Een maand geleden kreeg ik te maken met een nieuw melding, dacht leuk een dagje weg te gaan. was de straat nog niet uit en ik kreeg een melding "motorstoring" (rood) en daarbij ook gelijk de melding "hoge remdruk"(geel) , terug gereden naar huis en de ANWB gebeld. De beste man heeft de auto na gekeken en kon niets vinden wat er op zou moeten duiden dat er iets mis was met de remmen, alles werken volgens hem naar behoren, maar bij het uitlezen van de ECU kwam er naar boven dat de auto 16bar olie druk meten. dat natuurlijk bizar hoog is. geloof dat deze auto tussen de 5,5 en 7bar zou moeten zitten zoiets.
ANWB kon verder niet helpen, contact opgenomen met de garage. zij de auto na gelopen. Oliedruk sensor na gemeten, ( 1700km geleden is er al een nieuwe in gegaan ) , sensor leek niets mis mee, auto zelf getest op olie druk en het blok zelf was er niets mis met de druk alles zag er netjes uit. sensor los gemeten in de openlucht en deze gaf netjes 1bar aan, nieuwe sensor geprobeerd en gaf het zelfde probleem. ECU las 16bar, alle bedrading nagelopen ( er is een nieuw type sensor opgegaan daar is er ook een nieuwe stekker op gegaan ) ook daar was niets te meten dat het probleem zou kunnen veroorzaken. Dus de enige conclusie die de garage kon maken is dat het in de ECU zat. wat zij ook apart vonden want het zou een van de betere ECU's moeten zijn die in de E87 te vinden zou zijn.
verder hebben ze bij de garage de remdruk melding niet gekregen en verwachten dan ook dat deze getriggerd word door de olie druk melding. verder voel je met remmen ook niets opmerkelijks. ja hij remt goed maar dat mag ook wel er zitten namelijk 4 nieuwe brembo schijven en blokken op.
nu vraag ik mij af of mensen hier de zelfde ervaring hebben gehad met deze melding / motor en ecu en wat er bij hun gedaan is om dit probleem op te lossen , voor dat ik weer ik weet niet hoeveel garage uren moet gaan dokken. ik heb namelijk al flink wat dikke rekeningen betaald voor de auto in het afgelopen jaar.
zo heeft de auto een nieuwe Ketting en geleider set ( met alle pakkingen , spanners etc ) , nieuwe olie pomp , pomp ketting pakkingen en keerringen , oliepickup , filters. nieuwe olie drukklep en sensor, nieuwe EGR. ( dit was kort na de aankoop, dat de auto last bleef houden van een lage olie druk melding ! ) ( de auto handelaar was natuurlijk niet meer thuis ! en ook de rechtsbijstand wilde niet helpen destijds. ) Dus zou verwachten dat het niet in het blok zit ! en dat was 1700km geleden ! ( ik rijd niet vaak maar als ik rijd zijn het meestal langere stukken van min 200km ) dus heel veel heb ik nog niet kunnen genieten van mijn 1 serie helaas.
het gaat om de volgende module : DME MSD81.2 index 04 - 5WK93729
auto is een 1 serie E87 2010 116i 2.0 N43 ( UH31 )
mocht iemand tips hebben of een goed betrouwbaar bedrijf kennen die de module evt zou kunnen reviseren graag !
Motorstoring melding
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 13:27
- Locatie: Middelburg
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 13:27
- Locatie: Middelburg
Re: Motorstoring melding
Ik heb contact gehad met het bedrijf in Duitsland, en het probleem uitgelegd. Zij denken dat ze het kunnen maken. zeker weten doen ze het niet, maar ik moet hun de ECU module, met de CAS en een sleutel opsturen. en dan kunnen zijn hem controleren. mochten ze hem niet kunnen maken dan hoeft alleen de controle betaald te worden. 100euro voor het verzenden en de controle en als hij gemaakt kan worden zal het zo''n 390,- euro gaan kosten.
alleen wat ik mij afvraag, de auto staat hier voor de deur. maar kan de auto wel gewoon op slot als deze modules uit de auto zijn ?
alleen wat ik mij afvraag, de auto staat hier voor de deur. maar kan de auto wel gewoon op slot als deze modules uit de auto zijn ?
Re: Motorstoring melding
Vervelende casus.
Om een denk of test richring te krijgen zal men eerst met foutcodes aan de slag moeten gaan en deze interpreteren.
Een fout wat je niet kunt reproduceren verkleind je oplossend vermogen ook.
