Pagina 2 van 4

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 05 jan 2011, 20:21
door Mooggie
Zo, vandaag mijn auto eens even goed laten ‘doorlichten’ door een BMW specialist. :)

Aangezien ik de auto ca. 2 maanden geleden zonder aankoopkeuring heb gekocht bij een particulier (overigens wel aantoonbaar volledig dealer-onderhouden) was ik toch eigenlijk wel erg benieuwd naar de staat van onderhoud van de wagen. Soort van aankoopkeuring dus, maar dan 2 maanden na de aankoop. :roll: :P

De specialist is 2 uurtjes bezig geweest en kwam met de volgende korte samenvatting.

STORING DSC + RICHTINGAANWIJZER

Bij het uitlezen van de bc kwamen deze fouten inderdaad naar voren. Heeft waarschijnlijk met de sensor van de stuurwielverdraaiing te maken. Iets vervangen bleek niet nodig. Vaak wil gewoon een reset al helpen, dus die is ook uitgevoerd. Mochten de meldingen vaker gaan voorkomen, dan kan er eventueel wat gedetailleerder naar gekeken worden. Kosten € 0,-

INLAATSPRUITSTUK

Is goed bekeken en bleek te lekken. Swirl flaps waren nog wel gewoon nog intact en zaten niet los. Vanwege het lekken en het blijvende toekomstige risico laat ik het hele spruitstuk nu toch definitief volledig vervangen (incl. vacuumslangen). Kosten € 660,-

Uitlaatspruitstuk heb ik niets over gehoord, dus die lekt gelukkig niet.

BONKJE VERSNELLINGSBAK + LICHT SCHUDDEN BIJ STATIONAIR DRAAIEN

In eerste instantie bemerkte de specialist het bonkje en schudden niet eens (ben dus geloof ik een beetje een piet-lut), maar nadat hij aan het einde van de dag naast me kwam zitten en ik goed uitlegde wat ik bedoelde voelde hij toch ook wel iets ‘anders dan anders’.

Het is alleen verder lastig te herleiden waar dat nou precies vandaan komt. Dempingsrubber (o.a. hardyschijf) zijn allemaal in orde. Motorsteunen zijn weliswaar iets versleten, maar kleine kans dat het daar nog mee maken kan hebben. En het heeft voor de rest gelukkig ook niet met de automaat zelf te maken (waar ik eigenlijk het meeste bang voor was). Dus conclusie is dat het gewoon iets met de krachtenoverbrenging te maken heeft. Advies is om er voorlopig gewoon mee door te blijven rijden en mocht het erger worden dan eventueel toch de motorsteunen vervangen. Eventuele kosten € 240,-

LEKKAGE AUTOMAAT

Na inspectie blijkt de automaat te lekken. Een of ander ‘rubber iets’ (kost maar € 9,-) sluit niet goed af en dat moet vervangen worden. Probleem is alleen dat je niet kan voorkomen dat er tijdens het vervangen olie verloren zal gaan die bijgevuld dient te worden. Hierdoor lopen de kosten toch nog aardig op. Kosten € 175,-

LEKKAGE TURBO

Na inspectie blijkt de turbo (vergeten te vragen welke) wat te lekken. Dit schijnt echter normaal te zijn (bij een droge turbo heb je een groter probleem), dus daar hoeft verder niest aan gedaan te worden. Kosten € 0,-

GLOEISPIRALEN

Twee van de zes gloeispiralen blijken niet meer te werken. Op zich had ik geen echte problemen met starten maar aangezien ze onder het inlaatspruitstuk gesitueerd zitten is het handig om die ook meteen alle zes mee te vervangen, dus dat ga ik dus ook laten doen. Kosten € 170,-.

‘FLAPPEN’ ACHTER GRILL

Om een of andere vreemde reden ontbreken bij mij de ‘flappen’ achter de grill. Deze schijnen er normaal wel te zitten en hebben invloed op de temperatuur van de motor. In warme landen worden ze standaard achterwege gelaten bij nieuwe levering, maar aangezien mijn wagen niet geïmporteerd is is dat wel wat vreemd. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar ‘iets’ met zijn bumper gedaan of een ongeluk(je) gehad ... Bij de aankoop heb ik wel een online ‘schadecheck’ gedaan en daar kwam verder niets uit. Hoe dan ook, aangezien ik verder geen problemen heb met de temperatuur van de motor hoeft hier verder ook niets mee gedaan te worden. Kosten € 0,-

REMSCHIJVEN EN REMBLOKKEN VOOR

Deze zijn behoorlijk versleten en moeten binnenkort (nog ca. 15.000 km rijden) worden vervangen. Kosten t.z.t. ca. € 825,-


Samenvattend heb ik een nieuwe afspraak staan voor 20 januari en dan ga ik de volgende zaken laten aanpassen:

- spruitstuk € 660,-
- lekkage automaat € 175,-
- gloeispiralen € 170,-

Is aardig te overzien dus en ben nu in ieder geval wel een stukje wijzer geworden over mijn auto. :!

