e46 N46 Start ineens niet meer.
e46 N46 Start ineens niet meer.
Hi,
Ik heb nu een aantal dagen een probleem met me touring en ik kom er niet verder mee, hopelijk kunnen jullie me een duwtje in de juiste richting geven.
Het betreft een e46 touring 318 N42 uit 2002 (facelift). Voor heen nooit start problemen gehad tot 31 december.
Vanuit huis naar de supermarkt gereden, deuren reageren (openen) perfect op de sleutel en de auto start zoals gewoonlijk zonder problemen, de auto geparkeerd om vervolgens na een kleine 10 minuten de auto weer te willen starten. Deuren reageren op de sleutel, interieur verlichting gaat aan, ik doe de sleutel in het contact en draai de sleutel naar positie 2, de dashboard lampjes branden op, en vervolgens wil ik de sleutel door draaien om te starten en er gebeurt niks, start motor draait niet rond en geeft niet eens een tik oid. Uit me verbazing probeer ik het een aantal keer zonder succes helaas.
Daarna toch maar de ANWB te bellen ivm afspraken later op de dag. Uurtje later is de beste man van de ANWB aanwezig, accu gecontroleerd en 12.6V ( Kort stukje gereden, geparkeerd en tijdje nog de radio aangehad ). Start kabels er op en nogmaals proberen.. niks, niet eens een tik. Conclusie Startmotor kapot of vast, de auto een paar keer heen en weer bewogen in de versnelling maar geen verschil, helaas kan je niet zomaar bij de start motor om er een paar tikken op te geven dus de ANWB was er snel klaar mee, afslepen...
Tijdens het wachten op de berger een beetje zitten google, mogelijk was de auto de sleutel kwijt of de Start blokkering die weigert. Dus geprobeerd om de sleutel weer te initialiseren.
" Deuren dicht, sleutel in stand 1, direct weer terug te draaien, eruit halen, en op de sleutel de open knop in te drukken (ingedrukt houden) en vervolgens drie keer de opslot knop achter elkaar in te drukken. " waarbij het EWS? systeem de handelingen bevestigde door de deuren te openen, vergrendelen en weer te openen.
Maar ook dit zonder succes..
Vervolgens maar de auto laten afslepen door een berger en verder te gaan met een leen auto. Aangezien het een dorp verder op was besloot de berger de auto gelijk bij mij huis af te zetten. Eenmaal thuis gekomen vroeg de berger als hij de auto mocht proberen te starten dmv de klep te laten rollen in ze 2e versnelling. En ja hoor de auto startte.. De auto geparkeerd, even laten draaien en weer uitgezet om het vervolgens nog eens te proberen met succes.
2 dagen later toch maar eens even kijken wat er aan de hand kan zijn. Auto ontgrendeld, lampen branden en start als voorheen. Stukje naar de garage gereden om vervolgens de accu en de dynamo na te meten. Geen bijzondere afwijkingen, dus die 2 zijn eigenlijk uitgesloten.
Auto uitgelezen met een universele reader ( waardeloos, maar heb niks beters helaas ), geen meldingen. Na wat rond te informeren werd mij geadviseerd om een extra massa punt tussen het blok en het chassis te maken omdat dit mogelijk een oorzaak kon zijn.
De daar opvolgende dagen geen enkel probleem gehad met starten en deed het weer als vanouds.
Vanochtend de auto zonder problemen gestart, maar een paar uur later wilt de auto weer niet starten, deuren ontgrendelen, lampjes branden etc maar de startmotor geeft geen kik.
Wie heeft soort gelijke probleem al eens ondervonden en weet waar mogelijk de oorzaak ligt? Helaas geen gereedschap bij atm dus kan niks controleren tot ik thuis ben.
Ik heb nu een aantal dagen een probleem met me touring en ik kom er niet verder mee, hopelijk kunnen jullie me een duwtje in de juiste richting geven.
Het betreft een e46 touring 318 N42 uit 2002 (facelift). Voor heen nooit start problemen gehad tot 31 december.
Vanuit huis naar de supermarkt gereden, deuren reageren (openen) perfect op de sleutel en de auto start zoals gewoonlijk zonder problemen, de auto geparkeerd om vervolgens na een kleine 10 minuten de auto weer te willen starten. Deuren reageren op de sleutel, interieur verlichting gaat aan, ik doe de sleutel in het contact en draai de sleutel naar positie 2, de dashboard lampjes branden op, en vervolgens wil ik de sleutel door draaien om te starten en er gebeurt niks, start motor draait niet rond en geeft niet eens een tik oid. Uit me verbazing probeer ik het een aantal keer zonder succes helaas.
