BMW E39 528iA van Robin

Show je BMW E39. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 14 nov 2018, 18:39

Verbaas me eigenlijk meer over het feit dat 245/35/20 duurder is dan de 275/30/20 :')
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 14 dec 2018, 09:39

Kleine update maar weer:

De teller staat bijna op 340.000 km's en de wagen houdt het goed vol. Ondertussen heb ik samen met een vriend een laptop geregeld en INPA/NCSExpert geïnstalleerd zodat we zelf de wagens kunnen uitlezen en kunnen coderen. Coderen moet ik nog even induiken, maar is niet heel moeilijk als je het eenmaal snapt. Vind het overigens ook wel leuk om me hierin te verdiepen. Is ook handig voor vrienden en kennissen, zodat ze niet iedere keer naar de garage hoeven om de wagen uit te lezen.

Dan hetvolgende: vorige week vrijdag heb ik de nokkenassensor vervangen omdat deze al een tijdje te pas en te onpas een storing gaf. Vooral wanneer ik wat harder reed of lang hard had gereden en dan weer rustiger aan reed. Goed, via een garage waar ik normaliter ook altijd onderdelen bestel een nokkenassensor van Hella besteld en geïnstalleerd. Na installatie de ECU uitgelezen en de fout stond er weer meteen in, zonder ermee gereden te hebben. Het was inmiddels vrijdagavond, dus kon zo snel nergens meer een sensor vandaan halen. Dan maar even de BMW Respected Facebookgroep (echt hulde voor die groep, super aardige en behulpzame leden) raadplegen.

Omdat het motormanagement lampje niet ging branden en hij gewoon goed reed, nog even aangekeken tot na het weekend, wat opzich goed ging. Motormanagement lampje ging niet branden, hoewel de storing wel in de ECU bleef staan. Echter maandagavond was het raak: motormanagement lampje brandde, auto opnieuw opgestart en was weer uit. 500 meter gereden en hij schoot aan. Ging ook niet meer uit na het opnieuw opstarten van de auto. ANWB maar gebeld om de fout eruit te gooien gezien hij zowel stationair als onder het rijden niet meer goed liep en niet vooruit te branden was door de noodloop. ANWB heeft de fout eruit gegooid en het lampje was uit. Nog een stuk achter me aan gereden en het lampje bleef uit. Op een gegeven moment neemt de ANWB de afrit, en jawel hoor: nog geen 300 meter later springt het lampje weer aan en ging weer niet meer uit. Omdat ik nog een kilometer of 10 van huis was, de ANWB maar weer gebeld en uitgelegd dat ze me zojuist ook al hebben geholpen maar het probleem weer terug is. "Geen probleem, we komen eraan!" Toen de monteur aankwam, het verhaal uitgelegd waarop hij aangaf: we rijden naar huis en gooien daar de fout eruit, hoewel ik het daar niet helemaal mee eens was gezien hij in noodloop zat. Maar goed, was inmiddels bijna 2 uur onderweg over een stuk waar ik nogmaal 35 minuten over doe, dus vond het ook wel goed en ben niet met hem in discussie gegaan.

Nu schijnt het zo te zijn dat BMW's op gebied van sensoren, en met name de nokkenassensor, ontzettend gevoelig is voor imitatie. Dus dinsdag maar even een sensor bij de dealer besteld (die overigens op €10,- na net zo duur was als de Hella sensor) en heb deze zojuist opgehaald. Ook daar werd het verhaal bevestigd door een van de medewerkers. Ik vertelde voorgaand verhaal, waarop hij vertelde: "Ja, weet ook niet wat dat is. Negen van de tien keer dat mensen een aftermarket sensor installeren, en zeker deze (wijzend naar nokkenassensor), komen ze vervolgens hierheen omdat de aftermarket sensor storing blijft geven. Misschien een schakeling ofzo, maar het is inderdaad vreemd."

Ga vanavond de nieuwe, originele sensor installeren en zal dan ook even laten weten of dit het probleem verhelpt. Mocht dit niet zo zijn, ben ik de sjaak en kan in de Kerstvakantie de halve auto uit elkaar om de kabelboom door te meten.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Marcel RSD » 14 dec 2018, 15:09

Met INPA kun je zelf de storingscodes ook wissen. Dus laptop meenemen.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door seninha » 14 dec 2018, 19:05

Precies. Normaal heb ik ook altijd laptop achter in, maar omdat ik van de week velgen moest ophalen had ik hem thuis gelaten.
En precies dan krijg ik ook problemen :gek:

Wel lekker dat jij wel een juiste foutmelding krijgt. Bij mij staat er alleen maar Misfire Cylinder 3 :|

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 14 dec 2018, 19:51

Marcel RSD schreef:Met INPA kun je zelf de storingscodes ook wissen. Dus laptop meenemen.
Daarom wist ik ook meteen dat 't de nokkenassensor was. Uiteraard van te voren de storing eruit gegooid, en toen hij terug kwam weer. Mocht niet baten.