En ik moet ook niet vergeten dat ik mijn auto particulier heb gekocht (ca. 3 a 4 k goedkoper dan een soortgelijke wagen bij een BOVAG garage en ca. 5 a 6 k goedkoper dan bij de dealer), dus ik heb ook nog wel wat marge natuurlijk om af en toe een mini infuusje aan te sluiten. ;)

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 05 jan 2011, 20:52
door Kingfisher
Hey Moogie,

Dat is inderdaad nog wel te overzien. Klinkt best goed, zo'n uitgebreide check van je auto.

Wat ik nu wel weet, maar vorig jaar niet toen ik bij mij de gloeibougies liet vervangen is dat hiervoor het inlaatspruitstuk er af moet. Had ik dat toen geweten, dan had ik destijds direct het spruitstuk laten vervangen. Beetje jammer dat ze daar bij BMW weer niet zelf mee komen (evenals het hele swirl-flap fenomeen).

Ik was bij de dealer ruim 8 tientjes meer kwijt voor die gloeibougies.

Wat betreft die flappen achter de gril. Ik heb me er vaker over verbaasd dat de ene E60/E61 het wel heeft, en de andere niet. Eerst dacht ik nog dat het iets met diesel/benzine te maken had, maar ik kon er in mijn speurtocht naar een E61 (en ook later) geen patroon in ontdekken. Toen ik bij de dealer was, zo'n verkoper maar eens gevraagd, maar in plaats van te zeggen dat hij het ook niet wist, kwam hij met een kul-verhaal over efficient dynamics (wat nog helemaal niet op onze modellen zit).

Wel prettig dat je uitlaatspruitstuk niet lekt, dat scheelt mooi weer in de kosten!

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 05 jan 2011, 21:01
door Mooggie
Heb net ook nog eens wat zitten zoeken naar wat info over die 'flappen' maar kom zo snel ook niet verder dan de efficient dynamics en sportluchtfilters enzo bij de benzinemotoren.

Ik ga me er nog even verder in verdiepen, wil toch wel graag weten hoe dat nou zit!

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 05 jan 2011, 21:13
door Mooggie
Kwam de volgende tekst tegen in een Engels artikel over de E60:

Starting in 2007, all versions of the fifth-generation BMW 5 Series were enhanced as standard through a wide range of BMW EfficientDynamics technologies varying appropriately from one model to another. Innovations such as Brake Energy Regeneration, a gearshift point indicator, active air flap control and on-demand ancillaries gave all models in their respective class an unparalleled balance of performance and fuel economy.

Komt alleen bij de (lci) modellen na 2007 voor dus. :!

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 05 jan 2011, 21:35
door lekkerwijf1
Vreemd, ik heb deze grillflappen op mijn vorige en huidige 530d e60´s -_-

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 05 jan 2011, 22:17
door Mooggie
Nou, daar hoef je niet zo boos bij te kijken hoor. :D

Als ze iets gunstigs doen voor de temperatuur van je motor kan je ze beter wel dan niet hebben toch lijkt me.

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 05 jan 2011, 22:59
door lekkerwijf1
Haha zo was het boze poppetje niet bedoeld.
Het hoorde eigenlijk acher vreemd
Sorry :+

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 06 jan 2011, 21:28
door morris
Op Mijn E46 320d van '98 zitten ook van die soort "flappen" waren ze toen ook al bezig met efficient dynamics :? :P

Waarover ik mij verbaas is de prijs voor het vervangen van de schijven+blokken voor,het is een werkje van niks en ruim 400 euro per kant voor wat Ho-ijzers vind ik knap veel.

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 07 jan 2011, 12:58
door Frank535
Hey Mooggie - mooi overzicht en je weet nu waar je aan toe bent. Maar voor die remschijven en blokken zou ik echt eerst nog even rondkijken; dit is een erg hoge offerte. Mijn broer werkt bij een bedrijf dat auto-onderdelen levert aan Brezan e.d., maar ook aan dealers en die pakken meer dan 100% marge op zulke produkten.
Zonder reclame te willen maken, zou je ook even kunnen informeren bij Beek Auto Racing (Den Haag) want die zijn gespecialiseerd in rem-upgrades voor straat en circuit.