Daarna toch maar de ANWB te bellen ivm afspraken later op de dag. Uurtje later is de beste man van de ANWB aanwezig, accu gecontroleerd en 12.6V ( Kort stukje gereden, geparkeerd en tijdje nog de radio aangehad ). Start kabels er op en nogmaals proberen.. niks, niet eens een tik. Conclusie Startmotor kapot of vast, de auto een paar keer heen en weer bewogen in de versnelling maar geen verschil, helaas kan je niet zomaar bij de start motor om er een paar tikken op te geven dus de ANWB was er snel klaar mee, afslepen...
Tijdens het wachten op de berger een beetje zitten google, mogelijk was de auto de sleutel kwijt of de Start blokkering die weigert. Dus geprobeerd om de sleutel weer te initialiseren.
" Deuren dicht, sleutel in stand 1, direct weer terug te draaien, eruit halen, en op de sleutel de open knop in te drukken (ingedrukt houden) en vervolgens drie keer de opslot knop achter elkaar in te drukken. " waarbij het EWS? systeem de handelingen bevestigde door de deuren te openen, vergrendelen en weer te openen.
Maar ook dit zonder succes..
Vervolgens maar de auto laten afslepen door een berger en verder te gaan met een leen auto. Aangezien het een dorp verder op was besloot de berger de auto gelijk bij mij huis af te zetten. Eenmaal thuis gekomen vroeg de berger als hij de auto mocht proberen te starten dmv de klep te laten rollen in ze 2e versnelling. En ja hoor de auto startte.. De auto geparkeerd, even laten draaien en weer uitgezet om het vervolgens nog eens te proberen met succes.
2 dagen later toch maar eens even kijken wat er aan de hand kan zijn. Auto ontgrendeld, lampen branden en start als voorheen. Stukje naar de garage gereden om vervolgens de accu en de dynamo na te meten. Geen bijzondere afwijkingen, dus die 2 zijn eigenlijk uitgesloten.
Auto uitgelezen met een universele reader ( waardeloos, maar heb niks beters helaas ), geen meldingen. Na wat rond te informeren werd mij geadviseerd om een extra massa punt tussen het blok en het chassis te maken omdat dit mogelijk een oorzaak kon zijn.
De daar opvolgende dagen geen enkel probleem gehad met starten en deed het weer als vanouds.
Vanochtend de auto zonder problemen gestart, maar een paar uur later wilt de auto weer niet starten, deuren ontgrendelen, lampjes branden etc maar de startmotor geeft geen kik.
Wie heeft soort gelijke probleem al eens ondervonden en weet waar mogelijk de oorzaak ligt? Helaas geen gereedschap bij atm dus kan niks controleren tot ik thuis ben.
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Update:
Zojuist klaar met werk, loop richting de auto, ontgrendel de deuren en start de auto zonder enige probleem..
Om moedeloos van te worden..
Zojuist klaar met werk, loop richting de auto, ontgrendel de deuren en start de auto zonder enige probleem..
Om moedeloos van te worden..
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
kyk eens naar je contactblokje achter op het contctslot
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Er zijn verschillende mogelijkheden
-Startmotor is bijna kapot
-Contactslot/ews wat geen signaal vrij geeft om te starten, wat voorganger zegt
-Slechte massa tussen o.a. motor en chassis (wat je eerder noemt.
Een en ander is te testen of uit te lezen met de betere duurdere scantools. Hangt een beetje af van beschikbare tools (voertuig)kennis. Gebruik hiervoor ook newtis.info.
Ik vermoed de startmotor. Hierbij zou ik kijken of ik het kan laten optreden (desnoods 10x starten) en op de startrelais kijken of ik signaal heb met een testlamp waar ews signaal komt
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46- ... or/hEjJx8M
-Startmotor is bijna kapot
-Contactslot/ews wat geen signaal vrij geeft om te starten, wat voorganger zegt
-Slechte massa tussen o.a. motor en chassis (wat je eerder noemt.
Een en ander is te testen of uit te lezen met de betere duurdere scantools. Hangt een beetje af van beschikbare tools (voertuig)kennis. Gebruik hiervoor ook newtis.info.