Voor wat betreft de installatie van de nieuwe: dit doe ik morgen. Gewoon op m'n gemak even sleutelen.
seninha schreef: Wel lekker dat jij wel een juiste foutmelding krijgt. Bij mij staat er alleen maar Misfire Cylinder 3 :|
Yep, nu hopen dat het ook idd écht de nokkenassensor is. Las op internet ook ergens dat het ook de krukassensor nog kan zijn. Gezien imi spul vaker storingen blijkt te geven, ook al komt het nieuw uit de verpakking, vestig ik m'n hoop toch nog even op de nokkenassensor. Laat 't morgen weten ;).
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 15 dec 2018, 11:52

Maar weer even een updatetje. Probleem met de nokkenassensor lijkt verholpen te zijn door het installeren van een origineel BMW onderdeel, mooi. Echter komt nu de volgende: klik hier voor de foto's. Probleem lijkt mij de bobine van cilinder 6. Zit ik met deze gedachte in de goede richting?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 15 dec 2018, 22:55

Volgende update: de bobine van cilinder 6 omgewisseld met die van cilinder 1. Hiermee verhuisde het probleem van cilinder 6 naar 1 én kwam de nokkenassensor weer terug. Hierna de bobine weer teruggezet naar cilinder 6 in de hoop de nokkenassensorstoring weer weg te krijgen en alleen de bobinestoring over te houden, maar dit bleek te simpel gedacht. Heb nu continu de nokkenassensor erin staan (niet meteen na het starten, duurt een paar seconden waar dit bij de vorige sensor meteen met het starten was). Nu hoop ik met iedere vezel in m’n lichaam dat het vervangen van de bobine de oplossing is voor het hele gedoe en dat de nokkenassensormelding dan ook weg blijft. Heb in Duitsland originele BREMI bobine gekocht, welke halverwege komende week aankomt. Wanneer dit inderdaad het probleem verhelpt, meteen de andere 5 bobines ook maar preventief vervangen. Zag vandaag overigens wel dat er al eens één bobine vervangen is, die van cilinder 2).

Verwacht ergens halverwege volgende week de volgende update te kunnen geven.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door seninha » 16 dec 2018, 11:38

Bobine die ik van de week er in deed was van bosch. Zag zelfde uit als wat er uit kwam.

Hoop voor je dat het hiermee opgelost wordt. Anders blijven er voorlopig 2 528i van de weg :nee:

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2018, 13:43

Ben er voor 99% zeker achter dat de storende nokkenassensor te maken heeft met de kapotte bobine. Heb de onderhoudshistorie teruggekeken van de periode voordat de auto in mijn bezit was omdat ik zag dat een van de bobines al eens vervangen is. De bon van de vervangen bobine zat erbij, én op dezelfde bon stond een nokkenassensor met de notitie: "Motor loopt slecht, storingen uitgelezen. Bobine van tweede cilinder en nokkenassensor defect, deze vervangen."

De bobine die destijds gemonteerd is, is dezelfde als ik besteld heb. Het is nu dus slechts een kwestie van wachten tot de bobine binnenkomt.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Mr._T-Rex » 17 dec 2018, 11:10

Heb je de krukassensor ook vervangen?

bij mijn oude 328i (M52 blok) is mij ooit verteld dat dit een setje was wat nauw samenwerkte. Als je de 1 vervangt, moet je ook de andere vervangen want ze beïnvloeden elkaar.
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 17 dec 2018, 12:14

Las ik ook ergens op internet ja. Eerst maar eens kijken of de bobine het probleem op gaat lossen. Heeft in het verleden schijnbaar ook het probleem opgelost. Krukassensor wordt de volgende als het probleem niet verholpen is.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 18 jan 2019, 13:32

Weer een update, destijds vergeten te doen.

Heb de nieuwe bobine geïnstalleerd en alles was opgelost. Ook toen ik er een stuk mee gereden had op benzine, nokkenassensor storing bleef ook weg. Toen schakelde ik om naar LPG en stond de nokkenassensor storing er weer in, maar het motor management lampje brandde niet. Vermoed dus dat het toch de krukassensor is. Echter rijdt de wagen wel goed en heb ik verder nergens last van.

Vind 't eigenlijk een vreemde situatie, maar goed.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door seninha » 18 jan 2019, 16:17

wel vaag dat je ene keer geen foutmelding heb en volgende wel.
Zou volgens mij niet moeten uitmaken voor een nokkenas sensor of je op benzine of LPG rijdt.

Of zie ik het fout...

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 18 jan 2019, 19:42

Nee, daarom. Maar sinds de storing er weer in staat, is hij ook niet meer weg geweest. Ook nadat ik de fout eruit heb gegooid met INPA. Meteen bij starten weer aanwezig.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW E39 528iA van Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2019, 09:33

Afgelopen weken steeds vaker een lege accu gehad. Mede omdat de accu die erin stond nog geen 2 jaar oud was, leek het me sterk dat de accu gehemeld was. Echter gister ochtend wéér een lege accu nadat ik er de avond van te voren nog mee had gereden. Gelukkig zit er bij mij tegenover een garagebedrijf, dus kon de auto overstarten. Tussen de middag een stukje met de auto gereden en kon 'm zonder problemen starten. Toen ik gisteravond naar huis wilde gaan vanuit werk, was de auto weer met geen mogelijkheid te starten. Gelukkig zit er ook bij mijn werk een garagebedrijf naast de deur. Even naar binnengelopen en konden hem ook weer overstarten.

Wist op dit moment wel vrij zeker dat het de accu was die gewoon overleden was. Gelijk even langs gereden bij Scheurs in Wessem om een nieuwe 95A accu te halen. €125,- afgetikt en er meteen in gezet toen ik thuis kwam.

Beestje startte vanmorgen weer prima.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Showroom”