Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
EricPP
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2018, 09:25
Locatie: Den Bosch

Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door EricPP » 03 sep 2018, 13:01

Goedendag allemaal,

Na de afgelopen wittebroodsweken waarin in ontzettend genoten heb van mijn 330i Touring automaat, is daar vanmorgen de klad ingekomen. In de stas begon eerst het lampje Laadstoom accu te branden, toen ik de snelweg opdraaide en gas gaf leek het alsof "alles" er mee ophield en ging het tandwieltje met een ! erin branden en nog wat andere lampjes, motor loopt gewoon nog wel maar volgens mij loopt de automaat nu in noodloop. Ik ben voorzichtig naar huis gereden, auto staat nu voor de deur. Als ik hem nu start brandt alleen het lampje van de transmissie en laadstroom accu.

Het kan natuurlijk een heleboel zijn, maar op welke wijze zou ik zelf een aantal zaken kunnen controleren om zo wellicht zelf te kunnen achterhalen waar het probleem ligt? Dan kan de 330i daarna naar de garage, hoop dat het allemaal meevalt.

Hebben jullie wellicht tips voor een goede garage/monteur/forumlid in de regio Den Bosch? Al jullie input is van harte welkom en wordt zeer gewaardeerd.

Mvg,
Eric

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door rob75 » 03 sep 2018, 15:13

Zou te zien heb je een probleem met accu/laadspanning. Dat kan het probleem geven met de automaat. Even een spanningsdipje en er ontstaat een communicatieprobleem tussen bak en motor.

Eerste check: accuspanning meten bij contact uit en draaiende motor.
Lampje resetten kan met een universele OBD-scanner.

Succes,
Rob

EricPP
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2018, 09:25
Locatie: Den Bosch

Re: Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door EricPP » 03 sep 2018, 17:13

Dank voor jouw reactie, hoeveel.zou ie moeten aangeven?

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door rob75 » 04 sep 2018, 07:49

De accu in goede conditie levert een spanning van 12,4 V (minstens). Ietsje lager maar echt niet minder dan 12,3V kan ook.
Bij draaiende motor meet je 14,4V. (+- 0,2V) Als dit lager is, dan heb je een probleem.

Succes,
Rob

EricPP
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2018, 09:25
Locatie: Den Bosch

Re: Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door EricPP » 05 sep 2018, 10:58

Vanmorgen inderdaad, alleen maar een klik, niets doet het. Aangeslagen met mijn vrouw's auto, start meteen, lampje Laadstroom accu blijft branden, heb hem normaal naar de garage kunnen rijden. Even afwachten nu. Dynamo? Accu?

timctimc
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jul 2015, 12:10

Re: Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door timctimc » 05 sep 2018, 14:49

Hoi,

Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad.
Toen bleek de spanningsregelaar op de dynamo kapot te zijn.

Gr. Tim

vester86
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door vester86 » 09 sep 2018, 22:24

EricPP schreef:Vanmorgen inderdaad, alleen maar een klik, niets doet het. Aangeslagen met mijn vrouw's auto, start meteen, lampje Laadstroom accu blijft branden, heb hem normaal naar de garage kunnen rijden. Even afwachten nu. Dynamo? Accu?
accu kapot (kan, maar onwaarschijnlijk uit het niks),
dynamo kapot (kan)
of multiriem geknapt (aannemelijker)
of wat mijn voorganger zegt... spanningsregelaar (ook aannemelijk)

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door Martin280967 » 10 sep 2018, 19:51

Als je accu niet meer bijgeladen wordt, dan krijg je op je hele electrische systeem te weinig spanning en kan dus resulteren in foutmeldingen. Accu, dynamo of spanningsregelaar stuk. Als je multisnaar gebroken is dan heb je ook geen stuurbekrachtiging e.d. meer.

EricPP
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2018, 09:25
Locatie: Den Bosch

Re: Noodloop automaat e46 330i Touring 2001?

Bericht door EricPP » 13 sep 2018, 12:51

Het bleek inderdaad de spanningsregelaar te zijn. Hij loopt weer als het spreekwoordelijke naaimachientje. Bedankt voor jullie reacties allemaal1

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”