
m.h. F11 N47
Re: m.h. F11 N47
Mooi die km-stand van 5 ton 

|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: m.h. F11 N47
Mooie kilometerstand, met het juiste onderhoud kan er nog makkelijk 500.000 bij.
Wordt het niet eens tijd voor een upgrade naar een 6WA tellerunit, die zijn veel mooier om naar te kijken.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: m.h. F11 N47
ehombie schreef: ↑30 okt 2024, 20:43 still going strong met de F11? aangemeld bij autoweek?
De kilometers blijven wegtikken, "helaas" is er een aantal maanden geleden een 518d f10 bij klokje rond geweest met net geen 500k. Die had trouwens wel een aantal puntjes die bij mij "natuurlijk"allemaal verholpen zijn.
Dus ik wil nog even wachten. Miss tegen volgende zomer, dan loopt mijn f11 tegen de 550k
off topic /small talk obv je laatste werkzaamheden.
Moet ook mijn handen uit de mouwen steken deze winter mbt ac condensors bij mijn Porsche.
Tis toch niet echt één van mijn favoriete werkzaamheden met al dat plastic. En dan hebben we "premiums" nog geluk dat het meeste plastic wel heel blijft.
Laatst een e91 ingeruild van familielid met n43 injector en diff probleempje...ja die verkopers geven er haast geen knikker voor, zelfs als het oke was...
Ja klopt schandalig, al zijn ze inmiddels ook wel op leeftijd aan het raken.
Re: m.h. F11 N47
Bedankt heren, ja dat is miss nog wel een leuke upgrade in de toekomst. Plug en play? Of tog nog codering noodzakelijk?
Re: m.h. F11 N47
Zo'n cluster moet virginized worden, je kunt ze bij sommige verkopers zo al kopen. Daarna coderen. Wel letten op de juiste versie (diesel/benzine en met/zonder HUD bijv.).
Is zeker de moeite waard, oogt een heel stuk fraaier.
Is zeker de moeite waard, oogt een heel stuk fraaier.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz
G30 M550i | Carbon Schwarz
Re: m.h. F11 N47
526.000 km
Vandaag begonnen met groot onderhoud:
DPF reinigen
Tussenlager cardans vervangen
Motorsteunen toch nog maar een keer vervangen. (Nu goed bereikbaar ivm gedemonteerd DPF)
Rammel in uitlaat verholpen. Ik dacht dat de pot in het midden een demper zou zijn.
Maar is toch een katalysator.... opengeslepen, wat geschud, terug dicht gelast en rammel is weg.

Cardanas met nieuw lager en dicht gelaste uitlaat

Vandaag begonnen met groot onderhoud:
DPF reinigen
Tussenlager cardans vervangen
Motorsteunen toch nog maar een keer vervangen. (Nu goed bereikbaar ivm gedemonteerd DPF)
Rammel in uitlaat verholpen. Ik dacht dat de pot in het midden een demper zou zijn.
Maar is toch een katalysator.... opengeslepen, wat geschud, terug dicht gelast en rammel is weg.

Cardanas met nieuw lager en dicht gelaste uitlaat

Re: m.h. F11 N47
netjes netjes
Dpf reinigen obv je "eigen recept" of uit besteed? evt nog kritische aspecten aangepast hierin..?
tussenlagsr heb ik ook gedaan bij e61 preventief..viel toch mee nietwaar?
wat rammelden in de kat? zag die er nog goed uit....geen idee wat levensduur van een diesel kat is, weet jij dat of als het lampje het aangeeft..? evt ook nieuwe sensors erin?
ik moet zeggen uitlaatpijp materiaal is degelijk bij bmw...
Dpf reinigen obv je "eigen recept" of uit besteed? evt nog kritische aspecten aangepast hierin..?
tussenlagsr heb ik ook gedaan bij e61 preventief..viel toch mee nietwaar?
wat rammelden in de kat? zag die er nog goed uit....geen idee wat levensduur van een diesel kat is, weet jij dat of als het lampje het aangeeft..? evt ook nieuwe sensors erin?
ik moet zeggen uitlaatpijp materiaal is degelijk bij bmw...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: m.h. F11 N47
DPF reinigen op eigen recept, zal vd week nog filmpje proberen op youtube te droppen. Lukt me niet echt momenteel. (Voel me ineens een digibeet)

Oude gasfles was eerst alleen als straalketel maar later multifunctioneel omgebouwd om ook dpf te backflushen
Sensoren wel uit dpf gehaald ivm de grote hoeveelheden water. Temp sensoren zullen er zeker tegen kunnen. Andere twijfel ik over.
Tsja levensduur van een dieselkat ook geen idee, maar de DPF's van BMW behoren tot de beste (volgens de apk keurmeester). Naast de deeltjesmeting wordt er niet echt iets gemeten toch bij de APK voor dieselvoertuigen?
De eerste kat voor het DPF moet wel in orde zijn. De warmte die door exotherme reactie vrijkomt is nodig om de DPF goed te laten werken/regeneren.
Ford heeft bv een extra injector om een hogere temp te verkrijgen (geven veel problemen).
De tweede kat die ik open heb geslepen zag er zeer goed uit. Wat er precies rammelde is me niet duidelijk. Tis in iedergeval verdwenen. Na die tweede kat zit er ook geen sensor meer dus auto kan zelf niks meer registeren.
Tussenlager soort van preventief, maar nu achteraf wss ook correctief. Op het hitteschild zaten wat sporen van vettigheid opgedroogde stof.
En het lijkt nu of m'n gebrom verdwenen is op hoge snelheid. Nog niet goed kunnen testen. Hopelijk snel de mogelijkheid. Dat klusje viel goed mee.
Lager voelde wel goed aan maar dat zegt lang niet altijd alles.

Oude gasfles was eerst alleen als straalketel maar later multifunctioneel omgebouwd om ook dpf te backflushen
Sensoren wel uit dpf gehaald ivm de grote hoeveelheden water. Temp sensoren zullen er zeker tegen kunnen. Andere twijfel ik over.
Tsja levensduur van een dieselkat ook geen idee, maar de DPF's van BMW behoren tot de beste (volgens de apk keurmeester). Naast de deeltjesmeting wordt er niet echt iets gemeten toch bij de APK voor dieselvoertuigen?
De eerste kat voor het DPF moet wel in orde zijn. De warmte die door exotherme reactie vrijkomt is nodig om de DPF goed te laten werken/regeneren.
Ford heeft bv een extra injector om een hogere temp te verkrijgen (geven veel problemen).
De tweede kat die ik open heb geslepen zag er zeer goed uit. Wat er precies rammelde is me niet duidelijk. Tis in iedergeval verdwenen. Na die tweede kat zit er ook geen sensor meer dus auto kan zelf niks meer registeren.
Tussenlager soort van preventief, maar nu achteraf wss ook correctief. Op het hitteschild zaten wat sporen van vettigheid opgedroogde stof.
En het lijkt nu of m'n gebrom verdwenen is op hoge snelheid. Nog niet goed kunnen testen. Hopelijk snel de mogelijkheid. Dat klusje viel goed mee.
Lager voelde wel goed aan maar dat zegt lang niet altijd alles.
Re: m.h. F11 N47
mooie opstelling moet ik zeggen!!!
Net even snel de rdw apk uitlaat regeltjes bekeken. Bij diesel is het inderdaad alleen roetdeeltjes https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... -en-milieu
en alles moet natuurlijk lekdicht zijn in het trajact tot uitlaat tip.
Ben ook niet echt bekend met die roetfilter "ontwerpen". Ik dacht dat ze allemaal een injector hadden voor regeneratie...(weer wat geleerd). omdat het met diesel niet zo'n hoge uitlaattemps gehaald worden. Maar dat een kat exotherm adequaat een regeneratie/cq roet kan verminderen, niet bij stil gestaan. Misschien ga ik eens kijken bij functionele discription in newtis/ista.
(ik zie die deur openstaan op de foto...ik zie het wel voor me dat de buren zouden zeggen....wat is die m.h. nu weer van plan....
)

