrul uit de uitlaat.

Is mijn roetfilter aan vervanging toe? Het liefst haal ik de huidige roetfilter leeg en laat ik het regenereren uitzetten maar wordt de hoeveelheid roet dat de auto achterlaat echt meer?

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door h3b » 31 aug 2016, 10:01

Zelf merk ik dat het roeten enorm verschilt en afhangt waar en wat je tankt. Zelf de afgelopen maanden bij de lokale Avia de normale diesel getankt, na een periode hiervoor alleen BP premium diesel. Resultaat, meer roeten en ook zelfs bij rijden op snelweg met inhaal acties waarbij er een flinke roetwolk uitkwam. De laatste keer weer eens BP Ultimate diesel getankt en zowaar, het roeten is enorm verminderd. Is voor mij voldoende reden de premium diesel te blijven tanken.
En als je het helemaal goed wilt doen kun je ook GTL diesel tanken. Is wel een stuk duurder maar dan heb je ook zo goed als geen roet meer. 2e nadeel is dat het slechts beperkt beschikbaar is in Nederland en al helemaal voor de particulier. Zie deze link http://www.gtl.nu/locaties

@Zizouaar: Als je een DPF hebt en je uitlaat is zwart dan vermoed ik dan je DPF inmiddels al kapot is. Je hebt dan 2 mogelijkheden, nieuwe plaatsen of DPF eruit. Zou persoonlijk voor het laatste kiezen. Met de juiste brandstof zou je weinig roet moeten hebben. Kan uiteraard ook geen kwaad om bv Forte injector cleaner 1x per zoveel tankbeurten erbij te doen om die schoon te krijgen en te houden en zo ook het roeten tot een minimum te beperken.

-edit-
Foutmeldingen zijn inderdaad van het DPF systeem. :
4CF3 Exhaust Backpressure Sensor
4166 Particulate Filter system. --> DPF flow resistance too low
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Zizouaar
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 jun 2010, 10:01
Locatie: Rotterdam

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door Zizouaar » 05 sep 2016, 09:42

Misschien is dit een idee? Denk dat het sowieso het proberen waard is :P
https://www.youtube.com/watch?v=H5JRmwiBd7g

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: DPF (roetfilter) verwijderen

Bericht door tom_il » 05 sep 2016, 10:50

AUB niet doen.

Feit is dat in veel gevallen door het verwijderen van de Filter niet de oorzaak word weggenomen. Maar alleen het gevolg.
Ik rij nu al 5jaar, heb ik die tijd +/- 70.000km gedaan met veel héél korte afstanden en heb geen probleem met de filter. (hout vasthouden) . Wagen was 4jaar toen ik hem kocht met ik vermoed de originele filter er nog in.
Mijn ervaring is dat zo een filter lang meegaat als je motor maar goed draait zonder overmatig roet uitstoot.
Enigste dat ik gedaan heb is de wervelkleppen verwijderd, EGR klep werkt nog normaal en hij is niet gechipt.
Laatst gewijzigd door tom_il op 05 sep 2016, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”