Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door thijsvanzwam » 11 jan 2019, 09:26

Bij de benzine uitvoering kun je de brandstofpomp ook met inpa uitlezen. Je kunt dan zien met hoeveel procent pwm hij wordt aangestuurd.
wanneer dit getal ontzettend hoog is bij lage belasting zoals stationair, dan weet je dus dat de pomp het bij hogere belasting niet meer redt. Dit zou dan kunnen beteken dat er bijvoorbeeld een obstructie in de leiding zit maar kan ook inhouden dat de pomp in de tank versleten is.
een oscilloscoop kan dit ook zien maar dan moet je fysiek op de aansluitingen van de pomp meten, je ziet dan eigenlijk de zelfde waarden namelijk de pwm.

hier een beschrijving van hoe je het met inpa bij een benzine model kunt zien, misschien heb je er wat aan? ik heb geen diesel om het eerst zelf even te proberen...

https://bimmerprofs.com/n43n53-fuel-supply/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 11 jan 2019, 10:17

Bedankt voor je post.
Ik zal eens kijken of dit ook zo te controleren is voor Diesels.

Wat opvallend is is dat als ik naar mijn werk rijd in de ochtend het nooit voorkomt, tenzij ik even in een file heb gestaan, dan wil het voorkomen dat ik tijdens de rit naar mijn werk een noodloop/shutdown krijg.
Naar mijn werk is ca 33KM en doe er gemiddeld 25 minuten over.

Als ik richting huis ga, komt het vrijwel bijna altijd voor en dan altijd binnen rondom de afslag na de snelweg af wanneer ik bijna thuis ben.
Het is altijd net voor of net na de afslag. Laatste 2 keer heb ik hem stil gezet op de vluchthaven ruim voor de afslag waarvan ik weet dat het daar bijna altijd mis gaat. Als ik dat doe dan kan ik daarna meteen zonder issues naar huis.

Nu heb ik eergisteren de schermen weg gehaald zodat ik meteen bij de EKPS3 module kan.
Gisteren avond toen het weer voorkwam (vlak voor dezelfde afslag weer op de vluchtstrook...) ben ik uitgestapt, naar de kofferbak gelopen en ben gaan voelen aan de EKPS3 module. Hij was behoorlijk warm...
Ik weet niet wat voor temperatuur het normaal moet hebben, maar hij voelde echt warm aan, niet super heet, maar ook wel behoorlijk warm, en dan voel ik dan aan de plastic omhulsel dat er aan vast zit.

Dus samengevat:

Huis -> werk = bijna altijd goed)
Werk -> huis = bijna altijd fout, noodloop altijd op de zelfde plek in een straal van ca 100m
---
Als ik van werk naar huis ga met een tussenstop voor de afslag = altijd goed.
Kan het zijn dat de module gewoon te heet wordt? Ik ga dit weekend een PC fan er aan monteren, ben erg benieuwd.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door thijsvanzwam » 11 jan 2019, 11:31

wanneer een module te warm wordt dan heeft dat een oorzaak... denk bijvoorbeeld aan een slechte verbinding in een stekker waardoor er weerstand ontstaat of de module moet "te hard" werken.
Als de verbinding te warm wordt zet hij uit met als gevolg een hogere weerstand, dat geeft dan storing.

Ik heb in het verleden een volvo s60 gehad, daarvan werd de plus kabel op de accu erg warm na lang gebruik, gevolg allerlei rare storingen en zelfs uitvallen.
Blijkt dat de accukabel een weerstand had die door het warm worden zo hoog werd dat er onvoldoende spanning vanaf de accu kwam, de dynamo raakte "in de war" en ging maximaal laden. te hoge noordspanning als gevolg en alles ging (uit veiligheid) uit.

Haal de stekker eens los van de module en kijk of de contactjes mooi schoon zijn, eventueel wat contactspray er in.
Koelen zal het probleem misschien wel wat verhelpen maar is eigenijk symptoombestrijding, beter is natuurlijk de oorzaak verhelpen.
Check trouwens ook eens of hij wel genoeg spanning krijgt, als de massa van de module slecht is dan wordt hij ook een stuk warmer, hij moet nu door de lagere spanning veel meer stroom naar de pomp sturen dus genereert hij meer warmte. Dit kun je simpel meten met een voltmeter zodra de module aan het werk is, dus met lopende motor en het liefst als hij de storing geeft. 1 volt verschil met de boordspanning kan al problemen geven.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door tom_il » 11 jan 2019, 12:07

Kans is groot dat de brandstofpomp het probleem is en niet de module. Module word waarschijnlijk te heet doordat de brandstofpomp te veel vermogen vraagt. Koelen is zoals Thijs zegt symptoom bestrijding.
Temperatuur van de brandstof kan hier het verschil maken. Koudere diesel stroomt moeilijker waardoor de pomp harder moet werken.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 14 jan 2019, 15:08

tom_il schreef:Kans is groot dat de brandstofpomp het probleem is en niet de module. Module word waarschijnlijk te heet doordat de brandstofpomp te veel vermogen vraagt. Koelen is zoals Thijs zegt symptoom bestrijding.
Temperatuur van de brandstof kan hier het verschil maken. Koudere diesel stroomt moeilijker waardoor de pomp harder moet werken.
Kan ik in INPA meten hoe de verhoudingen zijn?
Als dat kan, dan denk ik er aan om een om met INPA aan te rijden met een desktop recorder.