Ik vermoed de startmotor. Hierbij zou ik kijken of ik het kan laten optreden (desnoods 10x starten) en op de startrelais kijken of ik signaal heb met een testlamp waar ews signaal komt
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46- ... or/hEjJx8M
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Als de startmotor niet rond draait en je duwt hem aan en hij start dan wel kun je veel uitsluiten.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Bedankt voor de input alle.
Gister avond nog wel even bezig geweest met een fatsoenlijke meter om een aantal dingen te kunnen uitsluiten. Dynamo, accu, massa en een aantal signaal draden, zowel spanning als weerstand, maar alle zijn oké ten tijde dat de auto gewoon start.
Helaas niet het signaal tussen de EWS en Start relais kunnen controleren omdat ik er simpel weg niet bij kan komen zonder merendeel te demonteren.. Wel nog geprobeerd om de storing te forceren, zonder succes. Theoretisch zou het signaal ook aanwezig moeten zijn aangezien de auto weer normaal startte.
Ondertussen was het al aardig laat aan het worden toen de door @martindebelitos genoemde contact schakelaar in me opkwam. In het verre verleden heb ik al eens eerder problemen gehad met contact schakelaar (Renault Clio GP ) waardoor er onverklaarbare dingen gebeurde.
Toch maar besloten om een kijkje te nemen naar het contact schakelaar. Voor het demonteren probeerde ik nog even de auto te starten, zonder succes dit keer. Na het demonteren van het contact schakelaar, de schakelaar vol gespoten met contact reiniger, droog geblazen met lucht, contact spray en weer droog geblazen en terug gemonteerd. Dit keer startte de auto weer. Zou dit dan mogelijk toch de boosdoener zijn?
Wegens slechtte ervaringen met haperende contact schakelaar en het vuil wat eruit kwam. Maar besloten om direct een nieuwe te bestellen, deze komt vandaag of morgen binnen.
Dus word vervolgd!
@dw70
Dit weten we helaas niet, de eerste keer met de berger hebben we niet eerst geprobeerd om te starten maar direct van de wagen laten rollen.
Gister ook niet kunnen proberen omdat de auto ineens weer startte..
Gister avond nog wel even bezig geweest met een fatsoenlijke meter om een aantal dingen te kunnen uitsluiten. Dynamo, accu, massa en een aantal signaal draden, zowel spanning als weerstand, maar alle zijn oké ten tijde dat de auto gewoon start.
Helaas niet het signaal tussen de EWS en Start relais kunnen controleren omdat ik er simpel weg niet bij kan komen zonder merendeel te demonteren.. Wel nog geprobeerd om de storing te forceren, zonder succes. Theoretisch zou het signaal ook aanwezig moeten zijn aangezien de auto weer normaal startte.
Ondertussen was het al aardig laat aan het worden toen de door @martindebelitos genoemde contact schakelaar in me opkwam. In het verre verleden heb ik al eens eerder problemen gehad met contact schakelaar (Renault Clio GP ) waardoor er onverklaarbare dingen gebeurde.
Toch maar besloten om een kijkje te nemen naar het contact schakelaar. Voor het demonteren probeerde ik nog even de auto te starten, zonder succes dit keer. Na het demonteren van het contact schakelaar, de schakelaar vol gespoten met contact reiniger, droog geblazen met lucht, contact spray en weer droog geblazen en terug gemonteerd. Dit keer startte de auto weer. Zou dit dan mogelijk toch de boosdoener zijn?
Wegens slechtte ervaringen met haperende contact schakelaar en het vuil wat eruit kwam. Maar besloten om direct een nieuwe te bestellen, deze komt vandaag of morgen binnen.
Dus word vervolgd!
@dw70
Dit weten we helaas niet, de eerste keer met de berger hebben we niet eerst geprobeerd om te starten maar direct van de wagen laten rollen.
Gister ook niet kunnen proberen omdat de auto ineens weer startte..
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Update:
Nadat de contact schakelaar is schoon gemaakt geen problemen meer gehad, ondertussen is de nieuwe gearriveerd en ga ik vanmiddag monteren.
Echter wel nog een ander probleem gevonden die me nooit eerder was opgevallen, normaal gesproken als je het grootlicht aanzet gaat het blauwe grootlicht symbool branden op het dashboard. Bij mij helaas niet..
