Defecte OEM NOx sensor n53

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door ehombie » 09 mei 2018, 08:24

Wagen info: N53 e61 523I LCI 156 dkm (bij aanschaf) bj 10-2008.
Foutcodes bij mij:
0030E9 Nitic oxide catalyst aging /DFE failure
0030DA Nitric oxide sensor

Met bovenstaande codes 1,5 jaar gereden en +/- 11 dkm. In ISTA-D staat ook een omschrijving/diagnose van NOx sensor: ”Als de auto gewoon goed rijdt en de klant merkt niks van brandstof verbruik, niks aan veranderen”. Dan hoef je de sensor niet te vervangen. (kort gezegd)

Bovenstaande foutcodes kwamen gelijk terug na wissen. Ook bleek dat de NOx sensor geen waardes genereerde. Auto reed normaal en geen emissie waarschuwings lampje. Bokte ook niet met stationair koud of warm. Géén misfires, de auto reed gewoon normaal.

Heb gewoon gemaild en die persoon reageerde eigenlijk vrijwel meteen. De info op die site vind ik zeer goed, en onderbouwd (zover ik het echt kritisch kan beoordelen). Ik heb namelijk geen auto achtergrond. In de loop van tijd de auto leren kennen en de programma’s opgezocht

De installatie :
• Werkende inpa en ISTA-D is vereist. (en weten hoe het werkt)
• Sensor vervangen stelt niks voor, staat beschreven. Kunt er niks verkeerd aan doen. (anders instructies zoeken en volgen in ISTA-D)
• Vooraf testen of je in de menu’s kunt komen zoals hij die omschrijft, de sneltoetsen kunnen anders zijn afhankelijk welke inpa versie die je hebt!
• Ik heb ook “alle adaptionen ausser kleinstmengen & taupunkt NOx-sensor”gewist en de instructies gevolgd zoals beschreven https://bimmerprofs.com/installation-no ... or-part-2/ Lees deze goed en dan kan er niks gebeuren!
• Naast de meldingen die hij hierin omschrijft KAN de auto ook in de FAILSAFE modus gaan! (je auto gaat idd bokken) Als je foutcodes gelijk weer verwijderd dan gaat die er ook weer uit en je kunt “gewoon” weer rijden.
• Na 3 starts zijn alle meldingen weg en dan kun je gewoon verder gaan met inleren van de adaptieve waardes.

Waarom hiervoor gegaan:
Op de site zelf staan de voordelen. https://bimmerprofs.com/shop-noxem129-130/
• Restores normal operation of NOx system and fuel economy
• DOES NOT require NOx catalytic converter replacement
• Restores creation of cylinders individual and bank fuel adaptations for idle, mid/high loads, cold engine – smooth operation at all conditions
• Restores Stratified charge and Homogeneous lean fuel injection modes, regeneration and desulfation of NOx catalytic converter
• Increased lifetime: average more than 300’000 km

Merkbaar verschil nu (korte termijn). Ik zie dat de auto (en bevestigd in inpa) dat de wagen in stratified mode gaat.

Voor verdere vragen of hulp bij installatie, pb me maar. Ik woon in de buurt van Venlo. In overleg wil ik het ook voor je doen (heb ook een schaarbrug).
Laatst gewijzigd door ehombie op 20 jul 2020, 06:35, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 09 mei 2018, 12:35

Ik neem aan dat je de NOXEM bij Bimmerprofs gekocht hebt? Duurde het lang voor je hem in huis had?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door ehombie » 09 mei 2018, 13:56

Jaja noxem bij bimmerprofs...Binnen 6 dagen in huis.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door h3b » 09 mei 2018, 13:58

Interessant product, ook met name voor de N43 motoren die ook kampen met slecht stationair, misfires, etc.. Bij deze werden volgens mij te pas en onpas de bobines, bougies en injectoren vervangen terwijl de oorzaak, zoals ik het lees, dus in de Nox sensor zit.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door Source » 10 mei 2018, 10:39

