Lekke koppakking? klepstoters? Tikkend geluid.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Lekke koppakking? klepstoters? Tikkend geluid.

Bericht door AdE39 » 05 mar 2013, 21:36

Hallo beste RMSY,

Het vervangen van de remolie, dat is niet zo moeilijk.
Eerst zuig je het voorraadje remolie uit het reservoir, en dan vul je het reservoir weer met verse remolie, ga met 2 personen te werk, de een volgt het comando op van degene die bij de wielen aan het doorspuien is.
Neem een glazen of een kunststof pot, en een doorzichtig stuk slang wat goed op de ontluchtingsnippel past van de remklauw. Zorg eerst dat we er zeker van zijn, dat de ontluchtingsnippel los gaat, anders als dit niet gaat lukken, dan is het direct over.
Soms helpt een klein tikje bovenop de nippel, geen doodsklap dus!
Een dag van te voren inspuiten met wat WD-40 of wat kruipolie, en lekker even laten intrekken.
Begin altijd met de langste remleiding, dat kan rechts of links achter zijn. Dat kan men zien waar de splitsing zich bevind van de achter remmen.
Vul de pot met wat remolie en houd de slang die op de nippel zit onder in de remolie, en draai de nippel open als degene die de remmen heeft ingetrapt, nu ontsnapt de remolie die vies is.
Vul uiteraard wel tijdig bij, want anders kan men weer beginnen met ontluchten!
Doe dit net zolang tot er schone vloeistof uit de doorzichtige slang komt, daarom neem ik altijd een doorzichtige slang!
Ga zo door tot alle remklauwen zijn doorgespoeld.
Vergeet nu ook de koppeling niet, deze haalt de remolie uit het zelfde reservoir als de remmen, ook hier gaat men hetzelfde te werk, intrappen van de koppeling, even vast houden, nippel los, het pedaal zakt naar beneden, en vast houden, nippel weer vast draaien, en de herhaal dit tot er schone vloeistof uitstroomt.

Het verversen van de KVS, dat had ik al beschreven, dat zou men ook zelf kunnen uitvoeren.
Als de procedure goed nageleefd word, dan is er geen enkel probleem.

Als men het niet zelf durft te doen, dan zou je een vriend, kennis of goede buur kunnen vragen die dit wel kan en durft.
Heeft men die niet, dan is men aangewezen op een universele garage of een monteur die dit in de avond uren doet.
Of dat er een forum lid in de omgeving woont, en die dit zou willen doen.

Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”