Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Corsiva
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2017, 13:44
Locatie: Utrecht

Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Corsiva » 26 jun 2018, 11:11

Heeft iemand een idee?

Mijn BMW touring 520i uit 2008 met N43 motor (200.000km) geeft na uitlezen 2 storingen:
1. Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie
2. NOX

De motorstoring is naar mijn idee alleen bij koude motor (bij wegrijden na 500-1000meter).

Volgende week maandag gaat garage verder met diagnose. Gisteren 25-6-18 hebben ze snel even ketting spanning bekeken en ketting met steeksleutel laten draaien, ketting lijkt op spanning te staan maar monteur dacht dat hij hem heel lichtjes hoorde tikken af en toe (bijna niet te horen).

Historie:
dec17: bij 170.000km is ketting vervangen (carter hadden ze niet schoongemaakt
injectoren ook al een keer vervangen

jun18:
-oliefilter vervangen
-carterstop
-luchtfilter
-ventilatiemantel
-hydrolisch ventiel
carterpanpakking
(uitleg: begin deze maand is carter schoongemaakt, motorflush, stukjes klepgeleider gevonden, oliefilter zat verstopt die olie terug motor in pompt, verder waren ook alle elektrische vinnen afgebroken. Aanleiding was de gevaarlijke oliedrukmelding - auto toen weggesleept. Bleek allemaal troep in de carter te zitten, waarvan ze denken dat dat de oliedrukmelding is geweest. Oliedrukmelding is gelukkig hierna niet meer teruggekomen.

Wat zou dit allemaal kunnen zijn?
-kleptiming?
-vanos?
-ketting die niet goed op spanning staat? (toch klepgeleiders opnieuw kapot na 30.000 km?) Moet er opnieuw een nieuwe ketting set in (spanners etc)
-andere oorzaken?

Hij rijdt verder goed, motor lijkt goed te lopen (voor zover ik dat zelf kan beoordelen :-).

Ik ben geen techneut maar alle hulp is welkom.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 26 jun 2018, 12:13

storing 2A99 kan komen door een vervuild vanos ventiel, aangezien je ketting 30.000 geleden is vervangen ga ik er vanuit dat deze niet is opgerekt. als de ketting verkeerd is gemonteerd ha d je deze storing al meteen gehad.

welke code staat er bij de NOx storing?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Corsiva
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2017, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Corsiva » 26 jun 2018, 12:33

Bedankt voor je reactie. Helaas heb ik het nummer van de NOx storing niet genoteerd. Maandag gaan ze hem denk ik wel opnieuw uitlezen en zal ik het vragen.

Die ketting is vervangen toen de auto nog van vorige eigenaar was. Die heeft uiteindelijk (blijkt achteraf van vorige monteur) de auto verkocht omdat hij helaas (na vervangen ketting, injectoren en nog een aantal dingen) motorstoring(en?) bleef geven. Had gehoopt dat met vervangen ketting het was opgelost, maar helaas.

Kan het ook komen door goedkope aftermarket ketting en dat misschien niet rollers en spanners vervangen zijn (terwijl dit wel netjes geweest was)?

Vanaf moment aankoop geeft hij regelmatig motorstoring: beperkt vermogen...etc.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 26 jun 2018, 13:00

je zou kunnen proberen om je vanos ventielen eens schoon te maken, iets wat simpelweg voor de deur kan worden gedaan en een hoop kan schelen. Sowieso bij die km stand en daarbij, baat het niet dan schaadt het niet.
als het aan je ketting ligt heb je de storing altijd, de ketting staat dan namelijk altijd verkeerd, zowel koud als warm...

