Kwam volgende tegen na demonteren van de hoofdthermostaat

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
tom_il

Kwam volgende tegen na demonteren van de hoofdthermostaat

Bericht door tom_il » 04 nov 2018, 10:30

Al een hele tijd kwam mijn wagen weer slecht op temperatuur, dit +/6 maanden na het vervangen van de hoofdthermostaat wegens een klein lek.
Ik verdacht eerst de EGR thermostaat daar die dingen veel te snel stuk gaan. Dus dus maar vervangen, maar helaas, er leek wat verbetering te zijn maar lang niet zoals ik hem gewoon ben. Kwam nauwelijk boven de 70°C.
Met de winter in aantocht kon ik dit niet zo laten en gisteren de hoofdthermostaat nogmaals vervangen.
Zoals je kan zien op de foto's is het duidelijk dat hij niet niet in orde was. Wagen bereikt nu terug heel mooi 90°C.
Heb ondertussen een collectie van 4 thermostaten, allemaal met een iets andere constructie. Ik heb er ook getest op openingstemperatuur, dit blijkt toch een probleem te zijn, zelfs bij een nieuwe. Daarom besloten de oude die met het lek opnieuw te monteren met de betere dichtingen van de nieuwe die ik ondertussen besteld had.
Heb dit gemeld bij mister auto, een thermostaat hoort toch veel langer mee te gaan. Ben benieuwd wat ze zeggen.

Ik ook iedereen aanraden met een 6cyl diesel, test die Thermostaat op openingstemp voor je hem monteert. Blijkt lang niet altijd die 88°C te zijn zoals aangegeven op de Thermostaat.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door tom_il op 04 nov 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

tom_il

Re: Kwam volgende tegen na demonteren van de hoofdthermostaa

Bericht door tom_il » 04 nov 2018, 10:56

Overzicht van thermostaten en ervaringen in volgorde van aankoop :
1) OEM BMW, vermoed eerste thermostaat bij bouw van de wagen. Wagen kwam niet meer mooi op 90°C, dus vervangen.
2) Gates: vertoonde een lek aan de ingang. Openings temperatuur mooi 90°C
3) Gates: De thermostaat waarvan sprake hierboven met de afgebroken lip. (niet getest op openings temperatuur maar deze leek in orde gezien de wagen op temperatuur kwam)
4) Behr : Nieuw getest en de openings temperatuur was bijna identiek aan de oude OEM BMW. Daarom niet gebruikt en de dichtingen ervan in de eerste Gates gestoken die wel mooi op 90°C opent.

Alles plastic behuizingen zijn identiek behalve de OEM, deze is duidelijk anders. Kwa constructie vertonen ze dan weer allemaal verschillen zelfs de 2 gates thermostaten zijn niet identiek aan elkaar.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”