Zoem na uitschakelen EGR
Zoem na uitschakelen EGR
Ik heb gisteren mijn ERG buiten werking gesteld door de vacuumbuis die de EGR bedient af te dichten. Ook de kant van de EGR heb ik met een afgedicht buisje afgesloten tegen eventueel stof enzo.
Ik heb dit gedaan omdat mijn EGR na schoonmaken weer 2 weken goed werkte maar daarna de auto toch weer ging roeten. Ik hoorde veel over eventuele storings meldingen maar na een flink aantal (150+) km rijden heb ik nog geen melding gezien (maar misschien krijg je deze alleen op de computer).
Echter heb ik wel iets anders. Als ik het contact uitzet dan hoor ik nog een aantal seconden een soort zoemend geluid onder de motorkap vandaan komen dat langzaam wegzakt. Weet iemand wat dit kan zijn?
Verder merk ik ook wel dat de motor iets minder snel op temperatuur komt maar dit is ook wel logisch lijkt me. De buis die normaal de uitlaatgassen aanvoert blijft nu ook helemaal koud en dat was eerst wel anders.
Ik vraag me dus af wat het zoemende geluid is en of het kwaad kan. Het gaat om een 320d automaat uit 2004.
Ik heb dit gedaan omdat mijn EGR na schoonmaken weer 2 weken goed werkte maar daarna de auto toch weer ging roeten. Ik hoorde veel over eventuele storings meldingen maar na een flink aantal (150+) km rijden heb ik nog geen melding gezien (maar misschien krijg je deze alleen op de computer).
Echter heb ik wel iets anders. Als ik het contact uitzet dan hoor ik nog een aantal seconden een soort zoemend geluid onder de motorkap vandaan komen dat langzaam wegzakt. Weet iemand wat dit kan zijn?
Verder merk ik ook wel dat de motor iets minder snel op temperatuur komt maar dit is ook wel logisch lijkt me. De buis die normaal de uitlaatgassen aanvoert blijft nu ook helemaal koud en dat was eerst wel anders.
Ik vraag me dus af wat het zoemende geluid is en of het kwaad kan. Het gaat om een 320d automaat uit 2004.
Re: Zoem na uitschakelen EGR
Dit heeft volgens mij niets met EGR te maken.
Ik heb dit ook bij het uitzetten van de luchttoevoer, je hoort de dan kleppen dichtgaan. Die gaan ook dicht als je het conact weer uit zet. Dat is waarschijnlijk die zoom die hoort.
Probeer het maar eens uit:
Contact aan (de blower gaat nu aan) dan zet je deze weer uit door op de kleine ventilator knopje te drukken tot de display uit gaat, en je een soort van een zoom hoort.
Ik heb dit ook bij het uitzetten van de luchttoevoer, je hoort de dan kleppen dichtgaan. Die gaan ook dicht als je het conact weer uit zet. Dat is waarschijnlijk die zoom die hoort.
Contact aan (de blower gaat nu aan) dan zet je deze weer uit door op de kleine ventilator knopje te drukken tot de display uit gaat, en je een soort van een zoom hoort.
Increase the Peace!
Hoi, heb je eventueel ook foto's van hoe je het gedaan hebt? HEb zelf een 330d en zodra ik het gas wat dieper intrap zie ik ook wel roet. Was zowiezo wel van plan om de EGR af te sluiten dus tips zijn erg welkom.
Gr Marcel.
Gr Marcel.
Het staat me niet bij dat die zoem er was voor ik de EGR heb uitgeschakeld. Of dan in ieder geval een stuk zachter dan nu.bibic schreef:Dit heeft volgens mij niets met EGR te maken.
Het is echt een soort van zoem/brom geluid dat na een paar seconden langzaam weggaat.
