Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
reneee
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:41

Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door reneee » 04 aug 2018, 15:18

Hallo Bimmers!

Een kleine 2 maanden geleden heb ik mijn 2.5i E60 automaat APK laten keuren en een beurt laten geven waarbij de bougies vervangen zijn. De eerste maand heb ik nagenoeg niet met de auto gereden, de tweede maand des te meer: kilometer of 1.400.

Nou viel mij in de eerste maand al op dat de auto wat rommelig stationair draaide als deze warm was. Gaande weg is dit toegenomen en ontstond er zo'n 1.000km geleden ook een fluittoon bij lage toeren (viel me op als ik voor het stoplicht stond). Nu blijkt dit alleen voor te komen als de auto warm is of flink wat toeren (> 4.000 RPM) heeft gemaakt. Sterker nog: naarmate de auto grotere afstanden heeft gereden wordt de fluittoon steeds heviger, zeker wanneer je langzaam door een woonwijk rijdt of langzaam afremt tot aan volledige stilstand. dan hoor je het gewoon echt hard (ongeveer 4-5x zo hard als in het laatste filmpje).

Het probleem komt voor zover ik het goed inschat redelijk overeen met dit topic (waarin TS helaas verzuimd heeft de oplossing met de medeforummers en de rest van de wereld te delen): viewtopic.php?f=33&t=45678&p=672214#p672214

Om wat duidelijkheid te verschaffen heb ik wat videotjes gemaakt en deze online gezet:
• Strak stationair bij koude start en zonder fluittoon: https://streamable.com/a1r42
• Onregelmatig stationair bij warme motor met fluittoon: https://streamable.com/av149
• Lopende motor met fluittoon (open motorkap): https://streamable.com/btfu9

Wie o wie weet wat er aan de hand is en hoe dit te verhelpen is?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de aandacht en tijd!

Vriendelijke groet, Rene

jos528
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door jos528 » 04 aug 2018, 18:16

ik zou toch maar eens de spanrol en de andere looprollen controleren cq vervangen en gelijk de riem vernieuwen
probleem is dan waarschijnlijk wel opgelost

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door ehombie » 04 aug 2018, 21:47

Kan het geluid slecht beoordelen...kan ook CCV zij cranckcase ventilation. Het membraam is kapot.
Beste is even de isolaitekap van blok halen en vinger op je ccv opening zetten of luisteten
Zie link
https://m.youtube.com/watch?v=RKal0ZjMr7M#
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

reneee
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door reneee » 05 aug 2018, 07:50

Hartelijk bedankt voor jullie reacties jos528 en ehombie!

Nu ik het filmpje (en meerdere aangaande CCV-problemen) bekeken heb, lijkt het er verdomd veel op dat dit het exacte probleem is. Met name omdat het fluitende geluid pas na een paar seconden weer langzaamaan terugkomt zodra de oliedop weer op z'n plaats gezet is.

Ik zal de test uitvoeren en de uitkomst laten weten.

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door ehombie » 05 aug 2018, 15:14

Hier zie je ook o.a. hoe je die kunt verwijderen https://vanos-bmw.com/product/111275522 ... 1127548196

Ik heb ook een kleine diy geschreven voor een n53. Van een n52 gaat volgens mij makkelijker.
Bij offinga kun je een membraam en dop bestellen. Indien...dit het geval is.

Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

reneee
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door reneee » 05 aug 2018, 20:39

Hallo ehombie,

Ik ben vandaag weer met de BMW op pad geweest en heb met warme motor de oliedop opengedraaid en opengeklapt: dat ging verdomde zwaar. De motor trekt dus inderdaad vacuüm en ik denk dat het inderdaad het membraan is dat lek is, want wat ik vergeten te vertellen ben is dat ik al een tijdje last heb van olielekkage: met name als ik een lang stuk gereden heb en dan opeens stil ga staan, lijkt er een druppel olie op de uitlaat (of iets dergelijks) te vallen (als je voor de auto staat, denk ik dat het aan de linker voorzijde bij de moto plaatsvindt) waardoor je een verbrande oliedamp vanuit de auto onder de motorkap vandaan ziet komen. Dit ruik je uiteraard dan ook in de auto.

Bevestigt dit het recentere probleem? (ik zou dan alleen wel verwachten dat het lekken erger zou zijn geworden als dat gepaard gaat met dit probleem).

Hartelijk bedankt weer voor het meedenken! Echt erg fijn!!

PS Is het riskant om er nog een week mee door te rijden (we hebben vakantie :)?