Ik heb mijn 535d met dezelfde gedachte gekocht; van een "particulier/handelaar" die ex-lease auto's doorverkoopt - ook zonder garantie. Maar deze was ook perfekt onderhouden bij één dealer (Ekris) en daar heb ik de historie opgevraagd; no problemo. :)
Vorige week heb ik de motorolie laten verversen; wist ik veel dat er 9 (NEGEN) liter olie ingaat !!!!! :o
Kaatsjingggg ! Samen met een klein klusje ben ik nu weer 200 euries lichter ....

Hebben jullie ook het gevoel dat je de laatste tijd vaker ruitensproeiervloeistof bijvult dan brandstof ?! (| Ik blijf ermee bezig !
En nee, er ligt geen plas water onder de auto .. :P

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 07 jan 2011, 13:15
door Ralph
Frank,
Ruitensproeier vloeistof gaat ook errug hard bij mij.

Vergeet niet dat elke keer dat je de ruitensproeier gebruikt,
er ook 2 keer vloeitstof op hogere druk wordt gebruikt door de koplampsproeiers.
Dan gaat het extra hard.

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 07 jan 2011, 13:42
door Kingfisher
Ik heb de rekening van (o.a.) mijn schijven en blokken nagekeken en ik heb daar inclusief BTW € 933,- voor betaald. Ik vind die 825 dus weer (in tegenstelling tot de anderen) een mooi bedrag. ;)

Ook voor de olie was ik 5 tientjes meer kwijt dan Frank. Bij mij ging er overigens 8.25l in...

Ik zie trouwens dat ik in de afgelopen twee jaar al € 8671,76 naar meneer Klaas Visser te Lelystad heb gebracht. (|

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 07 jan 2011, 14:09
door z3mrunner
Frank535 schreef:Hebben jullie ook het gevoel dat je de laatste tijd vaker ruitensproeiervloeistof bijvult dan brandstof ?! (| Ik blijf ermee bezig !
En nee, er ligt geen plas water onder de auto .. :P
Ik heb al een paar keer gekeken of het niet lekte. Niet normaal hoe snel dat leegloopt.

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 07 jan 2011, 18:28
door Mooggie
Net ook nog eens zitten kijken wat ik 5 maanden geleden bij diezelfde BMW specialist betaalde voor het vervangen van de remschijven en -blokken (voorzijde) van mijn E46 330d, maar dat was slechts € 485,-.

Beetje groot verschil toch eigenlijk wel ... schijven en blokken zullen allicht iets groter/zwaarder zijn maar € 340,- verschil lijkt me toch wat fors. :roll:

Tegen die tijd ga ik her en der in ieder geval dus nog wel even goed wat prijsjes opvragen. :)

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 08 jan 2011, 11:19
door Frank535
Tja, wij hebben het "geluk" dat de 535d een maatje grotere remschijven heeft dan alle andere 5 types (behalve M5 neem ik aan) en dan mag je gelijk je portemonnee wat verder opendoen !
Toch weet ik zeker dat vervanging een flink stuk goedkoper kan dan de dealerprijzen.
Heel wat jaren terug moest mijn Focus nieuwe schijven + blokken wat bij de dealer ruim 400 euro ging kosten. Ik heb ze toen via mijn broer besteld en dan betaal ik inkoop + 15% wat uitkwam op 175 euro voor een set originele Brembo schijven + blokken - dus geen B merk. Ik heb ze er destijds zelf opgezet en tel uit je winst.
Alle garages (ook de Kwikfitters) maken een hele dikke marge op dit soort onderdelen.
Ik begrijp dat BMW prijzen hoger liggen dan Ford onderdelen, maar offertes van 800-900 euro vind ik echt pure waanzin ! (|

Kingfisher - is dat bedrag inclusief aanschaf van je Beemer ? ;) Niet normaal zeg .... :o

Re: Storing ASC en richtingaanwijzer?

Geplaatst: 08 jan 2011, 19:11
door lekkerwijf1
Ik ben het met frank535 eens.
Op marktplaats kun je een indicatie krijgen van wat een goed setje schijven plus blokken kost.
Je zult rond de 200 euro kwijt zijn (compleet) schijven,blokken en slijtageindicator voor de vooras.
Welliswaar is het voor een 530d etc maar voor een 535d zal dat maatje groter niet veel meer kosten
Montage is zeer goed zelf te doen en voor de beide kanten ben je ongeveer een uurtje kwijt.
Dit is de reden dat ik remschijven plus blokken altijd zelf vervang. :zwaai: