Nieuwe banden, inrijden op topsnelheid?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
tan_n86

Re: Nieuwe banden, inrijden op topsnelheid?

Bericht door tan_n86 » 08 dec 2010, 16:53

Stiekem een stuk mooier dan de M3? Niet vloeken in de kerk!! :P

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 08 dec 2010, 17:40

FG99 schreef:Hallo,
..... op een leeg stuk A27 achter een RS............
Volgens mij heb je anderen op een idee gebracht.
Vanmiddag op de A27 kwamen mij over de spitstrook met rode kruizen, 3 auto's met dik 200 km/h voorbij.
Zeker ook nieuwe banden aan het inrijden? :?

Mikkie

Bericht door Mikkie » 08 dec 2010, 19:30

Banden inrijden? Ga toch weg. Al zou ik met deze omstandigheden (en wellicht winterbanden) sowieso niet vol doorjakkeren, maar wie ben ik...

tan_n86

Bericht door tan_n86 » 08 dec 2010, 20:32

Vind het ook beetje onzin maar heb het volgende gevonden:

14. Nieuwe banden inrijden
Alle nieuwe banden (vooral winterbanden) moeten de eerste 200 à 300 km worden ingereden met een gemiddelde snelheid op droge wegen, om het loopvlak af te slijten.

Er zijn verschillende redenen om dat te doen:

banden worden gevulkaniseerd in verhittingsvormen, die uiterst nauwkeurig worden vervaardigd (1/100 mm) en die uitsluitend zeer gladde oppervlakken vertonen.
Anderzijds bevatten de vormen niet alleen al de details van het loopvlakpatroon met ontelbare profielgroeven, maar ook al de markeringen en een groot aantal luchtgaten. Al die elementen houden de band tegen wanneer hij uit de vorm wordt verwijderd.
De band kan alleen gemakkelijk en zonder vervorming uit de vorm worden verwijderd wanneer hij niet aan de vorm blijft kleven. Daarom worden banden langs buiten ingespoten met een siliconeachtige lossingsmiddel.
En dat middel moet worden verwijderd van het loopvlak door de band in te rijden op droge wegen, zonder daarbij te scherpe bochten te nemen of te hard te remmen. Pas na het ondergaan van een dergelijke inrijprocedure bereikt een nieuwe band zijn optimale prestatieniveau en zijn volledige grip.
Dat verklaart ook waarom nieuwe winterbanden moeten worden gemonteerd vóór de eerste sneeuwval, om het loopvlak van de band eerst af te slijten.

Als de banden worden vervangen door nieuwe brede banden, is het zorgvuldig inrijden twee keer zo belangrijk, aangezien u op die manier ook kunt wennen aan het verschil in rijgedrag met brede banden.

Bron: http://www.firststop.nl/banden/bandentips

FG99

Bericht door FG99 » 08 dec 2010, 22:17

Heb geen winterbanden gemonteerd, waren zomerbanden met snelheidsindex V. Tuurlijk weet ik dat ik met dit weer goed op moet passen, maar de weg was zo goed als leeg en naar mijn beste weten niet glad. Rij natuurlijk ook niet dagelijks zo hard :+ Toch let ik de volgende x met nieuwe banden beter op m'n rijstijl..
E46 330d '00
E87 120d '05
E90 330i '05

Niels

Bericht door Niels » 09 dec 2010, 05:22

tan_n86 schreef:Vind het ook beetje onzin maar heb het volgende gevonden:

14. Nieuwe banden inrijden
Alle nieuwe banden (vooral winterbanden) moeten de eerste 200 à 300 km worden ingereden met een gemiddelde snelheid op droge wegen, om het loopvlak af te slijten.
heel verhaal
Lastig, sinds ik mijn winterbanden er onder heb is het wegdek niet meer droog geweest :+ Resultaat is dat ik gewoon helemaal geen grip heb :X :+ Enigzins wel een bull sh** verhaal waarmee men alleen maar interessant wil doen maar tussen de regels door lees ik: doe het een beetje rustig aan want een nieuwe band presteert nog niet zo goed vanwege de gladde laag die er op zit vanuit het fabricage process. En dat klopt maar dat laagje slijt veel sneller weg met een lekkere snelle bocht en wat stevig rem werk -_- en 300km? Man dan kunnen ze al wel weer versleten zijn (h)

Voor motorfiets banden gaat dit zeker op maar met een auto is het allemaal niet zo spannend...

tan_n86

Bericht door tan_n86 » 10 dec 2010, 10:23

Stimmt vind het verhaal wat ik had gevonden beetje tegenstrijdig:P

tan_n86

Bericht door tan_n86 » 15 feb 2011, 18:50

Heb laatst nieuwe banden laten monteren. Ongeveer 150 km mee gereden en toen vol op de rem moeten trappen voor een kind die opeens overstak. Nu trillt het stuur heeeel iets bij een snelheid van boven de 110 km per uur. Kan het zo zijn dat de plaatsing van het lood nu niet meer goed is? Of wellicht heeft iemand hier ervaring mee?

Maar gewoon opnieuw laten balanceren neem ik aan! Maar ben wel even benieuwd of iemand dit herkent!

Banden maat voor : 225/35/19
Banden maat achter : 235/35/19

edho

Bericht door edho » 15 feb 2011, 19:16

In principe kan het, als een band met zeep is gemonteerd kan hij bij uitoefenen van grote krachten iets verdraaien op de velg. Je balancering klopt dan niet meer en trillen kan het gevolg zijn.
De Zeep is na een aantal droge dagen weken wel uitgedroogd en is dan een soort kleefpasta geworden. Zorgt er dan juist voor dat de band blijft zitten.

Ik zou je bandjes ff opnieuw laten balanceren, rij je gelijk weer fijn.

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 15 feb 2011, 19:17

Dat is geen loodje, dat is een flat-spot!

Ik neem aan dat je dat op den duur nog wel weer weg slijt, maar als je vaker zo hard remt, zal die de volgende keer weer het platte stuk opzoeken, en je band op dat punt blokkeren.

tan_n86

Bericht door tan_n86 » 15 feb 2011, 19:26

Heb morgen een rit van 500 km dus mocht het zo zijn dat het nog steeds blijft trillen dan rij ik meteen langs de bandenboer om het opnieuw te laten balanceren.

Dus eerst even kijken of het wegslijt, zo niet balanceren is eigenlijk het verhaal morgen he!

peet330d

Bericht door peet330d » 15 feb 2011, 19:46

dat is meer je banden vierkant maken, maar idd de zeep moet eerst drogen voor de band vast zit anders draait hij op de velg als je vol gas weg trekt, met als gevolg onbalans.
En splinter nieuwe banden hebben gewoon minder grip.

tan_n86

Bericht door tan_n86 » 15 feb 2011, 19:47

Met andere woorden gewoon balanceren dan..jaa kon in dit geval er niks aan doen dat ik zo hard moest remmen. Wel irritant dat ik nu weer naar de bandenboer moet, maar goed die hele lichte trilling is nog irritanter!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”