Laatst gewijzigd door Acidfever op 01 feb 2009, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee sorry, ik was namelijk helemaal niet van plan de EGR uit te gaan schakelen maar alleen om even de toevoer te meten zodat ik er een afdichtings plaatje voor kon maken. Ik had echter al eens gelezen over deze methode en wilde dit eerst proberen.marsje schreef:Hoi, heb je eventueel ook foto's van hoe je het gedaan hebt? HEb zelf een 330d en zodra ik het gas wat dieper intrap zie ik ook wel roet. Was zowiezo wel van plan om de EGR af te sluiten dus tips zijn erg welkom.
Gr Marcel.
Het is overigens echt extreem simpel:
1. Haal de kap op de motor los (4 x inbus op de boven kant en 1 x inbus aan de zijkant net naast de olie vuldop van ej versnelingsbak dacht ik).
2. trek voorzichtig het buisje los van de EGR los (de EGR is dat grijze apparaat dat tussen je luchtinlaat zit met een kleinere diameter buis vanaf de linkerkant waar normaal de uitlaatgassen worden aangevoerd). De vacuumslang zit aan de rechterkant van het apparaat. Doe dit overigens voorzichtig...dit soort slang wordt snel broos en kan dus snel kapot.
3. stop iets dat de slang goed afsluit in het buisje dat je los hebt getrokken en doe er een tyrap omheen. Het is een vacuumbuis dus het zuigt en wat je erin stopt zal er dus niet zomaar uitschieten ofzo. Ik heb de vrijgekomen aansluiting op de EGR zelf ook afgesloten zodat er geen stof ofzo in komt.
Het verdient allemaal zeker geen schoonheids prijs maar het is effectief. De auto roet totaal niet meer.
Ik heb begrepen dat de ene auto een motorstoring kan geven en de andere weer geen enkele melding geeft maar de procedure op zich kan geen kwaad. Jammer genoeg kun je de EGR niet gewoon in je computer uitzetten.
Hmmm ik kom nu ook wat verhalen tegen dat het afsluiten van je EGR gevolgen kan hebben voor je variabele turbo.
Ben er toch nog niet helemaal zeker van of dit kwaad kan of niet. Kan iemand zich hier over uitlaten?
Ben er toch nog niet helemaal zeker van of dit kwaad kan of niet. Kan iemand zich hier over uitlaten?
Bedankt voor de uitleg. Ik snap wat de bedoeling is. Heb bij mijn vorige auto (156 2.4jtd) de EGR helemaal uitgeschakeld met plaat jes. Ik denk dat ik dit zodra het wat beter sleutelweer is ga uitproberen. Ik lees trouwens wel veel dat je foutmeldingen krijgt. Heb je geen last van? Ook niet bij full throttle???
GR Marcel.
GR Marcel.
Je EGR is met een vacuum gekoppeld aan de variabele geometrie en communiceren dus met elkaar. Geen idee verder in hoeverre dit verneembaar is.Acidfever schreef:Hmmm ik kom nu ook wat verhalen tegen dat het afsluiten van je EGR gevolgen kan hebben voor je variabele turbo.
Ik denk niet zozeer dat het vacuumgedeelte hier een probleem is. De turbo zal heter worden omdat de uitlaatgassen heter zijn. Er is namelijk meer zuurstof aanwezig in de verbrandingsruimte waardoor de verbrandingtemperatuur hoger zal zijn.
Ik weet van andere merken dat dit geen negatief gevolg heeft dus waarom hier wel?
Ik weet van andere merken dat dit geen negatief gevolg heeft dus waarom hier wel?
Volgas geen probleem en dus GEEN foutmeldingen! Heb na 20Km warmrijden verschillende keren de kickdown gehanteerd en dat resulteerde in de te verwachten terugschakel actie van de automaat en snelle voorwaartse bewegingmarsje schreef:Bedankt voor de uitleg. Ik snap wat de bedoeling is. Heb bij mijn vorige auto (156 2.4jtd) de EGR helemaal uitgeschakeld met plaat jes. Ik denk dat ik dit zodra het wat beter sleutelweer is ga uitproberen. Ik lees trouwens wel veel dat je foutmeldingen krijgt. Heb je geen last van? Ook niet bij full throttle???