Voordat ik alles demonteer, zitten er in een e46 facelift dashboard normale lampjes?
Ik kan helaas geen test uitvoeren want ook onze dashboard heeft een falende reset pen..
Nadat de contact schakelaar is schoon gemaakt geen problemen meer gehad, ondertussen is de nieuwe gearriveerd en ga ik vanmiddag monteren.
Echter wel nog een ander probleem gevonden die me nooit eerder was opgevallen, normaal gesproken als je het grootlicht aanzet gaat het blauwe grootlicht symbool branden op het dashboard. Bij mij helaas niet..
Voordat ik alles demonteer, zitten er in een e46 facelift dashboard normale lampjes?
Ik kan helaas geen test uitvoeren want ook onze dashboard heeft een falende reset pen..
Laatst gewijzigd door Rby op 13 jan 2020, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
zekeringnr. 10, 34 en 43. Zijn in orde..
Tevens brand het airbag controle lampje ook niet?
Iemand een idee
Tevens brand het airbag controle lampje ook niet?
Iemand een idee
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Cockpit eruit en de printplaat en connectoren checken. Er werkt niet veel meer op je dash ineens.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Auto start nog steeds prima? Heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad, en bij mij was het wél de dynamo, ondanks dat deze gewoon genoeg spanning gaf toen ANWB kwam. Bleek achteraf dat de pakking van m'n oliekoeler lek was, waardoor de hele dynamo vol zat met olie en deze dus tussenposes geen spanning af gaf.
Hele kerstboom op het dashboard als gevolg. Auto parkeren en niet meer willen starten. Paar uur later weer ingestapt en zo starten zonder problemen, zonder dat de accu was bijgeladen.
Hele kerstboom op het dashboard als gevolg. Auto parkeren en niet meer willen starten. Paar uur later weer ingestapt en zo starten zonder problemen, zonder dat de accu was bijgeladen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Helaas niet, 2 weken terug heb ik de contact schakelaar schoon gemaakt ( een week terug een nieuwe erin ) en alles leek in orde te zijn..
Tot gister, toen was het probleem weer terug.
Het vermoeden is nu echt dat de startmotor/relais versleten of vervuild is, de nieuwe is onderweg en word woensdag gemonteerd door tijds gebrek.
Ik heb gelukkig geen kerstboom verlichting op het dashboard en de dynamo is schoon en droog, maar ik zal zo dadelijk nogmaals goed kijken. Bedankt voor de tip.
Om nog even terug te komen waarom mij grootlicht indicatie lampje niet brandde.. Het lampje is doorgebrand. Overal in de teller zit led, behalve voor de grootlicht indicatie. Tevens erachter gekomen dat het olie en airbag indicatie lampje dicht gekit zijn en dat de dag teller reset knop lam is gedrukt. Dus er komt ook nog een andere teller in.
Tot gister, toen was het probleem weer terug.
Het vermoeden is nu echt dat de startmotor/relais versleten of vervuild is, de nieuwe is onderweg en word woensdag gemonteerd door tijds gebrek.
Ik heb gelukkig geen kerstboom verlichting op het dashboard en de dynamo is schoon en droog, maar ik zal zo dadelijk nogmaals goed kijken. Bedankt voor de tip.
Om nog even terug te komen waarom mij grootlicht indicatie lampje niet brandde.. Het lampje is doorgebrand. Overal in de teller zit led, behalve voor de grootlicht indicatie. Tevens erachter gekomen dat het olie en airbag indicatie lampje dicht gekit zijn en dat de dag teller reset knop lam is gedrukt. Dus er komt ook nog een andere teller in.
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Altijd fijn, zulke grapjes. Is toch vrij essentieel om te weten dat je een airbagstoring hebt lijkt mij. Snap ook niet dat mensen dit doen. Daarom neem ik altijd de laptop mee om de wagen uit te lezen, kom je ook niet voor zulke verrassingen te staan.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
- malle pietje
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Ik zet mijn geld in op de startmotor. Ben benieuwd!
Re: e46 N46 Start ineens niet meer.
Lijkt mij ook ja..
De wagen is uitgelezen met inpa, geen airbag storing... Ook de stoelen gecontroleerd op een weerstand oid, maar die zijn gewoon netjes aangesloten.
De wagen is uitgelezen met inpa, geen airbag storing... Ook de stoelen gecontroleerd op een weerstand oid, maar die zijn gewoon netjes aangesloten.