Defecte OEM NOx sensor n53

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Bart van Zessen » 25 mar 2021, 22:38

ik heb er nu tussen de 500 en 1000km mee gereden, dus???

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 25 mar 2021, 22:49

dan zal er nog niet gek veel slijtage zijn ontstaan. Ik zelf zou hem met die kilometers gewoon nog resetten.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Bart van Zessen » 26 mar 2021, 10:42

ok dan zal ik dat ook doen, maar stel dat de garage die waarde al gereset heeft, kan het dan kwaad om het weer te resetten?

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 27 mar 2021, 11:54

Als de waarde toen al is gereset dan zou ik er juist niets aan veranderen, hij staat dan goed.
Kwaad doen zal het niet maar liever niet natuurlijk. Misschien dat ze bij de garage kunnen achterhalen of ze het hebben gedaan?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

m.h.
Berichten: 962
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door m.h. » 29 mar 2021, 09:25

Je reset adaptiewaarden in de ECU normaal gesproken en niet in de sensor. (Ik ken dit systeem niet maar dat is de normale gang van zaken)... misschien kan iemand hier uitsluitsels over geven?

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 29 mar 2021, 10:01

Klopt, je reset de waarden in de ecu.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Bart van Zessen » 29 mar 2021, 13:21

ik heb ze gereset voor de zekerheid, nu weet ik iig zeker dat het gebeurd is

Hakiem Thakoeri
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 nov 2020, 10:31
Locatie: Den Haag , ZH

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Hakiem Thakoeri » 01 apr 2021, 10:18

Hallo leden,
Even een vraag, zit er nou zoveel prijsverschil tussen verschillende aanbieders van de NOx sensor? Heb al prijzen voorbij zien komen die variëren tussen de €237 en €330 ?
523i E61 2010 Carbonzwart

Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Bart van Zessen » 01 apr 2021, 12:24

origineel kosten ze 480-550 euro, dus dan zit je waarschijnlijk naar niet originele te kijken of tweedehands?

Hakiem Thakoeri
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 nov 2020, 10:31
Locatie: Den Haag , ZH

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Hakiem Thakoeri » 01 apr 2021, 14:37

Afbeelding

Afbeelding
523i E61 2010 Carbonzwart

Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Bart van Zessen » 01 apr 2021, 18:39

oh je bedoeld noxem, ik dacht een OEM sensor nieuw, maar dan worden ze idd niet goedkoper

Walter
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2021, 21:06

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Walter » 19 mei 2021, 21:19

even inhaken hierop, want het is bij mij nu aktueel: ik heb de 2AF2/4/6 foutcodes en een redelijk hoog verbruik bij de mijne. Dit is een N43 motor. Ik dacht dat ik de sensor zo kon vervangen, maar nu blijkt dat de adaptatiewaardes gereset moeten worden met ISTA. Ik heb wel bimmerlink en bimmercode, maar daar gaat het denk ik niet mee?
Ik zag op amazon al nox sensoren uit china voor €130 waar men heel positief over is, maar ik denk niet dat iedereen de reset heeft gedaan.
Een andere optie is softwarematig uitschakelen, ik weet alleen niet wat daar de nadelen op lange termijn van zijn. De noxem sensor spreekt mij wel aan, maar dan moet ik wel iemand vinden met ISTA. Wie wil dat tegen vergoeding uitvoeren voor me?

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 20 mei 2021, 06:24

Hoi Walter,

Als het goed is heb je een pm van me ontvangen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

MauritsLagerberg
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:17

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door MauritsLagerberg » 16 sep 2025, 14:59

ehombie schreef: 09 mei 2018, 08:24 Wagen info: N53 e61 523I LCI 156 dkm (bij aanschaf) bj 10-2008.
Foutcodes bij mij:
0030E9 Nitic oxide catalyst aging /DFE failure
0030DA Nitric oxide sensor

Met bovenstaande codes 1,5 jaar gereden en +/- 11 dkm. In ISTA-D staat ook een omschrijving/diagnose van NOx sensor: ”Als de auto gewoon goed rijdt en de klant merkt niks van brandstof verbruik, niks aan veranderen”. Dan hoef je de sensor niet te vervangen. (kort gezegd)

Bovenstaande foutcodes kwamen gelijk terug na wissen. Ook bleek dat de NOx sensor geen waardes genereerde. Auto reed normaal en geen emissie waarschuwings lampje. Bokte ook niet met stationair koud of warm. Géén misfires, de auto reed gewoon normaal.

Heb gewoon gemaild en die persoon reageerde eigenlijk vrijwel meteen. De info op die site vind ik zeer goed, en onderbouwd (zover ik het echt kritisch kan beoordelen). Ik heb namelijk geen auto achtergrond. In de loop van tijd de auto leren kennen en de programma’s opgezocht

De installatie :
• Werkende inpa en ISTA-D is vereist. (en weten hoe het werkt)
• Sensor vervangen stelt niks voor, staat beschreven. Kunt er niks verkeerd aan doen. (anders instructies zoeken en volgen in ISTA-D)
• Vooraf testen of je in de menu’s kunt komen zoals hij die omschrijft, de sneltoetsen kunnen anders zijn afhankelijk welke inpa versie die je hebt!
• Ik heb ook “alle adaptionen ausser kleinstmengen & taupunkt NOx-sensor”gewist en de instructies gevolgd zoals beschreven https://bimmerprofs.com/installation-no ... or-part-2/ Lees deze goed en dan kan er niks gebeuren!
• Naast de meldingen die hij hierin omschrijft KAN de auto ook in de FAILSAFE modus gaan! (je auto gaat idd bokken) Als je foutcodes gelijk weer verwijderd dan gaat die er ook weer uit en je kunt “gewoon” weer rijden.
• Na 3 starts zijn alle meldingen weg en dan kun je gewoon verder gaan met inleren van de adaptieve waardes.

Waarom hiervoor gegaan:
Op de site zelf staan de voordelen. https://bimmerprofs.com/shop-noxem129-130/
• Restores normal operation of NOx system and fuel economy
• DOES NOT require NOx catalytic converter replacement
• Restores creation of cylinders individual and bank fuel adaptations for idle, mid/high loads, cold engine – smooth operation at all conditions
• Restores Stratified charge and Homogeneous lean fuel injection modes, regeneration and desulfation of NOx catalytic converter
• Increased lifetime: average more than 300’000 km

Merkbaar verschil nu (korte termijn). Ik zie dat de auto (en bevestigd in inpa) dat de wagen in stratified mode gaat.

Voor verdere vragen of hulp bij installatie, pb me maar. Ik woon in de buurt van Venlo. In overleg wil ik het ook voor je doen (heb ook een schaarbrug).
Ik heb je een PB gestuurd ehombie! Loop ook tegen wat NOX gerelateerde problemen aan (helaas).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”