Ik had de EPKM3 module los hangen en als ik aan de achterkant voel (aan de metalen vlak) dan voelt ie erg heet aan.
Misschien ga ik gewoon de brandstofpomp gaan vervangen. Klopt het dat er twee zijn?
Een hoge druk en lage druk pomp? Volgens mij zitten deze onder de achterbank.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door tom_il » 14 jan 2019, 16:18

De hogedruk pomp zit vooraan in de motor ruimte.
In de tank zit er in het linker gedeelte een lage druk pomp die de diesel naar de hogedrukpomp pompt, en rechts een pomp die de diesel naar de linkerkant pompt.
Jouw probleem lijkt mij te situeren in de pomp van het linker gedeelte van de tank.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 16 jan 2019, 14:44

tom_il schreef:De hogedruk pomp zit vooraan in de motor ruimte.
In de tank zit er in het linker gedeelte een lage druk pomp die de diesel naar de hogedrukpomp pompt, en rechts een pomp die de diesel naar de linkerkant pompt.
Jouw probleem lijkt mij te situeren in de pomp van het linker gedeelte van de tank.
Bedankt Tom,

Ik heb de CPU Fan er aan vast gezet en hij gaat niet meer in noodloop, wat aangeeft dat de EKPM3 module gewoon prima werkt.
De eerste keer dat ie in noodloop ging terwijl ik de EKPM3 module los had hangen voelde aan de achterkant gloeiend heet aan.
De module zelf heeft een plastic kap aan een kant, de kant die naar binnen hang, de achter kant is van metaal en die zit tegen het chassis aan van de auto in de kofferbak aan de rechterkant, volgens mij is het de bedoeling dat de metalen kant dat aan de chassis vast zit zo de hitte moet geleiden via het chassis.
M.a.w. woorden passieve koeling.

Ben nog op zoek naar hoe ik de lage druk pomp moet meten.
En welke waarden ze moeten geven bij stationair en acceleratie.

Bedankt voor alle reacties!

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door ehombie » 16 jan 2019, 18:12

In inpa moet je volgens mij bij DDE kijken (van jouw motor uitvoering...?n57xxxxx?) voor de waardes van de branstofpomp. (Ik zit ook niet dagelijks in inpa).
Hij kan ook nog ergens anders zitten maar dan moet je even naamgeving nalopen

Maar het vervelende is dat je dan alleen iets ziet in % (?vermogen?) (op basis van bimmerprofs creenshot van een n53). Zonder referentie. Maar kijk eens wat die aangeeft...zit die structureel hoog in%, zelfs bij stationair...fluctueerd die veel bij stationair...(enz)
Op newis ben ik alleen maar iets van een werkdruk tegengekomen....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 24 jan 2019, 16:51

Tom,

Volgens mij zit de brandstof pomp rechts en de filter links.
Zie:

Brandstofpomp/Rechts
https://bmwshop.ekris.nl/50108-bmw-530d ... id=16_0554

Brandstoffilter/Links
https://bmwshop.ekris.nl/50108-bmw-530d ... id=16_0554

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door tom_il » 24 jan 2019, 20:39

Idd heb links en rechts omgewisseld omdat ik langs vooraan keek :gek:
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 25 jan 2019, 09:59

tom_il schreef:Idd heb links en rechts omgewisseld omdat ik langs vooraan keek :gek:
Dat vermoedde ik al, doe het ook soms ;)

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 04 feb 2019, 10:48

Brandstofpomp is al besteld, wacht nog steeds op de levering.
Als je de filmpjes ziet, lijkt he vrij eenvoudige om deze te verwisselen.
Ben erg benieuwd.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door tom_il » 04 feb 2019, 14:12

Toevallig onlangs ook een filmpje tegengekomen. Lijkt toch niet een zo eenvoudig klusje.
https://www.youtube.com/watch?v=OleEw86m1OE

Vraag mij eigenlijk af hoe de pomp die rechts zit de brandstof meeneemt uit de linker helft van de tank waar alleen een filter zit. De leiding loopt van rechts naar links door de filter en dan naar vooraan.
Tot voor kort dacht ik dat er een kleine pomp zat die brandstof overpomp tussen beide kanten.
Als je vult dan vul je meen ik rechts eerst die dan overloopt naar links. Gaat dan ook eerst rechts leeg en daarna links of word uit beide helften genomen ?
525d E61 2007 pre-LCI

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door ehombie » 04 feb 2019, 17:47

Ik meen ergens gelezen te hebben "Voor de optimale rij balans dat die beide gelijk houdt. Meer niet.
Maar die dop of bepaald gedeelte om bij de pomp te komen vraagt ook wat handigheid meen ik.
Ik zal eens kijken of ik nog wat aantekeningen heb.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door tom_il » 04 feb 2019, 19:08

Nu ik erover denk en het filmpje opnieuw bekijk is het vrij eenvoudig. Er zijn meerdere leidingen tussen beide helften. De pomp zuigt waarschijnlijk uit beide helften tegelijk en stuurt daarna via de filter de brandstof naar voor.
Is misschien zelfs in staat om de brandstof te verdelen tussen beide helften., want de rechterhelft kan niet anders als eerst vullen daar de verbinding tussen beide helften zich bovenaan bevind.
In het geheime menu kan je de inhoud van de helften apart zien. Tijd voor een experiment en checken wat er gebeurt als je de tank maar half voldoet :)
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”