Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 31 okt 2018, 14:21
Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Goeiedag mede bmw freaks.
Sinds een week of 2 heb ik bij het starten een ratelend/Tikkend geluid en wanneer de auto boven de 2000 toeren komt ratelt dit geluid harder.
Ik dacht hierbij zelf aam de kettingspanner, maar na het bekijken van de ketting Heb ik hier mijn vraagtekens bij (ketting zit niet te veel speling in).
Waar kan ik zelf nog maar kijken en wat zou het kunnen zijn?
Specs: E46 318i sedan, ik geloof een M43 blok (118pk versie), bj: 1998 en 245k op de teller.
Laatste oliebeurt is 25k geleden, 5w40, nieuwe oliefilter en ring.
Sinds een week of 2 heb ik bij het starten een ratelend/Tikkend geluid en wanneer de auto boven de 2000 toeren komt ratelt dit geluid harder.
Ik dacht hierbij zelf aam de kettingspanner, maar na het bekijken van de ketting Heb ik hier mijn vraagtekens bij (ketting zit niet te veel speling in).
Waar kan ik zelf nog maar kijken en wat zou het kunnen zijn?
Specs: E46 318i sedan, ik geloof een M43 blok (118pk versie), bj: 1998 en 245k op de teller.
Laatste oliebeurt is 25k geleden, 5w40, nieuwe oliefilter en ring.
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Ik vermoed (om het feit dat het boven de 2000 harder wordt) lagerschade, in dit geval een drijfstanglager die gefaald heeft.
In het geval van de ketting zou deze onder last weer redelijk onder spanning moeten staan, dus dat zou geen ratel boven de 2000 toeren verklaren, verder kan ik me zo snel niet bedenken wat het anders zou kunnen zijn.
Ik zou beginnen met het aflaten van de olie, en kijken of hier stukken metaal in zitten. als hier stukken metaal in zitten, dan zou je de lagers moeten bekijken. Kans is dat de motor dan afgeschreven is.
In het geval van de ketting zou deze onder last weer redelijk onder spanning moeten staan, dus dat zou geen ratel boven de 2000 toeren verklaren, verder kan ik me zo snel niet bedenken wat het anders zou kunnen zijn.
Ik zou beginnen met het aflaten van de olie, en kijken of hier stukken metaal in zitten. als hier stukken metaal in zitten, dan zou je de lagers moeten bekijken. Kans is dat de motor dan afgeschreven is.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 31 okt 2018, 14:21
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Dankjewel voor de reactie, dat wordt vieze handen krijgen vanavond
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Hou ons op de hoogte!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 31 okt 2018, 14:21
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Geen metaaldeeltjes of schilfertjes, wel was die toe aan wat nieuwe olie.
Twijfel of ik dan maar bij het makkelijkste begin en de kettingspanner laat vervangen in de hoop dat dat het is. Zo niet dan de ketting misschien zelf.
Helaas zelf geen idee wat het anders kan zijn.
Twijfel of ik dan maar bij het makkelijkste begin en de kettingspanner laat vervangen in de hoop dat dat het is. Zo niet dan de ketting misschien zelf.
Helaas zelf geen idee wat het anders kan zijn.
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
VANOS? Had dezelfde symptomen, revisie hoeft de kop niet te kosten. Even langs specialist rijden, die hoort het zo.
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 31 okt 2018, 14:21
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Ik heb geen vanos
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Hahahaha, dan zal dat het zeker niet zijn
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Het kan ook nog een hydraulische klepstoter zijn.
Kun je aangeven waar je de tik hoort? Bovenin de motor of juist onderin?
Succes,
Rob
Kun je aangeven waar je de tik hoort? Bovenin de motor of juist onderin?