Als je nox sensor defect is dan kan je daar prima achter komen met de juiste systemen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door ehombie » 10 mei 2018, 12:24

h3b schreef:Interessant product, ook met name voor de N43 motoren die ook kampen met slecht stationair, misfires, etc.. Bij deze werden volgens mij te pas en onpas de bobines, bougies en injectoren vervangen terwijl de oorzaak, zoals ik het lees, dus in de Nox sensor zit.
Ja dat kan...maar ook oudere dme software versies waren niet goed...daar schrijft hij ook over in een van de blogs....Waardoor je o.a. vals positieve meldingen krijgt.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 04 jun 2018, 17:06

Deze week mijn n43 motor ook maar eens laten kennismaken met een NOXEM sensor i.p.v. een originele nox sensor. De sensor vervangen was een fluitje van een cent, inleren eerst met een Bosch kts geprobeerd maar zonder succes, later met ista en Viola, dat werkte.
Uitlezen tijdens het rijden laat zien dat de motor al vrij snel in straalgeleide modus gaat draaien en stationair lijkt hij wat soepeler te lopen. Actieradius maakte behoorlijke spongen omhoog tijdens een proefrit!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

peelke
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2018, 17:14

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door peelke » 10 jul 2018, 19:17

Hallo,
Ik wil ook graag deze noxem sensor plaatsen in mijn BMW 325 n53. Is er iemand die mij hierbij kan en wil helpen met installeren en programmeren?

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door ehombie » 11 jul 2018, 06:22

Uit welke omgeving kom je?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door ehombie » 11 jul 2018, 06:36

Kleine update.

Mijn brandstof verbruik is gunstiger geworden. Gecombineerd van 10 -->8.5 l/100km en snelweg 7.8 -->7.2L/100km. Ik rij ook echt meer km op een volle tank ongeveer 100km meer. 650 --> 750.. gecombineerd gebruik.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

peelke
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2018, 17:14

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door peelke » 11 jul 2018, 08:33

Hoi ehombie.
Ik kom uit de omgeving twente.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 11 jul 2018, 10:00

mijn actieradius is van gemiddeld 850 km op een tank naar behoorlijk wat meer gegaan (zie plaatje)

Afbeelding

@peelke: Ik kom uit omgeving Alkmaar, eventueel wil ik je wel helpen hoor.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 20 jul 2018, 07:37

@peelke:
Ik heb je pb ontvangen en probeer te reageren maar op de een of andere manier blijft alles wat ik stuur in mijn postvak uit hangen....

Wat ik je probeer te sturen is de vraag of je een voorkeur hebt voor een dag/avond en of je de sensor zelf al hebt geplaatst.

@alle moderators: (of topic) ik ervaar het bimmerportal forum is een van de meest prettige forums om lid van te zijn, geen gezeur op mensen die een spelfouten maken, maar weinig sarcastische opmerkingen die niets bijdragen en eigenlijk alleen maar mensen die elkaar willen en kunnen helpen. Er is duidelijk respect voor elkaar. Maar dan het persoonlijke berichtensysteem.. dat is toch nog wel voor enige verbetering vatbaar, wellicht dat daar nog eens aandacht aan besteed kan worden? ...en dan het plaatsen van afbeeldingen misschien ook meteen? ;)
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 17 mar 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

peelke
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2018, 17:14

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door peelke » 09 aug 2018, 19:41

Hoi Thijs.

Het is ondertussen gelukt.
Was wel een werkje om de sensor te plaatsen... ivm met M-onderstel is de plaat lastig te verwijderen namelijk.
Heb alles geprogrammeerd met een goedkope obd kabel van alixpres met switch icm met ista+. Ook het deel met inpa is gelukt.
Merk al dat ie zuiniger is geworden.
Dus top en bedankt voor je reactie.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Defecte OEM NOx sensor n53

Bericht door thijsvanzwam » 10 aug 2018, 16:46

Top! graag gedaan!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”