Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
tom_il

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door tom_il » 27 mar 2018, 21:33

Die EGR loshalen is 10min werk, zonder enig risico.
Stelt helemaal niets voor.
525d E61 2007 pre-LCI

frazz

Bericht door frazz » 28 mar 2018, 07:31

Klopt, ik zag het toen ik de EGR thermostaat verwisselde.

frazz

Bericht door frazz » 31 mar 2018, 17:43

Iemand die weet hoe je de klep van de gashuisklep opent?
Het gaat om de klep waarin de electronica zit.

frazz

Bericht door frazz » 02 apr 2018, 11:27

Update:

Demontage inlaatspruitstuk:

Zaterdag heb ik de inlaatspruitstuk losgehaald.
Er zat wat aanslag op de EGR klep maar niet veel, alhoewel een laagje ook wel voor een onregelmatige werking van de EGR klep kan veroorzaken, dat laagje was wel erg goed aangekoekt en zat ook ronden de cilinder.

Verder heb ik alle smeer schoongemaakt van de EGR klep en inlaatspruitstuk.

Wervelkleppen

De wervelkleppen heb ik verwijderd, samen met de aanstuur stang, die kan je zo van een plastic kogelgewricht loshalen, waarom sommige mensen de dunne kant van het kogelgewricht losknippen snap ik niet.
Ik heb een filmpje gevolgd en alles wat er getoond werd was perfect, los van het doorknippen van het kogelgewricht.
De planking plates paste perfect, nieuwe pakkingen er in gezet.

Vacuum slangen / Buizen

Misschien ligt het aan mij, maar ik weet niet hoe ik deze controleer los van visuele inspectie (en misschien klinkt het primitief?) en er doorheen blazen... Van wat ik kon zien waren uiteinden niet gespleten, maar het was ook behoorlijk smerig.

Vreemde zaken

Ik merkte dat de V-steun (51647033745) van het voorpaneel een moer miste en de moer aan de linker kant gedeeltelijk dol is, ik kon de moer alleen los halen door een T45 bitje er in te slaan.
Bij Ekris 2 nieuwe bestellen.

Montage

Ging beter dan ik had verwacht, ik had alles goed gesorteerd en gelabeld, dat helpt enorm.
Nadat alles weer op zijn plek terug ging, o.a. interieur filter bakken, panelen onder de voorruit, verbindingstukken van panelen, V-Steun, Radiator fan, verschillende pluggen van sensoren, merkte ik op dat er iedere keer ik de portieren ontsloot, een knetterde geluid optrad en niet dat klassieke elektriciteitsgeluid, maar een combinatie van mechanisch en elektrisch. Zal er een opname van maken.
Het probleem van mijn achterlicht module stekker trad weer op en kort daarop was de accu leeg en startte de auto niet meer, nog een zeer vriendelijke AWNB man langs gehad, waarmee ik nog een fijn praatje mee heb gemaakt.
Die had e accu (achterin) gemeten en zij dat de accu bijzonder snel en goed laadde.
Vandaag (als ik tijd over houd) ga ik de massa kabel maken voordat de stekker helemaal doorbrand.

Resultaat

Het voelt alsof alles iets soepeler rijd, maar hij houd nog steeds in, het is wel minimaal.
En als ik een patroon zou moeten inschatten, houd hij in iedere keer wanneer hij onder de 2000 toeren daalt en ik een beetje gas bijgeef, bij kickdown nooit, bij gassen vanaf stilstand bijna nooit.
Zelfs al heeft het probleem nog niet helemaal opgelost en kwam ik geen excessief aankoek tegen waarvan ik hoopte dat dat mijn lucht probleem (zo noem ik het maar even) zou zijn, ben ik toch blij dat ik geen wervelkleppen meer heb!

Jammer dat ik geen filmpje heb gemaakt, omdat ik wat zorgelijk bezig was.
Heb wel wat foto's gemaakt, te zien in de volgende post.

frazz

Bericht door frazz » 02 apr 2018, 11:36

De foto's:

Dit is de EGR kelp na het schoonmaken, er zat een halve cm haarde aankoek aan de cilinder.
Dat heb ik er af moeten krabben.

Afbeelding
Afbeelding

De inlaat heb ik met magnetron reiniger schoongemaakt, wel handschoenen dragen en in geventileerde ruimte anders ga je veel last krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

frazz

Bericht door frazz » 02 apr 2018, 11:43

Nog een ding, toen ik alles los had, dacht ik ga toch eens even de EGR thermostaat checken die ik een paar weken geleden had vervangen.
Omdat de auto niet hoger komt dan 80 graden.

Dus maar even los gehaald, doorheen geblazen, en raad eens... stuk...
Dus dat wordt weer een nieuwe, ik denk dat die door druk is stuk gegaan, omdat ik een keer kvs restanten terugvond over de buizen en de kvs tank.

Ik wil de koelvloeistof eens opnieuw laten vervangen, want ik vertrouw mezelf dar niet in ;)
En dan ga ik pas de EGR thermostaat vervangen, maar dit moet snel gebeuren voor het veiligstellen van goede DPF generatie.

Iemand die een adresje weet?

Vintiem

Bericht door Vintiem » 02 apr 2018, 12:32

Als die schroeven zijn dolgedraaid dan zijn deze heel vaak losgeweest. Schutboard waar deze ingaan is namelijk van aluminium. Spreek uit ervaring. Met die rare dieselaansluiting zoals je eerder liet zien vrees ik dat er veel gerommeld is aan je auto.