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door ehombie » 06 aug 2018, 06:36

wat ik heb gelezen is dat he olie verbruik omhoog gaat. Wat er nu gebeurd is dat die beetjes olie (ipv oliedampen) aan kan gaan zuigen wat onder de olievuldop/nokkenas stroomt/spat. Dit vervuild mogelijk ook weer je inlaat traject.
Voor je katalysator is het ook niet goed als die teveel verbranden olie ontvangt.
Je zou wel een week kunnen wachten ja...maar rij er dan zo min mogelijk mee...en vervang het hierna na zsm.
Zeker als het al een wat langere tijd speelt.

Die ventiel zit linksachter als je voor je blok staat....

Hoe langer je er mee rijdt des te meer gezeik KAN je krijgen met andere componenten (vuil inlaattraject,vuile bougies)

Als die lekkage tussen cilinderkop en die zwarte crankcase komt dan zou ik die in zijn geheel vervangen...of nieuwe afdichtingsrubber in die case icm met oplossing in vorige reactie.
Is te doen en er zijn filmpjes van...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

reneee
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door reneee » 06 aug 2018, 09:19

Bedankt weer voor jouw meedenken en adviezen ehombie! Waardeer ik zeer!!

Heb gisteravond het nieuwe membraan besteld. Hopelijk is deze snel binnen zodat ik deze zsm kan vervangen. Lijkt mij niet het meest lastige klusje, alleen het losmaken van de verlijmde dop is nog een dingetje (en die dan weer 100% vast zien te krijgen met warmte en trilling bestendigde epoxy). Je kan er zo te zien vrij gemakkelijk bij.

Het is mij alleen (nog) niet precies duidelijk wanneer en/of hoe ik kan achterhalen of er een lekkage aanwezig is tussen cilinderkop en crankcase (wat jij beschreef). De crankcase is toch dat zwarte ronde ding waar het membraan in zit? M.a.w.: als het membraan lek is (waar we vanuit mogen gaan), waar zit dan die afdichtingsrubber van de crankcase die kan lekken?

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door ehombie » 06 aug 2018, 10:36

Als je lekkage tussen kop <--> kleppendeksel zit moet je het volgende vervangen --> https://www.etkbmw.com/bmw/NL/search/se ... CE/11_3737 --> NR 2
Dit kun je pas beoordelen als je die isolatiekap/bobine afdekking eraf hebt denk ik.
Ik had evt ook een nieuwe deksel besteld die je kunt vastschroeven...
https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/m ... mbraam-n52.

Als je de hals ("van het dekselje") te zeer beschadigd van de CCV dan moet je een nieuwe kleppendeksel aanschaffen (nr 1 --> navragen of nr 2 is inbrepen). Dus delicaat te werk gaan. evt met verfbrander voor verwarmen.

Succes.

(ik kon gister even niet op het woord komen maar crankcase = kleppendeksel)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

reneee
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door reneee » 06 aug 2018, 11:51

Helemaal duidelijk! Ik ben het type ‘alles met beleid doen’ dus hopelijk krijg ik het dekseltje er ongeschonden vanaf. Wat ik zo lees en op video’s zie gaat het niet zo snel fout. Hopen maar :)

Als ik de kleppendeksel eraf heb zal ik allereerst de rand en staat van de kleppendeksel pakking controleren op eventuele lekkage/oneffenheden en deze bij twijfel vervangen. Bedankt opnieuw voor deze waardevolle tip!

Ik zal verslag uitbrengen als ik het materiaal binnen heb en de reparatie ga uitvoeren. Heb geen idee hoe snel vano BMW het pakketje in Nederland krijg, dus vingers kruizen en afwachten...

Ter aanvulling/info: mijn e60 blijkt een n53 blok te hebben. Al doet dat er verder weinig toe.

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door ehombie » 06 aug 2018, 13:10

oww n53! Deze is iets lastiger Reneee...ivm brandstofleiding cilinder 5 en 6. Dan zal ik alvast een dop bestellen...als die niet bij je huidige bestelling zit. Respect als je die zonder problemen eraf krijgt.
Ik heb een handleiding gemaakt. pb me maar met je email dan stuur ik je die. Dan heb je wat meer plaatjes tot je beschikking hoe het eruit ziet.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

reneee
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door reneee » 11 sep 2018, 11:11

Zaterdag 1 september heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik het gedaan: het membraan in de CCV (kleppendeksel) van mijn E60/N53 vervangen.

Hier een beschrijving van mijn werkwijze voor degene die er ook mee te maken krijgt en het membraan wil vervangen:

Ik moet zeggen dat het erg soepel verlopen is: ik maakte me eerlijk gezegd best wat zorgen over de klus waarbij de brandstofleidingen ook gedemonteerd zouden moeten worden. Ik had hier (op aanraden van ehombie :) rekening mee gehouden en hiervoor de benodigde tools (ook op aanraden van ehombie) in huis gehaald, maar zat toch best met de billen geknepen inzake benzine wat eruit zou stromen en moeten werken met een momentsleutel (die ik dus nog niet had en dan nog even had moeten kopen).

