Geluidskwali OEM radio & speakermaten

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Coos320d

Geluidskwali OEM radio & speakermaten

Bericht door Coos320d » 30 nov 2008, 13:32

Goedemiddag,

Ik heb 2 vraagjes,
1: ik heb nu een standaard business radio met daarop aangesloten een 1200w versterker+700w sub+2x 20cm 300w hoedeplank speakers.
zoals je je kan voorstellen is dat je daar een hoog volume mee kan produceren en dat je dus heel snel hoort als je niet een zuiver en hoog kwaliteits geluid uit je speakers krijgt.
Ik had namelijk in mijn oude e36 een pioneer radio, waarmee ik een voortreffelijk stukje muziek uit bovenstaande combinatie kreeg.
Wat ik dus wil zeggen is dat de oem e46 radio bagger geluid produceert, en dat je in het lage volumebereik 70% bass hebt met 30%treble, in het midden een redelijk goeie mix hebt en als je 'm nog luider doet de verhouding juist andersom word.
Is er een manier om het geluidskwaliteit van de oem radio na te filteren of equalizen zodat je een betere geluidskwaliteit krijgt?
2: Wat is de maat van de deurspeakers en de tweeters van de e46?
320d 136pk 280nm 1350kg
"Immer ein bimmer"

KJ_bmw

Re: Geluidskwali OEM radio & speakermaten

Bericht door KJ_bmw » 30 nov 2008, 17:38

Ben het toch niet helemaal met je eens vwb de kwaliteit van de originele radio.
HIer is best een goed stukje geluid uit te krijgen. (uit de professional wel iets beter als uit de business).
Wel is het zo dat de radio's op hoger volume de hoeveelheid bass gaan terugschroeven om de originele spakers te beschermen (dit doen vrijwel alle oem radio's). Je kan dit omzeilen door bijvoorbeeld een MTX req-3 of een Rockford Fosgate 3-sixty te gebruiken om je signaal om te zetten naar de versterkeringang.
Of je maakt gebruik van kwaliteits versterkers, hi/lo converter en bekabeling en legt dit op een zorgvuldige manier aan zodat je de gain van de versterker iets verder open kan schroeven zonder ruis oid te krijgen. Je versterkers zullen dan al max uitsturen voordat het punt waarop je radio de hoeveelheid bass terugschroeft bereikt. Zo heb ik dit gedaan en heb een heel net geluid gekregen (MTX versterkers, pioneer compo en resonant engineering sub).
Sowieso moet je, als je goed geluid wil, beginnen met een goede compo voor in de auto in te bouwen, hoedenplank speakers brengen op dit vlak helemaal niets..
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Pegasus

Bericht door Pegasus » 30 nov 2008, 21:42

owkee, dat is leuk om te weten, ben al een tijdje aan het bedenken hoe ik een versterker op een goedce nette manier kan aansluiten.

Zie alleen wel schrikbarende prijzen voor het rockford spul.

Coos320d

Bericht door Coos320d » 02 dec 2008, 01:08

Ik luisterde tot dusver altijd muziek via de ipod+kensington fm transmitter.
Vanavond es een cd'tje gebrand met wat muziek, er is idd niks mis met de radio!
Het zit 'm in de ontvangst van de ipod, dat gaat dus storen bij een hoger volume.
Ik zal zien of ik er rechtstreeks een antenna aan kan hangen oid.
En wat is dat jbl geweldig spul :D.
320d 136pk 280nm 1350kg
"Immer ein bimmer"

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 02 dec 2008, 09:05

Is natuurlijk ook een oplossing van niks zo'n FM transmitter in een E46 :roll:, als het al een beetje goed gaat werken is dat in een auto met de antenne voorin en niet in de achterruit... :!

Ik zou gewoon kiezen voor een goede iPod interface. Hiervoor zijn diverse goede oplossingen te koop, Intravee II, Dension, OEM BMW... etc... :)

Coos320d

Bericht door Coos320d » 03 dec 2008, 00:37

Heb je gelijk in, maar had dat ding al toen ik nog e36 reed ;).
Daarin was ook een goede oplossing door een andere antenne kabel te leggen en die laten eindigen op de plek waar de ipod normaal ligt.
Mischien dat ik nog es zo'n ipod adapter geval d'r in zet maar dan ben ik m'n cd wisselaar wel kwijt.
Eerst maar es een andere antenne proberen.
320d 136pk 280nm 1350kg
"Immer ein bimmer"

Carthago

Bericht door Carthago » 05 dec 2008, 18:31

Hoe heb je je versterker op je business radio aangesloten? Ik heb nog een goede alpine sub en versterker liggen. Maar de business radio heeft geen tulip uitgang voor de verterker ofwel? (nog niet eruit gehad)

Trebbie

Bericht door Trebbie » 19 dec 2008, 15:26

Een goede geluidskwaliteit krijgen uit een OEM radio is in mijn ogen onmogelijk. Misschien zijn mijn eisen te hoog, maar je kunt zeker niet spreken van een kwaliteissignaal. Daarbij gebruik je een high level input. Ook zijn de instelmogelijkheden op de OEM radio op zijn zachst gezegd beperkt.

Ik las dat je werkt met hoedeplankspeakers. Het is al gezegd, maar probeer een composet voor in te bouwen. Dit is een stuk meer werk, maar dan kun je met wat proberen het geluidsbeeld naar de goede plek krijgen.

@carthago
Waarschijnlijk heeft je alpine versterker een high level input, waarop je gewoon je speakerkabels aan kunt sluiten. Als het een echt goede versterker is heeft hij dit echter niet, aangezien dit natuurlijk niet de ideale manier is om een versterker aan te sluiten.

Carthago

Bericht door Carthago » 23 dec 2008, 00:02

Trebbie schreef:carthago
Waarschijnlijk heeft je alpine versterker een high level input, waarop je gewoon je speakerkabels aan kunt sluiten. Als het een echt goede versterker is heeft hij dit echter niet, aangezien dit natuurlijk niet de ideale manier is om een versterker aan te sluiten.
De versterker heeft alleen een low input. Ik wil ook alleen de sub op de versterker aansluiten. Iemand tips? De geluidskwaliteit wordt er iig alleen maar beter op tov geen sub erbij :)

Trebbie

Bericht door Trebbie » 23 dec 2008, 15:05

Je zou een hi/low converter kunnen gebruiken. Staat bij de categorie ICE een mooi topic over. Daarmee kun je je achterspeakerkabels splitsen (mist de convertor een impendantie heeft die hoog genoeg is. Zie topic) en aansluiten op die converter. Dan heb je achter gewoon een RCA (tulp/cinch) uitgang. Zijn je problemen volgens mij opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”