Voordat je een ecu veroordeeld moet je ook kabel integriteit beoordlen van de componenten/sensoren (adhv foutcodes)
En als de code een sensornaam bevat kan het vaak inderdaad de sensor zijn …maar ook de bekabeling. Hoe je e.a kunt uitsluiten hangt af van de kennis en tools van de persoon.
Je hebt ook kms apeldoorn, actronics…voor ecu reparaties
Succes
Om een denk of test richring te krijgen zal men eerst met foutcodes aan de slag moeten gaan en deze interpreteren.
Een fout wat je niet kunt reproduceren verkleind je oplossend vermogen ook.
Voordat je een ecu veroordeeld moet je ook kabel integriteit beoordlen van de componenten/sensoren (adhv foutcodes)
En als de code een sensornaam bevat kan het vaak inderdaad de sensor zijn …maar ook de bekabeling. Hoe je e.a kunt uitsluiten hangt af van de kennis en tools van de persoon.
Je hebt ook kms apeldoorn, actronics…voor ecu reparaties
Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 13:27
- Locatie: Middelburg
Re: Motorstoring melding
Bedankt voor je reactie Ehombie,
Alle kabels al gecontroleerd , nagemeten etc. er zijn 3 sensoren in gegaan , de geen die er in zat , een splinter nieuwe, en een van het oudere typen, alles testen perfect met externe test apparatuur en alle 3 geven een te hogen druk in de ECU bij het uit lezen.
De garage waar de auto naar toe gaat is een garage die zich specialiseert in BMW, ik twijfel niet echt aan hun kennis. kijkend
naar de ervaring die ik met deze garage heb, ze zijn ook niet bang om suggesties van de klant aan te nemen. ben zelf ook nog met wat mogelijk optie gekomen om te testen en ook deze dingen kwam niets uit. de kabels van de Oliedruk sensor lopen direct naar de ECU, zo heel veel kan hier tussen niet gebeuren. ze hebben de kabels goed door gemeten en visueel geïnspecteerd op scheuren en degelijken.
ik heb de genoemde zaken hier in Nederland gesproken, dan wel via Email. en het probleem uitgelegd. en beide kwam met het antwoord dat ze geen ervaring hebben met de genoemde ECU , maar ze wilde wel graag een nieuwe ECU voor me programmeren. voor ruim 300 euro waar amper 3 maanden garantie op zit. vergeet dan ook de 1500euro niet voor een nieuwe ECU ! ook kan de garage zelf een nieuwe ECU inprogrammeren met BMW software, het moeilijke is het herschrijven van een ECU dit kan niet met standaard software.
Het bedrijf in Duitsland heeft wel ervaring met deze ECU , en waren dan ook eerlijk in dat ze geen garantie kunnen geven dat ze het kunnen repareren. maar neem dan liever de kans dat ze hem goed controleren voor 100euro. met de mogelijkheid dat ze hem wel kunnen repareren. dan dat ik gelijk voor een nieuwe ga. of dan wel een 2de hands , ook de route voor een 2de hands ECU kost ruim 500 euro , en dan nog maar de vraag hoelang houd die het vol. en dan wanneer er wel wat mis is kunnen de 2 zaken hier in NL de unit ook niet repareren.
dus ik heb besloten om de Unit op te sturen, deze samen met de sleutel en de Cas module. deze hadden ze nodig, gezien mijn verhaal hadden ze wel het idee dat ze hiermee goed uit de voeten kunnen ook gezien, wat er in de garage al gebeurd is met de auto. ja het kost weer geld , maar alleen al het laten controleren dat de unit goed blijkt te zijn is al goed koper dan je auto voor 1,5 uur naar de garage te sturen. ook geven zijn 2 jaar garantie , wat mij een stuk meer vertrouwen geeft dan een zaak die net aan 3 maanden garantie durft geven, geeft mij eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in het kunnen van een bedrijf als het om zoiets vast als een ECU gaat. kan het ook mis hebben, maar zo kijk ik er momenteel tegenaan.
We gaan het zien, ik hoop het zo dat de ecu het probleem is.
Alle kabels al gecontroleerd , nagemeten etc. er zijn 3 sensoren in gegaan , de geen die er in zat , een splinter nieuwe, en een van het oudere typen, alles testen perfect met externe test apparatuur en alle 3 geven een te hogen druk in de ECU bij het uit lezen.