GR Marcel.
Laatst gewijzigd door Acidfever op 01 feb 2009, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is volgens mij de reden dat je het losgekoppelde slangetje wel moet afsluiten. Anders valt het vacuum weg en zal de variabele geometrie niet of slechter functioneren. Dat is in ieder geval wat men zegt. Of dit echt waar is heb ik niet geprobeerd overigens.Niels schreef:Je EGR is met een vacuum gekoppeld aan de variabele geometrie en communiceren dus met elkaar. Geen idee verder in hoeverre dit verneembaar is.
Ik doelde overigens meer op het feit dat het uitschakelen van je EGR hogere verbrandingstemparatuten tot gevolg heeft en dus ook hetere uitlaatgassen die uiteraard langs de turbo komen. Ik heb geen idee over welk temperatuurverschil we het hier hebben overigens.
Ik blijf echter nog steeds benieuwd wat de zoem/brom is als ik mijn motor uitschakel. Iemand anders enig idee?
-
Stefan
Ik heb geen idee, ik weet wel dat ik het ook heb. Het geluid komt volgens mij linksvoor onder de motorkap vandaan en het klinkt een beetje als een relais die blijft hangen. Het maakt ook niet uit of de motor koud of warm is en het is ook niet altijd te horen (een nachtmerrie dus voor een monteur). Mijn EGR is ook uitgeschakeld, weet alleen niet meer of ik dat daarvoor ook had. Mocht jij er ooit achter komen wat het is wil ik het ook graag weten.
- largeproject
- Contacteer:
Als goed is werkt de erg alleen bij deellast,met name tijdens het rijden op de cruisse controle,achter bij gas geven zou de vacuumklep moeten sluiten,maar door vervuiling sluit ie vaak te laat wat dan het roeten als gevolg geeft.
Denk dat de verhooging van warmte bij de turbo wel mee zal vallen,wel zal het langre durem voordat de motor warm word.
Bij auto's van VAG groep worden ze bij bosjes afgeplugt,heb dat destijds ook bij mijn A3 gedaan.
Denk dat de verhooging van warmte bij de turbo wel mee zal vallen,wel zal het langre durem voordat de motor warm word.
Bij auto's van VAG groep worden ze bij bosjes afgeplugt,heb dat destijds ook bij mijn A3 gedaan.
Heb nu een paar honderd kilometer met afgelosten EGR gereden en moet zeggen dat ik nog geen klachten heb.
Het enorme stomen bij koud weer en het roeten in het algemeen zijn gewoon totaal verdwenen.
Volgende stap die ik wil dien is het vacuumsysteem totaal vervangen (de slangen) aangezien de slang erg broos is (trok deze al kapot bij het afkoppelen van de EGR) en deze volgens velen een zwak plek vormen. En je wilt uiteraard een zo goed mogelijk werkende variabele geometrie van je turbo.
Ik wil dan tegelijk de pressure convertor van de turbo even vervangen (die van de EGR heeft duidelijk weinig zin).
IK zou nog graag de reden voor de zoem bij uitschakelen motor weten maar niemand lijkt te weten wat dit veroorzaakt.
Het enorme stomen bij koud weer en het roeten in het algemeen zijn gewoon totaal verdwenen.
Volgende stap die ik wil dien is het vacuumsysteem totaal vervangen (de slangen) aangezien de slang erg broos is (trok deze al kapot bij het afkoppelen van de EGR) en deze volgens velen een zwak plek vormen. En je wilt uiteraard een zo goed mogelijk werkende variabele geometrie van je turbo.
Ik wil dan tegelijk de pressure convertor van de turbo even vervangen (die van de EGR heeft duidelijk weinig zin).
IK zou nog graag de reden voor de zoem bij uitschakelen motor weten maar niemand lijkt te weten wat dit veroorzaakt.