Pagina 2 van 2
Re: compact vs sedan/touring
Geplaatst: 17 jan 2011, 16:30
door Fabian79
Touring heeft een langer dak
Groot deel van de stijfheid komt uit het dak. Wellicht dat de staalconstructie bij de achterban steviger is.
Ook heeft de hoge achterklep ongetwijfeld invloed.
Veel grote opppervlakken die redelijk haaks op elkaar staan t.o.v. een sedan.
Re: compact vs sedan/touring
Geplaatst: 17 jan 2011, 18:51
door Griffendahl
Volgens mij geeft een klein dak meer stevigheid als een groot dak

En bij de sedan heb je twee kleinere oppervlakken tegen een grote... Grote vlakken zijn juist nadelig en een sedan heeft minder grote vlakken.
Stevigheid komt juist uit kleine vlakken die met elkaar verbonden zijn, grote vlakken is juist torsiegevoeliger...
Re: compact vs sedan/touring
Geplaatst: 17 jan 2011, 21:24
door Dynamo
Griffendahl schreef:Dynamo schreef:Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.
Een sedan is stijver als een coupe, omdat je met 4 kleine gaten in je body nou eenmaal minder stijfheid verliest dan met 2 groten. Zeker als je beseft dat de sedan deuren door hun vorm ook bijdragen aan de totale stijfheid (bij gesloten deuren), iets wat coupe deuren zeker niet doen.
Cijfermatig krijg je gelijk, ik ben het alleen nog niet eens met je uitleg, want die twee grotere deuren zijn kwa oppervlakte kleiner dan de 4 deuren van een sedan.
Bedoel je met de vorm het feit dat de coupe deuren geen raamomlijsting hebben? Daar had ik niet bij stilgestaan.
Het feit dat een touring stijver is zou voor een deel verklaard kunnen worden doordat een touring over een grotere lengte een grotere diameter heeft, zoals
hier wordt uitgelegd en misschien wordt een deel van die extra kilo's gebruikt voor extra verstevigingen.
Griffendahl schreef:
door Griffendahl » 17 jan 2011 18:51
Imho is dan de PFL sedan de beste keus
:*
Re: compact vs sedan/touring
Geplaatst: 17 jan 2011, 21:38
door Griffendahl
Dynamo schreef:Cijfermatig krijg je gelijk, ik ben het alleen nog niet eens met je uitleg, want die twee grotere deuren zijn kwa oppervlakte kleiner dan de 4 deuren van een sedan.
Eén stalen buis van een meter is veel makkelijker te buigen als twee stukjes van 50 cm, aangenomen dat de buisjes op de lengte na verder gewoon gelijk zijn. Dit is feitelijk hetzelfde als wat er aan de hand is met de 'gaten'.
Dynamo schreef:Bedoel je met de vorm het feit dat de coupe deuren geen raamomlijsting hebben? Daar had ik niet bij stilgestaan.
Idd...
Re: compact vs sedan/touring
Geplaatst: 17 jan 2011, 21:45
door Griffendahl
Zeer goed mogelijk, maar wel een groot gat aan de achterkant...
Re: compact vs sedan/touring
Geplaatst: 17 jan 2011, 21:58
door Griffendahl
Maakt zeker wel uit, maar niet de wereld

Re: compact vs sedan/touring
Geplaatst: 18 jan 2011, 06:34
door Fabian79
Griffendahl schreef:Volgens mij geeft een klein dak meer stevigheid als een groot dak

En bij de sedan heb je twee kleinere oppervlakken tegen een grote... Grote vlakken zijn juist nadelig en een sedan heeft minder grote vlakken.
Stevigheid komt juist uit kleine vlakken die met elkaar verbonden zijn, grote vlakken is juist torsiegevoeliger...
Mooiste blijft denk ik toch de stand van de achterklep qua aan sluithoek met het dak.
Bij een sedan en compact liggen deze hoeken veel vlakker, dus minder stijf. 90 graden is natuurlijk ideaal.
Re: compact vs sedan/touring
Geplaatst: 23 jan 2011, 12:22
door manue46
ik ben nu zelf een compact rijder 150 pk ....
de reden wrm ik deze topic start = ik heb ook nog ergens in west vlaanderen een kapotte e46 sedan staan (zie topic : stel uzelf even voor)
nu vroeg ik me gewoon af welke auto er beter was,
ik ben blij met jullie antwoorden

ik weet al veel meer, dank u allemaal ^^