Nieuwe schroeven gaan zeer waarschijnlijk het doorgedraaide niet oplossen, ik heb er destijds een helicon ingezet en andere schroeven. Dat was de enige oplossing

Vintiem

Bericht door Vintiem » 02 apr 2018, 12:37

Heb je originele thermostaat bij de dealer gekocht of anders?

Koelvloeistof is heel gemakkelijk, er zit links onder aan de radiator een kraantje waar je keurig kan aftappen, zorg voor een opening in het systeem, bijvoorbeeld de thermostaat eraf. Auto achter een klein beetje omhoog zodat alles eruit komt en daarna bijvullen. Motor laten draaien zodat het systeem goed gevuld wordt

Dat slangetje van de wervelkleppen heb je toch wel weer op het schakelventiel gedaan hoop ik want anders heb je een vacuumlek

frazz

Bericht door frazz » 02 apr 2018, 16:49

Ik had een egr thermostaat gekocht bij autodoc van de merk hella

De vacuum slangetje heb terug geplaatst. Die zit goed.
Geen meldingen van andere zaken.

Heb de melding 3FF0 terug en increased emissions melding.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 02 apr 2018, 16:58

Zoals ik al eerder zei, ik houd het op het roetfilter. Zou er toch voorzichtig mee zijn. Een verstopt roetfilter kan veel schade aan je motor opleveren omdat de uitlaatgassen niet meer wegkunnen

frazz

Bericht door frazz » 02 apr 2018, 17:57

Ook mijn gok, ik denk dat ik hem leeg laat halen en volgend jaar een nieuwe er onder zet, ik wil wel een roetfilter, vind dat Tom enigszins gelijk heeft, ik zeg enigszins, omdat het eigenlijk een verplaatsing van het probleem is, het verbrandde roet komt direct op de weg terecht natuurlijk hebben we interieur filters e.d. maar flora en fauna niet.
Het is wel prettiger voor mensen om je heen.

Ik zet de EGR klep dicht en en haal het roetfilter leeg en dan eens kijken wat het oplevert, volgend jaar een mooie nieuwe.

PS:

Wat ik wel zag is dat na het terug zetten van het inlaatspruitstuk, kwam er een minuut lang lichtgrijs rook uit de uitlaat, wat ik normaal eerder niet heb gezien.

frazz

Bericht door frazz » 02 apr 2018, 18:04

Vintiem schreef:Als die schroeven zijn dolgedraaid dan zijn deze heel vaak losgeweest. Schutboard waar deze ingaan is namelijk van aluminium. Spreek uit ervaring. Met die rare dieselaansluiting zoals je eerder liet zien vrees ik dat er veel gerommeld is aan je auto.

Nieuwe schroeven gaan zeer waarschijnlijk het doorgedraaide niet oplossen, ik heb er destijds een helicon ingezet en andere schroeven. Dat was de enige oplossing
Dat denk ik ook, ik denk dat ik nu gewoon goed moet letten op alle seintjes en er proactief naar moet handelen zodat alles transparant wordt. Ik hoop dat het bij deze issues blijft.
Ik ga twee bouten bestellen bij Ekris en vervangen, dan heb ik dat ook afgevinkt.

frazz

Bericht door frazz » 02 apr 2018, 18:13

Vintiem schreef:Heb je originele thermostaat bij de dealer gekocht of anders?

Koelvloeistof is heel gemakkelijk, er zit links onder aan de radiator een kraantje waar je keurig kan aftappen, zorg voor een opening in het systeem, bijvoorbeeld de thermostaat eraf. Auto achter een klein beetje omhoog zodat alles eruit komt en daarna bijvullen. Motor laten draaien zodat het systeem goed gevuld wordt
Dat kraantje ontdekte nadat ik het eerst zelf heel primitief en impulsief geprobeerd de KVS via de slang eruit heb laten druppelen met wat druk op de slang. Maar goed. Ik ben gelukkig snel leers.

Ik heb eerder ergens gelezen dat er meerdere handelingen zijn dan alleen kraantje open, totdat er niets meer uit komt en dan vullen.

Ik had zoiets gelezen als:

- Kraan open, dop er af (vacuum er af)
- Dan airco op ECC fan op 0 en gaspedaal 10 seconden inhouden met contact aan (motor uit).
-- Eventueel ACCU lader aan de autohangen, dit process zou energie vretend zijn.
-- Dit proces zou de pomp starten waardoor het de leidingen doorpompt en restanten er doorheen jaagt.
- Dan vullen tot peil, motor starten, en dan bijvullen wanneer de peil zakt.
- Dat laatste herhalen totdat peil tussen min en max niet meer zakt.

Dit zo uit mijn hoofd. Kan zijn dat ik het gedeeltelijk of helemaal mis heb.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 02 apr 2018, 18:30

Deze procedure ken ik niet maar zou heel goed kunnen.

Wat betreft de DPF, lees of laat nou gewoon eens de tegendruk meten. Objectiever kan je niet hebben dat je dpf nog bruikbaar is. Misschien is het je dpf wel niet en ga je een duur onderdeel voor niets slopen.

frazz

Bericht door frazz » 02 apr 2018, 21:07

Waar kan ik dat het beste laten doen?
Want DIS, ISTA etc lukt nog niet helemaal.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”