De vanos ventielen zitten voorop je motor vast met een boutje en een stekker. losdraaien en voorzichtig (recht) uit de motor trekken. (niet aan de stekker trekken en even een lapje eronder tegen het druppelen)
rechtop houden en dan vol spuiten met remmenreiniger, flink schudden en leegkloppen op een doek. blijven herhalen tot er nagenoeg geen vuil meer uit komt. als ze schoon zijn zou je ze moeten horen klapperen als je ze schudt.

https://www.youtube.com/watch?v=VISAuU6DJdo


de Nox storing kan van alles zijn, waarschijnlijk 30EA. dit houdt in dat de nox katalysator verzadigd. dit is ouderdom en een wat duurdere reparatie om te fixen (zie dit draadje: viewtopic.php?f=123&t=56555), echter zou dit geen problemen met rijden mogen opleveren.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

janjoker
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:56

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door janjoker » 26 jun 2018, 18:19

Heb een tijdje terug de zelfde motorstoring gehad.
Heb toen de 2 magneetventielen,inlaat en uitlaat, omgewisseld.
Tijdje gereden en kreeg toen de storing op de uitlaat.
Voor mij was het toen duidelijk dat er een nieuw magneetventiel in moest.
Sinds die tijd storingsvrij.
Zou zeggen wissel de beide ventielen eens om en wacht op een nieuwe storing, mocht deze dan ook veranderen van uitlaat naar inlaat, is het wel duidelijk.
Dat uitwisselen is een fluitje van een cent, wel de juiste stekker op de juiste ventiel plaatsen!!!
Succes

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 26 jun 2018, 21:19

De ventielen die janjonker beschrijft zijn de zelfde als die ik bedoel.
Na verloop van tijd raken ze verstopt maar stuk zijn ze dan nog niet. Ze zijn vrij simpel te testen door er gewoon 12 volt op te zetten als ze los zijn. Niet te lang maar gewoon even kort aantikken anders worden ze te heet. Het ventiel zou dan moeten klikken.
Als hij vervuild is dan klinkt het klikken wat dof. Is hij stuk is dan hoor je niets, dan is vervangen inderdaad wel nodig.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Corsiva
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2017, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Corsiva » 27 jun 2018, 14:13

Bedankt voor de informatie, tips en trucs. Ik ga ermee aan de slag, en laat uitkomst uiteraard even weten.

janjoker
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:56

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door janjoker » 27 jun 2018, 18:51

net wat je zegt Thijs, ik heb de mijne ook voor het terugplaatsen gereinigd.
Dit mocht niet baatten, na wat later bleek.
Auto loopt nu dus een stuk pittiger en is ook nog eens wat zuiniger.
Maar bovenal geen noodloop door een storingsmelding!!

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 28 jun 2018, 08:23

@ janjonker: als ze na reinigen nog steeds storing geven dan is vervangen inderdaad wel nodig.

Het zuiniger en pittiger lopen is wel te verklaren; ik heb op mijn werk een opengewerkte vanos liggen, zoals die in deze motoren wordt toegepast, welke ik vaak gebruik voor mijn lessen. Hierin zit een klein palletje wat de vanos versteller kan blokkeren als hij niet wordt bediend doordat er geen oliedruk is (bijvoorbeeld bij het starten van de motor). Zodra er oliedruk op de vanos komt te staan wordt dit palletje tegen een veertje in weggedrukt en komt hij los zodat hij kan worden versteld door olie toe te voeren of weg te laten.
Als het vanosventiel geen olie doorlaat naar de versteller dan blijft het palletje staan en staat de vanos in de "start"positie. hier loopt de motor wel op maar niet optimaal, de motor is tenslotte berekend op het verstellen van de nokkenas om de luchtstroom te optimaliseren. Eigenlijk staat hij dus in een soort basis modes, hierdoor draait de motor niet optimaal en mis je net dat beetje rendement wat door vvt systemen kan worden gerealiseerd wat weer ten koste gaat van het vermogen en gebruik.

