Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Rolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2017, 14:11

Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door Rolf » 17 mei 2018, 11:20

Hallo, sinds een paar weken een forse blauwe witte rookpluim bij een koude start van mijn F11 met N20 motor (2.0L turbo). Auto heeft 134k gelopen en geen olieverbruik. Zou het een storing in de carterventilatie of turbo zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door h3b » 17 mei 2018, 15:51

Stel jezelf voor, wordt hier erg gewaardeerd voordat je allerlei vragen stelt.

Wat betreft je probleem; Ik verwacht een olielekkage in de turbo. Zodra je start wordt de olie verbrand en krijg je de blauw/witte rook. Zal een turbo revisie worden, denk ik zo.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Rolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2017, 14:11

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door Rolf » 17 mei 2018, 21:23

Bedankt voor je reactie. Slijten de Bmw-turbo’s zo snel? Op internet kom je eigenlijk 3 mogelijke oorzaken tegen. Carterventilatieprobleem, olieleiding naar turbo die bij latere bouwjaren pas een retourblokkering kreeg of de klepseals. Die seals zullen het volgens mij niet zijn, aangezien je dan ook een verhoogd olieverbruik krijgt.
Zijn er testjes om te differentiëren tussen turbo en ccv?

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door h3b » 18 mei 2018, 07:32

134K km, wil niet zoveel zeggen. Als de auto na elke (snelle/hoge toeren) rit direct uitgezet wordt kan dat nadelig zijn voor je turbo. Advies is dan ook met turbomotoren deze een minuut of 5 voordat je op bestemming bent rustiger te gaan rijden en op bestemming nog even 1 minuut stationair laten draaien om het zaakje af te koelen/smeren en de turbo even de tijd te geven om wat langzamer te gaan draaien aangezien deze in bedrijf, en afhankelijk van type turbo, maximaal 280.000 toeren draaien. Zie ook de volgende link: Garret-Hoe een turbo werkt
Gezien je korte voorstel topic ben je minimaal de 2e eigenaar dus de vraag is dan hoe de vorige met de auto is omgesprongen.

Naast klepseals verwacht ik met een defect ccv ook olievebruik, dus ik denk echt aan de turbo. Het kan zo simpel zijn als een o-ring, maar laat het beoordelen door de BMW dealer of specialist. Je hebt de auto recent gekocht, heb je nog garantie op de auto? Dan zou ik terug gaan naar de verkopende partij om dit op te lossen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Rolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2017, 14:11

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door Rolf » 19 mei 2018, 15:36

Het lijkt er op dat het blauwwitte rookwolken nauwelijks zichtbaar is. Paar dagen geleden een oliewissel gedaan. Gekozen voor BMW olie 5W30 i.p.v. 0W30 zoals de dealer adviseert. Mogelijk maakt de iets dikkere olie het verschil?

Rolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2017, 14:11

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door Rolf » 17 jul 2018, 15:34

Probleem verholpen. Het bleken de injectoren te zijn die nadruppelen (prostaatklachten :) ) gedurende de nacht. Na 3 maal een injectorreiniger op een tank van 20 liter Shell Formula geen wolk met starten meer te zien. Prima geholpen door dealer Breeman RotterdamZuid.

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door h3b » 17 jul 2018, 15:39

Dank voor de terugkoppeling. Mooi dat het is opgelost. :duim:
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door m.h. » 18 jul 2018, 10:28

Hoop voor je dat het weg blijft, injector reiniger is meestal maar een lapmiddel. Indien je terug problemen krijgt met je injectoren kun bij ons in de buurt (Westec in Goes) terecht. zij reinigen benzine injectoren en testen voor een paar tientjes. Je kan ze ook per post versturen.

Injectoren zijn vrij makkelijk zelf te verwijderen bij de meeste benzine motoren, na het reinigen worden ze getest en hoef je indien nodig alleen de defecte injector te vervangen door een nieuw exemplaar.

decophil
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:10

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door decophil » 07 aug 2018, 09:36

Rolf schreef:Probleem verholpen. Het bleken de injectoren te zijn die nadruppelen (prostaatklachten :) ) gedurende de nacht. Na 3 maal een injectorreiniger op een tank van 20 liter Shell Formula geen wolk met starten meer te zien. Prima geholpen door dealer Breeman RotterdamZuid.
En is je rookwolk probleem nog steeds opgelost ?? Ik heb sinds een paar dagen hetzelfde probleem met mijn F10 528i van 2012. Hij heeft net een beurd gehad en voor die tijd was er niets aan de hand , het ruikt ook niet naar verbrande olie ofzo en het is alleen maar tijdens een koude start als de auto een paar dagen heeft stil gestaan . Tijdens het rijden rookt hij niet . De auto heeft 93K gelopen en rijd verders prima , ik heb ook net na de beurt E10 getankt in Duitsland . Zou dat ermee te maken kunnen hebben.

Jorn22
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2016, 22:27

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door Jorn22 » 28 apr 2019, 19:47

Iemand nog een update hier? Bij mij ook bij een koude start na een vakantie stil te hebben gestaan 😎 Moest echt eerst ff rondje rijden voor het ophield.
520i F11 Touring 2012
525i E61 Touring 2004

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door m.h. » 28 apr 2019, 20:53

Alleen na de vakantie en normaal niet? Dan zou ik me maar nergens zorgen om maken. Dan is er alleen na een aantal dagen/weken wat brst/olie of de turbo of de verbrandingskamer ingelekt.

jacques66
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 dec 2018, 16:32

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Bericht door jacques66 » 05 mei 2019, 13:34

blauwe walm is meestal de turboslang die kapot is, is mij verteld door revisiebedrijf, en niet al de turbo, gaan niet zo snel stuk na 134k, wat betreft tanken E 10 dit tank ik ook is ook de brandstof die je moet tanken, en idd na een lange rit nooit de auto direkt uitzetten maar even stationair laten doordraaien, en bij koude motor rustig warm laten worden zodat de olie eerst goed rondgepompt word

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”