De garage waar de auto naar toe gaat is een garage die zich specialiseert in BMW, ik twijfel niet echt aan hun kennis. kijkend
naar de ervaring die ik met deze garage heb, ze zijn ook niet bang om suggesties van de klant aan te nemen. ben zelf ook nog met wat mogelijk optie gekomen om te testen en ook deze dingen kwam niets uit. de kabels van de Oliedruk sensor lopen direct naar de ECU, zo heel veel kan hier tussen niet gebeuren. ze hebben de kabels goed door gemeten en visueel geïnspecteerd op scheuren en degelijken.
ik heb de genoemde zaken hier in Nederland gesproken, dan wel via Email. en het probleem uitgelegd. en beide kwam met het antwoord dat ze geen ervaring hebben met de genoemde ECU , maar ze wilde wel graag een nieuwe ECU voor me programmeren. voor ruim 300 euro waar amper 3 maanden garantie op zit. vergeet dan ook de 1500euro niet voor een nieuwe ECU ! ook kan de garage zelf een nieuwe ECU inprogrammeren met BMW software, het moeilijke is het herschrijven van een ECU dit kan niet met standaard software.
Het bedrijf in Duitsland heeft wel ervaring met deze ECU , en waren dan ook eerlijk in dat ze geen garantie kunnen geven dat ze het kunnen repareren. maar neem dan liever de kans dat ze hem goed controleren voor 100euro. met de mogelijkheid dat ze hem wel kunnen repareren. dan dat ik gelijk voor een nieuwe ga. of dan wel een 2de hands , ook de route voor een 2de hands ECU kost ruim 500 euro , en dan nog maar de vraag hoelang houd die het vol. en dan wanneer er wel wat mis is kunnen de 2 zaken hier in NL de unit ook niet repareren.
dus ik heb besloten om de Unit op te sturen, deze samen met de sleutel en de Cas module. deze hadden ze nodig, gezien mijn verhaal hadden ze wel het idee dat ze hiermee goed uit de voeten kunnen ook gezien, wat er in de garage al gebeurd is met de auto. ja het kost weer geld , maar alleen al het laten controleren dat de unit goed blijkt te zijn is al goed koper dan je auto voor 1,5 uur naar de garage te sturen. ook geven zijn 2 jaar garantie , wat mij een stuk meer vertrouwen geeft dan een zaak die net aan 3 maanden garantie durft geven, geeft mij eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in het kunnen van een bedrijf als het om zoiets vast als een ECU gaat. kan het ook mis hebben, maar zo kijk ik er momenteel tegenaan.
We gaan het zien, ik hoop het zo dat de ecu het probleem is.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 13:27
- Locatie: Middelburg
Re: Motorstoring melding
Het demonteren van de modules ging met niks, alleen de raamcover straks bij het monteren nog eens even er helemaal vanaf halen. Er is 3 maanden geleden een nieuwe voorruit in gegaan. alleen om bij de ECU module te komen moet de stalen regenvang bak eraf. maar de plastic raamcover die daar boven zit kwam een beetje los en daar zit een lang rubber in. maar het leek meer of die er gewoon los tussen lag.
Maar de module zelf kwam er gemakkelijk uit, gelukkig wist ik waar ik moest kijken dus dat scheelt ook een hoop.
de Cas module was eigenlijk ook vrij simpel. het lastigste was eigenlijk de kabel uit de cas module krijgen. want je hebt niet veel ruimte om de stekkers vast te pakken en natuurlijk zaten er pinnen aan die je in moest drukken om de stekkers vrij te krijgen.
Ik heb gewoon met de AB de auto open gemaakt, de achterklep open gezet en de auto weer op slot gedaan met de AB, toen met de sleutel de bestuurders kant open gedaan, ook echt alleen die deur gaat dan van slot. en toen de Accu los gekoppeld voor ik de modules eruit heb gehaald. Dus hij staat nu netjes op slot voor de deur.
Nu heb ik vandaag bericht gehad van Glaubitz, en de module zelf is niet meer te repareren. het zit niet een weerstandje of een pin waar de soldeerpunten slecht van gegaan zijn. zij zelf stonden er ook even van te kijken waarom de module deze fout genereerd, of het dan wel een fout in de chip is of de software konden ze niet uitstellen.
Dus nu had ik 2 opties , 1 terug sturen van mijn oude module en nog blijven zitten met het zelfde probleem. de auto kan gewoon gereden worden maar je krijg de melding en zal dan zelf elke keer opnieuw moeten kijken met de telefoon dan wel de laptop of het nog steeds om de zelfde fout gaat, want de auto opereert gelukkig zelf wel goed.
of keuze 2 , voor 500euro een compleet nagekeken module die ze coderen voor mijn auto met 2 jaar garantie.
Dus ben ik maar voor de 2de optie gegaan , nu maar hopen dat dit het probleem oplost en de auto de komende 15.000km eindelijk eens zonder problemen gereden kan worden.
ik heb vandaag de rekening betaald, en hoop dat de module deze week nog binnen komt. dan na dat ik een goeie test rit gemaakt heb , zal ik wel even een update plaatsten.