@ Corsiva: heb je al achterhaald welke NOx storing er is opgeslagen?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

janjoker
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:56

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door janjoker » 28 jun 2018, 18:25

techniek is erg fascinerend, maar ook bron van veel ergernissen omdat je eventuele storingen niet 1,2,3, kunt plaatsen.
Jammer dat de hedendaagse auto zo vol zit met sensoren en elektronica, het heeft zijn voordelen maar ik wordt er weleens wild van :gek:

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 29 jun 2018, 10:07

Dat heeft voornamelijk met de milieu eisen te maken... Zonder moderne technieken en sensoren kunnen motoren niet meer aan de strenge eisen voldoen. Dat ze daarmee een stuk lastiger worden om diagnose te stellen is inderdaad waar. Maakt mijn vak overigens wel wat uitdagender... :)
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door tom_il » 29 jun 2018, 10:28

Idd. Maar ook voor efficiëntie redenen. Door inlaat/uitlaat timing te wijzigen kan men de motoren efficiënter laten draaien wat dan ook het milieu ten goede komt.
525d E61 2007 pre-LCI

Corsiva
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2017, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Corsiva » 29 jun 2018, 22:57

Maandag heb ik waarschijnlijk een update met de NOx storingscode. Bedankt allemaal voor het meedenken. PS: met veel plezier rij ik nog dagelijks met de auto. Auto rijdt goed verder. Gelukkig komt storing soms dagen niet voorbij.
Wel vind ik dat als ik even veel gas geef dan lijkt het alsof hij een fractie van een seconde op hoogste punt toeren blijft hangen. Misschien hoort het zo. Ik heb ook nog een E39 en die vind ik stiekem beter rijden qua onderstel en natuurlijk 6 cilinder niet te vergelijken met deze 520i.

Corsiva
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2017, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door Corsiva » 02 jul 2018, 10:16

Zojuist terug van garage.

Storingsmelding NOx: 30EA

Ze gaan de 2 vanos ventielen vervangen (reinigen voelde ze niet zoveel voor) en de NOx sensor ook.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motorstoring 2A99 Krukas Nokkenas correlatie + NOX

Bericht door thijsvanzwam » 03 jul 2018, 08:17

De dealer reinigt ze ook voordat ze worden vervangen, is een technische omschrijving van BMW AG van... vervangen kan altijd nog.

Wat 30EA betreft, de Nox sensor (500 euro) vervangen verhelpt dit probleem alleen als je de Nox katalysator ook vervangt (2000 euro)
30EA betekent dat de Nox kat verzadigd raakt met zwavel (verzwavelt), een nieuwe Nox sensor registreert dit dan ook en zal de zelfde storing geven. De auto gaat vanaf dat moment alleen nog homogeen lopen wat flink ten koste gaat van je brandstof gebruik. De sensor vervangen bij 30EA is dus een dure grap die geen soelaas biedt. Vervangen van de sensor doe je alleen bij code 30E9, dat houdt in dat hij stuk begint te raken.

kort samen gevat: als je de nox sensor laat vervangen komt 30EA binnen korte tijd weer terug, gaat je brandstofgebruik omhoog en zal de motor lang niet zo lekker lopen als hij hoort te doen.

Ik heb in mijn 520i het zelfde probleem gehad als jij en heb me er daarom flink in vastgebeten. Ik heb mijn Nox sensor vervangen voor een NOXEM 129 (zie draadje: viewtopic.php?f=123&t=56555 ) en rij nu al weer een poos rond zonder enige storing en een gemiddelde actieradius van 1100 km op een tank.


even een stukje persoonlijke mening: onderdelen vervangen die niet stuk zijn hou ik nooit zo van. Vanuit mijn werk als docent voertuigentechniek hoor ik veel voorbeelden van studenten bij wie dit ook gebeurt binnen het bedrijf. Klanten betalen dan uiteindelijk hoge rekeningen die niet nodig zijn en het probleem soms niet eens oplossen.
Als voorbeeld deze storing, een beetje verdiepen in de materie en begrijpen hoe het systeem werkt kan een rekening van duizenden euros omzetten in een oplossing van minder dan 400 euro.


meer over storing 30EA hier: viewtopic.php?f=123&t=55760&p=667054#p667054

en hier: https://bimmerprofs.com/30ea-nitric-oxi ... lphurized/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”