Pagina 2 van 3

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 03 jan 2012, 15:11
door veteraan
Ben ik dan de enige die het ook VOELT ? :gek:

Tijdens het proces:
Schakelmomenten niet meer onder de 2200 rpm
schakelen stoterig
bromtoon
motor lijkt liever geen hoge toerentallen te maken.
Na de regeneratie cyclus : alles weer als van ouds.

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 03 jan 2012, 15:35
door ronnyt
Bij een automaat merk je er misschien wat van,maar bij m´n handgeschakelde merk ik niets.

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 03 jan 2012, 16:37
door Kingfisher
Ik voel geen verandering in het rijgedrag tijdens regeneratie, ik hoor alleen een bromtoon die met name opvalt als je rustig door de wijk rijdt (30-50km/u). Dit heeft te maken met het toerental (ergens tussen de 1750 en 2000 rpm volgens mij) en natuurlijk het feit dat er veel minder omgevingsgeluid/rijgeluid is.

Het is echter geen probleem om ver door te halen in de toeren. Sterker nog, meestal treedt de regeneratie op als ik stevig aan het doorrijden ben op de snelweg (veel kickdowns). Pas wanneer de snelheden weer normaal worden valt me dan de bromtoon op de achtergrond op.

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 03 jan 2012, 17:03
door Tourer
Bij mij geeft de boordcomputer aan dat het roetfilter pas over 120dkm aan de beurt is, dat zou dan bij 300dkm zijn.
Soms regenereert hij, maar net als bij Kingfisher lijkt het wel dat hij het na een stuk flink doorrrijden eerder doet.

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 03 jan 2012, 21:06
door suyker
Het was ook een tip dat tijdens het regeneren flink afstanden pittig door te rijden volgens de specialist.

Idd die bromtoon heb ik ook bij lage toeren. Het lijkt zelfs tijdens het regeneren dat hij pittiger optrekt

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 05 jan 2012, 16:17
door veteraan
Ik begreep uit de dealer info op TIS dat het regeneren dient te gebeuren met een gematigde rijstijl en met een snelheid tussen de 60 en 120km/h
Nou ja, het zal wel, ik ga gewoon een nieuwe bij elkaar sparen. -_-

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 02 mei 2012, 14:54
door omerkara
hallo ik heb dat gebrom ook soms op mijn 530d bj 2005 als dat gebrom komt dan trekt de auto niet goed meer tot dat ie weg is,maar als ik de auto uitdoet en over 5min weer star dan is ie weg weet iemand of dat door de roetfilter komt?en als ik de auto s'morgens start dan komt er uilaat gas naar binnen ongeveer een 15 min.lang
daarna is ie weg wie kan mij helpen heeft iemand hetzelfde probleem gehad.

mvg..

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 03 mei 2012, 19:36
door AlexS
klinkt als een tripje naar de garage..

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 03 mei 2012, 20:17
door leratski
Hallo heb even dit stukje doorgelezen .Waarom niet compleet vervangen van roetfilter plus katelysator voor een downpipe? Ik heb dit ook laten doen en je hebt nergens geen last meer van .Je krijgt wel iets doffer geluid maar dat vindt ik juist top klinken. Let op laat dit niet bij TUNEX doen zei hebben niet de kennis om de regeneratie netjes uit te schrijven al zeggen zei dit wel te kunnen . Heb geen ervaring daar voor het vervangen van roetfilter .
Gr leratski

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 04 mei 2012, 22:18
door AlexS
- Waarom niet compleet vervangen? Omdat je daarmee de wagen wijzigt buiten de typegoedkeuring. Kan je bij een controle of APK mee in problemen komen
- Tunex; ik was ook niet erg overtuigd van de expertise daar, maar op de site zag ik dat ze TUV gecertificeerde, in Duitsland gereinigde filters leveren. Vond ik alweer een beter klinkend verhaal.Toch zou ik t graag zelf eerst zien gebeuren voordat ik t allemaal maar geloof want er wordt ernstig veel in gerommeld

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 05 mei 2012, 09:48
door AlexS
@veteraan; geloof me dat als je motor in goede staat is, dat extern reinigen absoluut een goede optie is. Scheelt serieus in de muntjes!

@ iedereen; Lees ook het andere topic over hiereens goed door, ik heb er een link van een zeer informatief filmpje in gezet.. dat verklaart echt heel veel!

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 09 jun 2012, 23:44
door bajjou
Hallo iedereen,

Ik heb vrijdag mijn roetfilter laten reinigen bij diesel buchli in harderwijk.
Werd goed geholpen door de mensen daar. Ze hebben 175 gram roet uit de filter verwijderd.
Zeker een aanrader.

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 10 jun 2012, 08:48
door Mooggie
bajjou schreef: Ik heb vrijdag mijn roetfilter laten reinigen bij diesel buchli in harderwijk.
Merk je toevallig nog iets aan het rijgedrag t.o.v. van voor de reiniging? En mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen wat ze daar ongeveer voor in rekening brengen bij Buchli?

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 10 jun 2012, 14:28
door bajjou
Hallo

Ik heb nog niet veel met de auto gereden, omdat ik ook de turbo heb vv en ik gisteren pas de auto heb terug gekregen. Bij Buchli kost het 460 inc pakkingen.

Re: Roetfilter, ruil of nieuw ?

Geplaatst: 11 jun 2012, 09:42
door MaasMaster
Ondertussen 258.000 km zonder problemen...
Maar ik rij dan ook zelden korte stukken.