Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
Beste allemaal,
Om te beginnen zal ik mezelf even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Vincent en ben 25 jaartjes jong. Ben woonachtig in de ronde venen. Ben eigenaar van een bmw e46 316ti. Maar heb een probleempje daarmee. Als de motor koud wordt gestart geeft ie 3 seconden een harde ratel, daarna is de ratel weg en loopt die prima. Als de motor niet belast wordt zit er ook een lichte ratel in, als je gas geeft of een constante snelheid rijd heb je er geen last van. Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik heb er al verse 0w30 olie van bmw ingegooid en de oude eruit gehaald. De auto heeft net 150000 gelopen en komt uit 2003. Ik hoor graag van jullie, alle tips zijn welkom . Alvast bedankt voor alle moeite. Met vriendelijke groet, Vincent
Om te beginnen zal ik mezelf even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Vincent en ben 25 jaartjes jong. Ben woonachtig in de ronde venen. Ben eigenaar van een bmw e46 316ti. Maar heb een probleempje daarmee. Als de motor koud wordt gestart geeft ie 3 seconden een harde ratel, daarna is de ratel weg en loopt die prima. Als de motor niet belast wordt zit er ook een lichte ratel in, als je gas geeft of een constante snelheid rijd heb je er geen last van. Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik heb er al verse 0w30 olie van bmw ingegooid en de oude eruit gehaald. De auto heeft net 150000 gelopen en komt uit 2003. Ik hoor graag van jullie, alle tips zijn welkom . Alvast bedankt voor alle moeite. Met vriendelijke groet, Vincent
Re: Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
Volgens mij is dat de kettingspanner die onvoldoende spanning heeft. Er is inmiddels een nieuwe versie die iets langer is. Kijk eens hier: https://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikat ... -_E46.html
Re: Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
Ik denk dat je inderdaad in de richting van de distributie moet kijken, die motoren staan helaas ook bekend om hun distributieproblemen..
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
Maar het lijkt echt onderuit het blok te komen.....kan dat dan kloppen?
Re: Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
De distributie gaat door een ketting. Als die bij de krukas aanloopt door ruimte, dan hoor je het daar.
Overigens, laat je niet misleiden door de plaats van het geluid. Deze motoren tikken en rammelen nogal.
Maar even doordenkend, bij lage toerentallen, dan kan het ook een oliedrukprobleem zijn. Maar dan moet je echt eerst laten meten.
Succes,
Rob
Overigens, laat je niet misleiden door de plaats van het geluid. Deze motoren tikken en rammelen nogal.
Maar even doordenkend, bij lage toerentallen, dan kan het ook een oliedrukprobleem zijn. Maar dan moet je echt eerst laten meten.
Succes,
Rob
Re: Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
Ik zat ook aan een oliedrukprobleem te denken. Als ie koud is en start hem dan ratelt ie 3 seconden flink hard. Echter als ik zorg dat ie net niet aanslaat en dan meteen weer start dan ratelt ie niet en gaat alles perfect. Denk echt dat dit door een oliedrukprobleem komt. Maat dat verklaard niet de andere ratel.....
Re: Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
De ratel bij koude start lijkt me inderdaad een oliedruk probleem, blijft tijdens deze ratel het rode olielampje ook branden?
De ratel bij nullast kan vanalles zijn, waaronder de distributie, als de oliedruk te laag is bij stationair toerental en de kettingspanner wordt niet goed gevuld dan gaat de ketting rammelen, deze trekt zich strak onder last.
Vanwaar eigenlijk 0W30? deze lijkt me in dit geval te dun, ik had eerder voor 15W50 gegaan (10W60 is beetje overkill voor deze motoren) Zeker de 0 waarde geeft aan dat de olie vrij dun is en ook vrij dun blijft als het koud is.
De ratel bij nullast kan vanalles zijn, waaronder de distributie, als de oliedruk te laag is bij stationair toerental en de kettingspanner wordt niet goed gevuld dan gaat de ketting rammelen, deze trekt zich strak onder last.
Vanwaar eigenlijk 0W30? deze lijkt me in dit geval te dun, ik had eerder voor 15W50 gegaan (10W60 is beetje overkill voor deze motoren) Zeker de 0 waarde geeft aan dat de olie vrij dun is en ook vrij dun blijft als het koud is.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
Het blok is er inmiddels uitgeweest, specialist heeft bijna alles op gebied van olie vervangen maar helaas is de ratel er nog steeds niet uit...oliedruk is goed, compressie is perfect...
Re: Bmw e46 316ti ratel bij koude start en nul balast.
Distributie niet vervangen? zou ook zomaar kunnen dat de ketting uitgerekt is en gaat klapperen, of in de ketting van de oliepomp.
Wat bedoelen ze precies met "alles op het gebied van olie vervangen"?
Wat bedoelen ze precies met "alles op het gebied van olie vervangen"?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact