Pagina 2 van 2
Re: ET waarde discusiie
Geplaatst: 15 nov 2012, 07:13
door Tomba
dw70 schreef:spacers....om de boel stoer te laten uitzien. Meer niet. Maar het brengt wel het hele ET verhaal in de knoei.
Ik neem aan dat je dan ook langere bouten moet gebruiken/plaatsen dan?
Heb je dan ook niet meer kans op extra trillingen in je stuur of wat raar rijgedrag in de zin van gevoeligheid op de weg? Of maakt dat niet uit?
Kan best begrijpen dat een 195mm band minder weggevoelig is dan een bv 225/235mm.
Re: ET waarde discusiie
Geplaatst: 15 nov 2012, 08:55
door bmwpeter
Als je spacers monteert heb je inderdaad langere wielbouten nodig (originele boutlengte + spacerdikte).
De spacer past precies op de wielnaaf en heeft ook in de meeste gevallen een centreerrand (dunne spacers hebben deze rand niet). De velg centreert zich dus op de centreerrand van de spacer en zodoende heb je een perfecte centrering en geen last van trillingen.
De Et-waarde wordt natuurlijk wel beinvloed. De standaard Et47 waarde wordt bij een spacer van bijvoorbeeld 20mm Et27 waardoor de velg 20mm naar buiten komt. Optisch wordt de wielkast zo beter opgevuld

Re: ET waarde discusiie
Geplaatst: 16 nov 2012, 16:27
door Dcreator
ligt er natuurlijk wel aan watvoor systeem spacer jij gebruikt,
je hebt ook categorieën waarbij je spacers op je as monteerd, en er bouten bijgeleverd worden die vervolgens in de spacer geschroefd worden!
let er trouwens wel op, bij een lagere ET waarde, dat je goed van tevoren kijkt hoe ver naar buiten je kan! niet dat de boel dalijk gaat aanlopen als een malle! maar dat lijkt me voor zich spreken!

Re: ET waarde discusiie
Geplaatst: 16 nov 2012, 16:29
door matthyssie
Dcreator schreef:
je hebt ook categorieën waarbij je spacers op je as monteerd, en er bouten bijgeleverd worden die vervolgens in de spacer geschroefd worden!
Dit is steviger dan gewoon langere wielbouten.

Re: ET waarde discusiie
Geplaatst: 16 nov 2012, 16:33
door izzy
ok bedankt voor de info, zoals ik het nu begrijp kom ik maar 3 mm meer naar buiten ondanks dat ik 13mm et waarde afwijking heb. Dit komt door een kleinere velg en bandenmaat (8 j naar 7j en 225 naar 205)
Dus ik zit nog binnen de marge van max 5 mm afwijking, ik ga ervanuit dat mijn ophaning hier geen last van krijgt (lagers etc)
Over het aanlopen tegen wielkast en/of uitsteken van de velg, daar heb ik geen last van: valt allemaal mooi binnen de grenzen:

Re: ET waarde discusiie
Geplaatst: 17 nov 2012, 12:01
door matthyssie
Ik heb (had) nog nooit iets gehoord over een marge van 5 mm.
Maar je ophanging oid gaat nergens last van krijgen.

Re: ET waarde discusiie
Geplaatst: 18 nov 2012, 14:39
door Longbow
Dat et47 het beste is voor n 3 serie wil niet altijd zeggen dat het ook past. Mijn X5 velgen hebben et45 en et49 (uit t hoofd). Zou goed moeten zijn zou je zeggen. Maar omdat ze zo breed zijn, 9j voor en 10j achter, loopt het gewoon aan. De voorvelgen schrapen heel licht langs de schokbreker, en de achtervelgen lopen aan tegen binnenkant wielkuip. Dus ondanks dat de et waarde vd velgen nagenoeg perfect is, kan het toch zijn dat het niet past.
Voordat de wintervelgen erop gingen was ik aan het experimenteren met spacers, 5mm voor en 10mm achter. Als ik hier na de winter mee verder ga zou ik de 10mm spacers voor zetten, en nieuwe 8mm's halen voor achter. Dit omdat de achterbanden aanliepen langs de wielkast randen bij stevig inveren, terwijl deze al uitgerold zijn.
Ongeacht de et waarde is bijna elke velg wel passend te maken, maar als ik het overnieuw moest doen denk ik dat ik toch voor wat smallers gekozen had. M3 velgen en veel andere setjes zijn 19x8,5 en 19x9,5 en ik zou persoonlijk niet breder gaan als dit.