Maar de module zelf kwam er gemakkelijk uit, gelukkig wist ik waar ik moest kijken dus dat scheelt ook een hoop.
de Cas module was eigenlijk ook vrij simpel. het lastigste was eigenlijk de kabel uit de cas module krijgen. want je hebt niet veel ruimte om de stekkers vast te pakken en natuurlijk zaten er pinnen aan die je in moest drukken om de stekkers vrij te krijgen.
Ik heb gewoon met de AB de auto open gemaakt, de achterklep open gezet en de auto weer op slot gedaan met de AB, toen met de sleutel de bestuurders kant open gedaan, ook echt alleen die deur gaat dan van slot. en toen de Accu los gekoppeld voor ik de modules eruit heb gehaald. Dus hij staat nu netjes op slot voor de deur.
Nu heb ik vandaag bericht gehad van Glaubitz, en de module zelf is niet meer te repareren. het zit niet een weerstandje of een pin waar de soldeerpunten slecht van gegaan zijn. zij zelf stonden er ook even van te kijken waarom de module deze fout genereerd, of het dan wel een fout in de chip is of de software konden ze niet uitstellen.
Dus nu had ik 2 opties , 1 terug sturen van mijn oude module en nog blijven zitten met het zelfde probleem. de auto kan gewoon gereden worden maar je krijg de melding en zal dan zelf elke keer opnieuw moeten kijken met de telefoon dan wel de laptop of het nog steeds om de zelfde fout gaat, want de auto opereert gelukkig zelf wel goed.
of keuze 2 , voor 500euro een compleet nagekeken module die ze coderen voor mijn auto met 2 jaar garantie.
Dus ben ik maar voor de 2de optie gegaan , nu maar hopen dat dit het probleem oplost en de auto de komende 15.000km eindelijk eens zonder problemen gereden kan worden.
ik heb vandaag de rekening betaald, en hoop dat de module deze week nog binnen komt. dan na dat ik een goeie test rit gemaakt heb , zal ik wel even een update plaatsten.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 jun 2019, 13:27
- Locatie: Middelburg
Re: Motorstoring melding
Ik heb reactie gehad van het bedrijf wat de ECU heeft gecontroleerd , en zij geven aan dat ze niet kunnen vinden waarom deze ecu dit probleem geeft. ze hebben dan ook aangeboden om hem terug testuren of een gereviseerde ecu geprogrammeerd voor mijn auto mee te zenden.
ik heb gekozen voor de 2de optie een gereviseerde ECU, gezien de garage aangaf dat dit het probleem was.
deze gister binnen gekregen, en de ECU samen met de CAS terug geplaatst in de auto. accu weer aangesloten en alles liep weer als een zonnetje bij het starten.
Dacht mooi, ik ga de auto even wassen en dan een lekker rondje Rijden.
de auto naar de wasstraat gereden, want hij zag er niet uit. zeker nadat hij meer dan een maand stil had gestaan.
Ik rijd weg van de wasstraat naar de benzinepomp om de banden spanning te meten etc, ( deze zit er naast ) ik rijd het terrein op en "pling" weer exact de zelfde melding op
het dashboard. "motorstoring" , en "Hoge Rem vacuumdruk". werd terplekken even lichtelijk misselijk na het zien van weer de zelfde melding.
Voor mij is het nu een raadsel wat het zou kunnen zijn. Maandag eerst maar eens naar de garage bellen, en nog eens vragen of er uberhaupt wel gekeken
is naar het vacuum gedeelte van de auto. Dus nu 750,- verder en de auto komt nog steeds met exact de zelfde melding.
Nu kan ik een van de 2 modules terug sturen, en dan krijg ik 350,- euro terug aan borg op de unit. Nu het er op lijkt dat het toch niet in de ECU zit maar ergens anders.
alleen twijfel ik een beetje of ze deze beide evt nodig kunnen hebben in de garage om bepaalde dingen uit te sluiten.
Moet alleen wel even contact op nemen met Glaubitz of het uitmaakt welk van de 2 modules is terug stuur. of dat de geen is die er nu inzit ( de gereviseerd en gehergeprogrameerde unit ) of dat dit ook mijn oude mag zijn.
heb de auto alleen even snel uitgelezen met een bluetooth module en een gratis app op de telefoon. welke alleen een
2FD3 code liet zien op elke module,
Iets met de rem vacuum sensor.
deze zou ergenst bij de remdrukbekrachtiger moeten zitten.
heb via RealOEM, gekeken en er zit op de remdrukbekrachtiger een vacuum sensor.
nr. 34336875605 ( volgends Realoem , zou deze vervangen zijn door : 34336786746 ) alleen als het vernieuwde onderdeel nummer invult bij Offenga krijg je als nog de oude te zien, deze zou ( als het plaatje klopt ) van Continental zijn, dit merk kan ik bij auto doc niet vinden. maar de prijzen lopen nogal uiteen.