Succes,
Rob
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
De M43 maakt gebruik van rocker arms, deze heeft dus (naar mijn weten) geen hydraulische klepstoters.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Ik denk inderdaad verstandig om dingen uit ta gaan sluiten, en met het makkelijkste te beginnen, de kettingspanner in dit geval.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Deze heeft gewoon hydraulische klepstoters, alleen zitten deze niet direct op de klep, maar aan de andere kant van de tuimelaar.Dutchie schreef:De M43 maakt gebruik van rocker arms, deze heeft dus (naar mijn weten) geen hydraulische klepstoters.
Maar nogmaals, waar zit de tik? En als het de kettingspanner is, dan veel succes. Deze zit in de buurt van de krukas en is niet heel makkelijk te vervangen.
Groet,
Rob
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 31 okt 2018, 14:21
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Kettingspanner nog niet vervangen, deze is inderdaad moeijker te vervangen ter vergelijken met andere N blokken.
De tik zit echt bovenin het blok en zoals eerder gezegd tikt het meer op hogere toeren.
De twijfel is er nu om een andere auto aan te schaffen of dit probleem te verhelpen.
Hierbij moet ik ook vermelden dat ik al zeker €3250,- heb besteed aan onderdelen en overige reparaties.
Misschien maar opzoek naar een 'echte' bmw en Dus 6 cilinder gaan rijden
Voor nu kan ik de kettingspanner vervangen, maar of dit verstandig is blijft bij mij de vraag. Er zit geen speling op, ik kan hem ietsje van voor naar achter duwen over het tandwiel die zichtbaar is bij het verwijderen van het oliedeksel, maar vrijwel geen speling omhoog of omlaag.
Misschien toch bij de oliewissel iets over het hoofd gezien en nogmaals verversen en met een magneet door de olie gaan om te kijken of er echt geen resten van metaal in zitten.
Ten einde raad met deze auto, 2x de gm5 module vervangen en vanochtend gingen de ramen weer open bij het sluiten van de cv en meerdere malen de binnenverlichting die uit zich zelf ging branden.
Moet ik er wel bij vermelden, het onderstel en de aandrijflijn zijn verder goed en bij het kijken naar een andere auto is er vrijwel geen ander dan een andere bmw die het rijgenot en comfort evenaart.
De tik zit echt bovenin het blok en zoals eerder gezegd tikt het meer op hogere toeren.
De twijfel is er nu om een andere auto aan te schaffen of dit probleem te verhelpen.
Hierbij moet ik ook vermelden dat ik al zeker €3250,- heb besteed aan onderdelen en overige reparaties.
Misschien maar opzoek naar een 'echte' bmw en Dus 6 cilinder gaan rijden
Voor nu kan ik de kettingspanner vervangen, maar of dit verstandig is blijft bij mij de vraag. Er zit geen speling op, ik kan hem ietsje van voor naar achter duwen over het tandwiel die zichtbaar is bij het verwijderen van het oliedeksel, maar vrijwel geen speling omhoog of omlaag.
Misschien toch bij de oliewissel iets over het hoofd gezien en nogmaals verversen en met een magneet door de olie gaan om te kijken of er echt geen resten van metaal in zitten.
Ten einde raad met deze auto, 2x de gm5 module vervangen en vanochtend gingen de ramen weer open bij het sluiten van de cv en meerdere malen de binnenverlichting die uit zich zelf ging branden.
Moet ik er wel bij vermelden, het onderstel en de aandrijflijn zijn verder goed en bij het kijken naar een andere auto is er vrijwel geen ander dan een andere bmw die het rijgenot en comfort evenaart.
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
Puur uit nieuwsgierigheid, waar zit de hydraulische klepstoter precies?rob75 schreef:Deze heeft gewoon hydraulische klepstoters, alleen zitten deze niet direct op de klep, maar aan de andere kant van de tuimelaar.
Screen Shot 2018-11-05 at 10.57.27 by Kevin Hoff, on Flickr
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Ratelend/Tikkend geluid bij starten en in de toeren
@Dutchie:
nummer 3 op de tekening.
Groet,
Rob
nummer 3 op de tekening.
Groet,
Rob