Net even snel de rdw apk uitlaat regeltjes bekeken. Bij diesel is het inderdaad alleen roetdeeltjes https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... -en-milieu
en alles moet natuurlijk lekdicht zijn in het trajact tot uitlaat tip.
Ben ook niet echt bekend met die roetfilter "ontwerpen". Ik dacht dat ze allemaal een injector hadden voor regeneratie...(weer wat geleerd). omdat het met diesel niet zo'n hoge uitlaattemps gehaald worden. Maar dat een kat exotherm adequaat een regeneratie/cq roet kan verminderen, niet bij stil gestaan. Misschien ga ik eens kijken bij functionele discription in newtis/ista.
(ik zie die deur openstaan op de foto...ik zie het wel voor me dat de buren zouden zeggen....wat is die m.h. nu weer van plan....

HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: m.h. F11 N47
Omdat ik eigenlijk sinds de montage 2 jaar geleden niet tevreden ben over de Bilstein B4's op de achteras. (Teveel doorzakken na afrijden vluchtheuvels) ga ik toch na lang wikken en wegen de Bilstein B6 eens proberen.
Mijn F11 heeft een trekhaak en dat gewicht achter de achteras heeft geen goed gedaan aan de rijeigenschappen.
Voor de B4's had ik de Koni special active. Deze vond ik beter als de Bilstein B4 dempers. Maar ik was toch ook niet 100% tevreden.
Heb een beetje angst dat de B6 toch te hard zijn, maar wie niet waagt wie niet wint.
Je leest zoveel verschillende omschrijving/meningen over de B6. Zowel op fora als op officielere kanalen.
Op de ene site lees je dat ze harder zijn, weer een ander zegt steviger maar comfortabeler.
Over een paar weken horen jullie mijn eerste ervaringen met mijn eerste monotubes
Mijn F11 heeft een trekhaak en dat gewicht achter de achteras heeft geen goed gedaan aan de rijeigenschappen.
Voor de B4's had ik de Koni special active. Deze vond ik beter als de Bilstein B4 dempers. Maar ik was toch ook niet 100% tevreden.
Heb een beetje angst dat de B6 toch te hard zijn, maar wie niet waagt wie niet wint.
Je leest zoveel verschillende omschrijving/meningen over de B6. Zowel op fora als op officielere kanalen.
Op de ene site lees je dat ze harder zijn, weer een ander zegt steviger maar comfortabeler.
Over een paar weken horen jullie mijn eerste ervaringen met mijn eerste monotubes
Re: m.h. F11 N47
Met schokdempers ga je het doorzakken niet oplossen, hooguit de demping. Je zou dat moeten kunnen oplossen met de veren, alleen dat wordt moeilijk bij een F11 met luchtvering.
Dempers met extra hulpveren lijkt mij de betere oplossing als dat bestaat voor een F11.
Zelf heb ik het EDC onderstel en een elektrische trekhaak en heb niet het idee dat ik last heb van doorzakken.
Dempers met extra hulpveren lijkt mij de betere oplossing als dat bestaat voor een F11.
Zelf heb ik het EDC onderstel en een elektrische trekhaak en heb niet het idee dat ik last heb van doorzakken.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: m.h. F11 N47
Een stevigere schokdemper bijvoorbeeld B6 zal toch de ingaande (en uitgaande) slag iets beter afdempen/beperken. (Woordkeuze is moeilijk in deze materie vind ik) dan de wat meer allround demper bijvoorbeeld B4.
"Het dempend effect van het ene type demper is bijvoorbeeld groter/steviger als een andere type".
Beetje richting hetzelfde fenomeen versleten dempers VS nieuwe dempers.
Ja de veren is idd een moeilijk verhaal bij de F11 idealiter was daar een aanpassing mogelijk.
Vraag me soms wel eens af, zou een ander merk luchtbalg een andere karakteristiek hebben? Doordat bijvoorbeeld de diameter van de balg iets anders is?