166,99 voor de sensor bij Offenga, en bij autodoc van 22,50 tot 121,- ( waar bij de goedkoopste van Engitech als enige, 9 ,5sterren reviews heeft )
ook last ik dat er naast de ECU een relais zit die bij slecht contact of falen , dit soort rare melding kan geven.
heb deze even opgezocht, een zalmrode relais - Vacuumpomp K213 ( X6304 ) deze is maar een 10tje , dan zou natuurlijk een goedkope fix zijn als dat het is.
straks maar eens even met de laptop de auto uitlezen, met Ista en Inpa, kijken wat deze zeggen.
Maar zit nu toch wel een beetje met mn handen in het haar. de auto heeft me ondertussen een vermogen gekost en nog werkt het niet, zou verwachten dat er toch iets over het hoofd gezien is. Aangezien wat er gebeurd is zou er niet veel meer mis kunnen gaan ( denk je !)
ik heb gekozen voor de 2de optie een gereviseerde ECU, gezien de garage aangaf dat dit het probleem was.
deze gister binnen gekregen, en de ECU samen met de CAS terug geplaatst in de auto. accu weer aangesloten en alles liep weer als een zonnetje bij het starten.
Dacht mooi, ik ga de auto even wassen en dan een lekker rondje Rijden.
de auto naar de wasstraat gereden, want hij zag er niet uit. zeker nadat hij meer dan een maand stil had gestaan.
Ik rijd weg van de wasstraat naar de benzinepomp om de banden spanning te meten etc, ( deze zit er naast ) ik rijd het terrein op en "pling" weer exact de zelfde melding op
het dashboard. "motorstoring" , en "Hoge Rem vacuumdruk". werd terplekken even lichtelijk misselijk na het zien van weer de zelfde melding.
Voor mij is het nu een raadsel wat het zou kunnen zijn. Maandag eerst maar eens naar de garage bellen, en nog eens vragen of er uberhaupt wel gekeken
is naar het vacuum gedeelte van de auto. Dus nu 750,- verder en de auto komt nog steeds met exact de zelfde melding.
Nu kan ik een van de 2 modules terug sturen, en dan krijg ik 350,- euro terug aan borg op de unit. Nu het er op lijkt dat het toch niet in de ECU zit maar ergens anders.
alleen twijfel ik een beetje of ze deze beide evt nodig kunnen hebben in de garage om bepaalde dingen uit te sluiten.
Moet alleen wel even contact op nemen met Glaubitz of het uitmaakt welk van de 2 modules is terug stuur. of dat de geen is die er nu inzit ( de gereviseerd en gehergeprogrameerde unit ) of dat dit ook mijn oude mag zijn.
heb de auto alleen even snel uitgelezen met een bluetooth module en een gratis app op de telefoon. welke alleen een
2FD3 code liet zien op elke module,
Iets met de rem vacuum sensor.
deze zou ergenst bij de remdrukbekrachtiger moeten zitten.
heb via RealOEM, gekeken en er zit op de remdrukbekrachtiger een vacuum sensor.
nr. 34336875605 ( volgends Realoem , zou deze vervangen zijn door : 34336786746 ) alleen als het vernieuwde onderdeel nummer invult bij Offenga krijg je als nog de oude te zien, deze zou ( als het plaatje klopt ) van Continental zijn, dit merk kan ik bij auto doc niet vinden. maar de prijzen lopen nogal uiteen.
166,99 voor de sensor bij Offenga, en bij autodoc van 22,50 tot 121,- ( waar bij de goedkoopste van Engitech als enige, 9 ,5sterren reviews heeft )
ook last ik dat er naast de ECU een relais zit die bij slecht contact of falen , dit soort rare melding kan geven.
heb deze even opgezocht, een zalmrode relais - Vacuumpomp K213 ( X6304 ) deze is maar een 10tje , dan zou natuurlijk een goedkope fix zijn als dat het is.
straks maar eens even met de laptop de auto uitlezen, met Ista en Inpa, kijken wat deze zeggen.
Maar zit nu toch wel een beetje met mn handen in het haar. de auto heeft me ondertussen een vermogen gekost en nog werkt het niet, zou verwachten dat er toch iets over het hoofd gezien is. Aangezien wat er gebeurd is zou er niet veel meer mis kunnen gaan ( denk je !)