Airco problemen BMW E46 320i

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Pelle Weffers
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11:05

Airco problemen BMW E46 320i

Bericht door Pelle Weffers » 24 jun 2019, 11:22

Goedemiddag allen,

Ik ben Pelle Weffers, 24 jaar oud en nieuw op dit forum. Normaliter ben ik bezig met Volvo's, maar op dit moment met de BMW van mijn broertje.

Zoals de titel aangeeft heeft hij een 320i uit 1998. Hij wil graag dat de airco in zijn auto weer werkt, wat ook logisch is gezien het weer. Het probleem dat zich voordoet is als volgt; bij het inschakelen van de airco (schakelaar indrukken) schakelt de compressor in om vervolgens gelijk weer uit te schakelen. Hij wordt daarbij ook niet koud. Ik dacht dat het systeem te weinig koudemiddel bevatte en heb hem afgelopen zaterdag laten vullen bij mij op het werk. Eerst leeg gehaald (kwam ~100 gram af, volgens sticker voor het laatst aircoservice gehad in 2005, dus niet lek naar mijn idee), gevacumeerd en gevuld met de juiste hoeveelheid. Helaas bleek het probleem niet opgelost. De compressor slaat in en gelijk weer uit. Af en toe blijft de pomp 4 seconde draaien. Vervolgens heb ik de volgende handelingen verricht;
- Uitgelezen, geen foutcodes. (Bosch KTS en Launch)
- Pomp met de hand rond gedraaid, draait gewoon goed.
- Spanning gemeten op de pomp. Geen spanning, dus pomp moet goed zijn.
- Zekeringen gecontroleerd, zijn goed.
- Relais A/C gecontroleerd, wordt niet bekrachtigd.

Met de uitleescomputer kan ik zelf het systeem bekrachtigen en dan werkt het systeem wel en blaast hij koude lucht. Wanneer ik het relais handmatig bekrachtig idem.
De koelfan draait bij het inschakelen van de airco ook, niet hard, maar doet het wel. Met uitleescomputer draait de fan echter wel hard.

Ik heb op het internet al gezocht naar eventuele vergelijkbare problemen bij dit model of BMW, maar geen resultaat..

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Zelf verdenk ik de druksensor of het climate control paneel.

Hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Pelle Weffers

jverhoeven
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 apr 2017, 13:06

Re: Airco problemen BMW E46 320i

Bericht door jverhoeven » 24 jun 2019, 12:35

Ik zou eerst het paneel uitwisselen, dit probleem heeft iemand op dit forum ook gehad en na de uitwisseling van het paneel werkte het weer.

Gr. John

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Airco problemen BMW E46 320i

Bericht door ehombie » 24 jun 2019, 14:56

Druksensor datapid aflezen met OBD diagnose apparaat VS een druk meting op ventiel? Zit daar een te groot verschil in --> Dan zal de sensor wel defect zijn.

Je kunt op de sensor eens op tikken...Misschien springt die (tijdelijk) weer aan...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”