Interessante materie, maar je vind er weinig over.
Afijn momenteel ben ik al geruime tijd niet tevreden over het onderstel en dit is een makkelijke (en bijna de enige) aanpassing met hopelijk wat effect.
"Het dempend effect van het ene type demper is bijvoorbeeld groter/steviger als een andere type".
Beetje richting hetzelfde fenomeen versleten dempers VS nieuwe dempers.
Ja de veren is idd een moeilijk verhaal bij de F11 idealiter was daar een aanpassing mogelijk.
Vraag me soms wel eens af, zou een ander merk luchtbalg een andere karakteristiek hebben? Doordat bijvoorbeeld de diameter van de balg iets anders is?
Interessante materie, maar je vind er weinig over.
Afijn momenteel ben ik al geruime tijd niet tevreden over het onderstel en dit is een makkelijke (en bijna de enige) aanpassing met hopelijk wat effect.
Re: m.h. F11 N47
Dikkere stabilisatorstang overwogen? Ik vermoed dat je de dunne versie hebt met het standaard onderstel?
Met EDC wordt dat te stug omdat die actieve schokdempers al een progressieve werking hebben. Met domme schokdempers kan dat helpen.
Ik vraag me af of je blij gaat worden van de B6 over de B4. En of daarmee de voor- en achterkant in balans komt/blijft. Die dingen zijn afgestemd op sportievere eigenschappen, niet zozeer op zwaardere belasting door belading.
Met EDC wordt dat te stug omdat die actieve schokdempers al een progressieve werking hebben. Met domme schokdempers kan dat helpen.
Ik vraag me af of je blij gaat worden van de B6 over de B4. En of daarmee de voor- en achterkant in balans komt/blijft. Die dingen zijn afgestemd op sportievere eigenschappen, niet zozeer op zwaardere belasting door belading.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz
G30 M550i | Carbon Schwarz
Re: m.h. F11 N47
Ben het met jullie eens maar ik houd me vast aan het feit dat de Koni special active een stuk beter naar me zin waren op het afrijden van vluchtheuvels dan de Bilstein B4. (Alleen de koni ook gewoon niet goed genoeg naar m'n zin).
Ik hoop dat de sportievere inslag van de B6 niet te veel aanwezig is. Ik heb veel zitten speuren, en vind ook genoeg info dat het enigzins mee zou vallen.
Hieronder 2 linkjes maar er zijn er nog meer te vinden die dat onderschrijven. Zowel gebruikers ervaringen op fora als op officiëlere kanalen.
https://carrec-technocenter.nl/bilstein-schokdempers/
https://www.promaxx.nl/bilstein
Tis een beetje Trial and Error helaas (tegen mijn gewoonte/principe). Ik heb zelf geen ervaring met monotube dempers. Maar niks doen is geen optie, wil meer rijplezier uit de auto halen.
Stabisator stang denk ik meer aan torsie voor bochten gedrag qua invloed. Maar daar zou ik me dan toch echt verder moeten in verdiepen voor ik daar een mening over mag hebben
Ik hoop dat de sportievere inslag van de B6 niet te veel aanwezig is. Ik heb veel zitten speuren, en vind ook genoeg info dat het enigzins mee zou vallen.
Hieronder 2 linkjes maar er zijn er nog meer te vinden die dat onderschrijven. Zowel gebruikers ervaringen op fora als op officiëlere kanalen.
https://carrec-technocenter.nl/bilstein-schokdempers/
https://www.promaxx.nl/bilstein
Tis een beetje Trial and Error helaas (tegen mijn gewoonte/principe). Ik heb zelf geen ervaring met monotube dempers. Maar niks doen is geen optie, wil meer rijplezier uit de auto halen.
Stabisator stang denk ik meer aan torsie voor bochten gedrag qua invloed. Maar daar zou ik me dan toch echt verder moeten in verdiepen voor ik daar een mening over mag hebben
