Paar dingetjes

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
ArjEn46
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 sep 2018, 20:48

Paar dingetjes

Bericht door ArjEn46 » 03 sep 2018, 21:11

Goedenavond,

Ook mijn E46 (320i 170 pk 2003) heeft wat dingen waar ik graag een antwoord op zou hebben.

Als ik mijn auto heel degelijk rij, heb ik er geen last van, maar als ik wat steviger heb gereden (goed gas met optrekken en lekker doorgereden, maar wel gewoon nog dat het niet asociaal is) hoor ik aan de rechterkant onder de auto een klein beetje aan de voorzijde een brommend geluid, bij stationair hoor je het ook en als je gewoon gas geeft wordt het iets erger. En o ja, ik heb ook het welbekende motorlampje dat al 4.000 kilometer brandt en af en toe uit gaat, maar die gaat tegenwoordig ook nooit meer uit, misschien omdat dat gebrom ook erger is geworden? Verder schokt de auto niet trouwens. Is niet trager, dus loopt niet op 5 poten ofzo. Het is puur het geluid aan het rijgedrag verandert niets. Je hoort er overigens ook niets van als die niet flink op temperatuur gereden is, alleen als die hard heeft moeten werken.

Af en toe bij het optrekken hoor ik een soort, tsja, krakend, tikkend. Het klinkt in ieder geval als blik en ik hoor het alleen als ik voor of achteruit rijd. Als ik dan vooruit rijd een stukje hoor ik het, dan rem ik weer af, doe ik het weer, dan hoor ik het niet meer. Maar als ik hem dan in zijn achteruit zet, hoor ik het weer wel. Dus als ik daarna nog een stukje achteruit rijd hoor ik het niet, maar stel ik zet hem weer in z'n vooruit dan hoor ik hem dus wel weer 2 keer tikken. Lijkt recht onder de auto vandaan te komen soms wat meer naar achter, een andere keer wat meer naar het midden. Verder voel je er niks van, puur het geluid. Omdat het een beetje klinkt als blik neig ik naar de uitlaat?

Dus eigenlijk heb ik een auto die als je niet luistert perfect lijkt. :gekdoen:

Alvast bedankt en een frisse groet
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Paar dingetjes

Bericht door Dutchie » 04 sep 2018, 08:45

Een brommend geluid rechtsvoor vandaan komend klinkt als een uitlaatspruitstuk dat ergens lek is (aan de motor, of aan de rest van de uitlaat), waarschijnlijk tijd voor nieuwe uitlaat pakkingen.

Bij motorstorings lampje altijd uitlezen, dat kunnen honderden dingen zijn.

Het krakende/tikkende geluid kan ik zo niet plaatsen, dan kan zó veel zijn helaas...
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
ArjEn46
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 sep 2018, 20:48

Re: Paar dingetjes

Bericht door ArjEn46 » 26 okt 2018, 20:32

Dutchie schreef:Een brommend geluid rechtsvoor vandaan komend klinkt als een uitlaatspruitstuk dat ergens lek is (aan de motor, of aan de rest van de uitlaat), waarschijnlijk tijd voor nieuwe uitlaat pakkingen.

Bij motorstorings lampje altijd uitlezen, dat kunnen honderden dingen zijn.

Het krakende/tikkende geluid kan ik zo niet plaatsen, dan kan zó veel zijn helaas...
Vandaag met de monteur eronder gekeken en inderdaad nieuwe pakkingen nodig. :duimen:
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”