Afijn, lang verhaal kort: ik heb mezelf onnodig sappel gemaakt. Het is me prima gelukt zonder de brandstofleidingen te hebben moeten demonteren. Ik had een tactiek bedacht die goed uitpakte: aangezien ik toch een nieuwe dop besteld had (https://vanos-bmw.com/product/cup-for-m ... 1127548196), kon ik de oude opofferen. En ik heb dat best handig gedaan (al zeg ik het zelf :).

Ik heb eerst de dop ingefreest met een dremel en heb vervolgens stukje bij beetje de bovenkant van de rand weten te scheiden met voorzichtigheid en slim spanning op de scheur zetten (ik had hiervan graag foto's bijgevoegd, maar dat werkt op dit forum helaas voor geen meter: zelfs niet als je de foto's optimaliseert naar het juiste formaat). Uiteindelijk heb ik de rand eraf 'gebeiteld' en dat ging ook goed (dit is echt een klusje dat je heel voorzichtig en rust aan moet doen). Na het verwijderen van het gescheurde membraan en de drapperige olie op de kleppendeksel heb ik deze (en de veer!) goed schoongemaakt met een oude doek met wasbenzine (had geen buis om benzine uit de auto te hevelen, en zo veel kwaad zal dat minuscule beetje wasbenzine nou ook niet kunnen: 99% vervliegt toch voordat je het spulletje weer dicht maakt).

Tenslotte heb ik over de bovenzijde rand nog even een schuurpapiertje gehaald om deze mooi vlak te krijgen en ervoor te zorgen dat de hechting voor de siliconen lijm optimaal is (spulletje dat van -40º tot en met 300º gaat). Ik realiseer me dat dit niet perse nodig was, maar het geeft me gewoon een zeker gevoel dat de dop goed vast zit. Voordat ik de deksel erop heb geschroefd heb ik de veer met het nieuwe membraan (https://vanos-bmw.com/product/111275522 ... 1127548196) netjes in het midden geplaatst. Vervolgens kon de inbusjes prima aandraaien, al moest ik het inbussleuteltje voor 1 inbusje afzagen omdat ik door te weinig ruimte tussen de rechter brandstofleiding en de kleppendeksel niet bij het inbusje zou kunnen komen, maar ook dat ging soepel).

Uiteindelijk rijd ie weer prima, maar ondervindt ik toch wat kleinigheden waar ik voorheen geen last van had. Hiervoor heb ik een nieuwe post aangemaakt: viewtopic.php?f=123&t=57261&p=673125#p673125

mvharten@gmail.com
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2020, 15:58

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door mvharten@gmail.com » 28 jun 2020, 10:45

Beste lezers,

Ik heb bij mijn 2012 F11 530i met N53 deze reparatie ook uitgevoerd met het membraan en zilveren dop zoals bij Offenga te koop.

Klachten waren: soms niet goed stationair lopen, fluittoon en enorme vacuüm in het blok merkbaar bij het losmaken van de olievuldop tijdens draaien.

Heb de reparatie uitgevoerd conform diverse DIYs ook het membraan gelijmd en de veer we wikkel ingekort.

Resultaat: het vacuüm is nu nog heel minimaal in het blok de olievuldop blijft nu lichtjes kleven, meer niet. Wel nog steeds een irritante fluittoon.

Iemand tips of ideeën hoe dit komt? Of is een nieuw kleppendeksel de enige oplossing?

Alvast bedankt!

Gr Mathieu.

TheBorder
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2021, 20:38

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door TheBorder » 28 okt 2021, 21:04

Beste Mathieu,
Vandaag ook het Membraan vervangen inclusief dop geplaatst nog niet het membraan vast gelijmd zoals ik later las.
Dat ga ik later van de week maar is doen motor loopt weer goed fluit toon is bij weg en maar hoor nog wel een resonantie, denk zelf dat het gaat van de dop wat aan de kleine kant als je die vergelijkt met de originele dop van plastic. Die is vele maalen groter! mss ga ik die ook maar iets groter maken.
Verder was het een prima klus om te doen na het lezen van jullie duidelijke uitleg!

Groet Michel

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Bericht door ehombie » 28 okt 2021, 21:17

:duim:

laat even weten wat het effect is....kan goed kloppen
n dat het gat iets groter wordt die fluittoon voorkomt...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”