Is er leven na een F10-535i ?

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Marcel535i

Is er leven na een F10-535i ?

Bericht door Marcel535i » 26 jul 2025, 20:03

Dat was wel even slikken, na aanhoudende kleine probleempjes met de F10 - 535i is de auto defect ingeruild bij de dealer.
Toch 11 jaar in gereden met veel plezier en een aantal leuke projecten mee gedaan. (zie F10 forum) . Ik zie op RDW dat ie al weer rond rijdt met een nieuwe eigenaar.

Mijn nieuwe is een G30 geworden en ik heb 2 cilinders ingeleverd dus nu een 530i. De sportiviteit is voor luxe ingeruild.
Verschillen waar ik zeer blij van geworden ben zijn de "NIET-run-on-flat" banden" de auto is zo ongeloofelijk veel stiller geworden. Verder nu automatische instellingen/driver select zodat met 1 druk op de klop mijn vrouw weer boven het stuur uit kan komen.
En nu ondersteuning van de BMW-APP en Auto Android zodat ik AMIGO kan gebruiken.

Mis ik het sportieve ??? Nee eigenlijk niet sinds dat ik het toch al af moest leggen tegen de Electro autos niet meer en misschien ook de leeftijd er niet meer voor heb. Dus nu een stuk gunstiger qua verbruik en gaat een volle tank 1150 KM mee (5.8L/100) in plaats van 9.5L/100 en iets te vaak naar de pomp moeten.

De kleur is nu Sauphistic Grey, zeg maar grijs met neiging naar zwart. Toch een mooiere kleur dan het "normale zwart"
Verlichting van de auto is ook een stuk beter en vooral groot licht assist is een aanwinst.
Met te parkeer camera's weet ik nog steeds niet waar ik moet kijken , is nog wennen.

Inmiddels is de dash-cam al weer geinstalleerd, qua audio upgrade heb ik niet veel nodig

Het audio systeem is veel en veel beter geworden t.o.v. F10 met standaard HIFI 676
Nu is het nog steeds HIFI maar met DAB radio en de versterker is digitaal geworden wat jammer is voor mijn oude DSP versterker die nu niet meer past.
Waarschijnlijk zit er nu al een DSP in de unit (toch al digitaal ivm DAB) en dan is het tunen met de af fabriek speakers al redelijk goed denk ik.

. Ik denk alleen een sub-woofer de zaak nog kan verbeteren.
I was Born to Move Wild .... BMW

m.h.

Re: Is er leven na een F10-535i ?

Bericht door m.h. » 26 jul 2025, 21:15

Leuk dat je het deelt, foto zou het afmaken.... ;)

ehombie

Bericht door ehombie » 26 jul 2025, 21:59

Mooi verhaal. ben inderdaad benieuwd naar een foto....(misschien kom ik dan ook weer in verleiding om eens te kijken naar bmw...)

Verder nu automatische instellingen/driver select zodat met 1 druk op de klop mijn vrouw weer boven het stuur uit kan komen :rolf:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

B-Buster

Bericht door B-Buster » 27 jul 2025, 19:07

Het zal er ook vanaf hangen welke F10 je vergelijkt. Ik ben zelf wat minder onder de indruk van de "upgrade" die de G30 zou moeten zijn. Ik vergelijk dan wel een F10 waar vrijwel alles in zit. Bij aanhoudende problemen wordt je wat makkelijker gemotiveerd in iets anders terecht te komen, die snap ik wel. Dat bracht mij van een als ie het deed geweldige Mercedes in een BMW.

Infotainment in een G-serie is een stuk mooier. Kun je upgraden in de F. Aan de afwerking in het interieur kun je meteen zien dat daar bezuinigd is. Ja, het zit prima in elkaar en is stil (kunnen ze bij MB nog wat van leren) maar ik vind de F10 een stuk mooier afgewerkt. De aanraakpunten hebben mooiere materialen. Niet dat goedkope plastic op het Msport stuur, keramisch pookje heeft een glanzende 'P' knop ipv een mooier uitziend en aanvoelend pookje in de F10.

Verbruik e.d. zal allemaal beter zijn, maar dat is appels en peren vergelijken.

H/K in de G30 is niet beter dan het DSP in de F10. Je kunt een G30 niet meer krijgen met meesturende achteras én Dynamic Drive, op de M550i met DHP na. Rijdt een stuk minder entertaining. Als je ziet wat er voor een mooie 540i betaald moet worden wil ik een stap vooruit ervaren vanuit de 535i, die stond niet gelijk aan 20k bijbetalen.

Voor de M550 had ik een E63 650i die weer beter stuurde dan de 535i, zo is het altijd wat. De 6 heeft helaas een brand niet overleefd, dus toen op zoek gegaan naar wat anders. Diverse 540's getest, mooie uitvoeringen, maar ik werd er niet echt warm van en als ik dan wegreed in de F10 reed die gewoon weer heerlijk en zag ik de meerwaarde niet in de 540's. Toen toch eens een M550 getest en dat was wel de upgrade in prestaties, rijbeleving en modernere elektronica waar ik blij van werd.

Heb de F10 gehouden en de G30 erbij, die laatste is een heel stuk sneller maar de 535i rijdt leuker. Totaalplaatje slaat voor mij nog uit in het voordeel van de F10.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

m.h.

Bericht door m.h. » 27 jul 2025, 23:47

Beenruimte achter is toch ook wel een plus voor de G30 tov de F10.
Die vind ik in de F toch wel wat tegenvallen als je wat langer bent.

Marcel535i

Bericht door Marcel535i » 15 aug 2025, 11:47

B-Buster schreef: 27 jul 2025, 19:07 Ik ben zelf wat minder onder de indruk van de "upgrade" die de G30 zou moeten zijn. Ik vergelijk dan wel een F10

H/K in de G30 is niet beter dan het DSP in de F10.

Heb de F10 gehouden en de G30 erbij, die laatste is een heel stuk sneller maar de 535i rijdt leuker. Totaalplaatje slaat voor mij nog uit in het voordeel van de F10.
Qua uiterlijk van de auto geef ik de voorkeur aan mijn oude F10 - 535i met M-pakket dat ik had.
De G30 in mijn versie is meer statig en minder sportief, misschien net iets te groot gegroeid.
Maar rij comfort en nieuwe iDrive opties en frisse afwerking maken voor mij veel goed.
(M-pakket is dus eigenlijk nu een L-pakket geworden :) )

Mijn F10 had een after-market DSP systeem en speaker wat ik zelf ingebouwd heb. Deze passen niet qua kabel interface en speaker chassis in de G30 en zijn nu ingebouwd in de auto van mijn vrouw X1- F48.
Ik blijf even bij de stock hifi in de G30 maar het begint al weer te knagen want het verschil is erg groot.

Foto's zullen niet spectaculair zijn want de auto is niet uiterlijk opgepimpd met een pakket of iets speciaals zo dus die laat ik even achterwege. :D

Al met al toch een blije G30 rijder geworden kan ik zeggen na bijna 2 maanden. :driving:
I was Born to Move Wild .... BMW

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (G30 / G31) Audio, navigatie en iDrive”