E46 323i - vermogenupgrade

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.

E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor kyleofz » 28 apr 2018, 15:33

Beste forumleden,

Dit is de eerste keer dat ik iets op dit forum plaats, en de eerste keer dat ik een BMW heb.

Ik heb mijn 323i nu een maandje en wil graag weten of er dingen zijn die ik sowieso kan / moet veranderen om wat vermogen te winnen.
Er is (nog) niks aan de auto gedaan behalve zo'n sportfilter, deze ga ik vervangen met de originele voor de zomer. Dit doe ik omdat mijn vader zei dat als het te warm word ik wellicht vermogen kan verliezen hierdoor, en dat de standaard luchtfilter dan beter is. Het is trouwens geen K&N en ook niet met zo'n kapje eromheen, hij hangt dus gewoon vrij om het zo te zeggen.

Ik heb veel gelezen dat mensen zeggen dat er bij een 323 niks te winnen valt, en dat een 325 of een 330 de beste upgrade is die je kunt doen. Dit valt bij mij buiten de boot aangezien ik nog maar 19 ben en nog studeer. En ik heb denk ik al geluk gehad met deze aankoop. (138k gelopen, 2 of 3 eigenaren en €4500 betaald)

Om terug te komen op mijn vraag, wat kan ik doen om vermogen te winnen. Ook mag de auto van mij een klein tikkeltje meer geluid maken, maar ik wil niet zo'n pauperbak creëren.

Zodra ik het geld van mijn belastingaangifte terugkrijg wil ik een upgrade doen, zat zelf ook te denken aan een schroefset of iets in die richting. Vermogenswinst staat gelijk aan rijplezier op mijn lijstje dus als een schroefset mij meer plezier oplevert dan bijvoorbeeld een spaghetti spruitstuk zou ik liever voor de schroefset gaan.

Ik weet verder niets tot weinig van auto's dus als het allemaal niet logisch klinkt wat ik hierboven heb geschreven, dan zal het waarschijnlijk daar aan liggen.

Ik heb vaker gegoogeld(?) naar een spaghetti spruitstuk en dan kom ik eigenlijk altijd uit op die van SuperSprint, hoewel deze het zeker goed zal doen is het buiten mijn budget. In Amerika zie ik vaak de term "eBay Headers" voor bij komen maar ik zou niet weten waar op eBay / Marktplaats ik voor zoiets moet zoeken, en wat dan ook nog degelijk is.

Ik hoop jullie voldoende informatie te hebben gegeven en ben erg benieuwd naar de reacties.
kyleofz
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 maart 2018, 15:08

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Jeremy » 28 apr 2018, 16:44

Voordat je begint over de motor tunen... weet je zeker dat de motor technisch 100% is? Mijn 325ci was destijds alles behalve traag. Een 323i zou hier niet heel veel van moeten verschillen, daar dit ook een 2.5 liter blok is.

Persoonlijk zou ik beginnen met een grote beurt incl. bougies. Verdiep je ook eens in de VANOS van het M52 blok, want dit is wel een zwak punt van de zes-cilinders van destijds. Ik heb ze bij mijn vorige 325ci coupé en bij mijn huidige 330ci cabrio ook vervangen en dit scheelde heel veel. Vooral onderin heb je een stuk meer koppel en je verbruik wordt ook (veel) beter, afhankelijk van de huidige staat. De 323 was destijds het één na sterkste blok wat je kon krijgen, dus als deze echt traag aanvoelt zal de techniek wel wat aandacht mogen gebruiken. Uiteraard is het niet te vergelijken met de nieuwe turboblokken en is het ook natuurlijk een kwestie van vorige ervaringen. Ik kwam in ieder geval nooit iets tekort en vond het 2.5 liter blok in mijn coupé stiekem leuker dan de 3.0 in mijn huidige cabrio. De 3.0 geeft meer koppel onderin en natuurlijk meer topvermogen, maar de 2.5 leek feller en had een stevigere opbouw.

Qua uitlaat kun je overwegen de middendemper eruit te halen. Dit geeft een iets zwaardere geluid, zonder dat het harder wordt. Mocht dat nog niet genoeg wezen kun je altijd nog een sport einddemper overwegen, maar gezien je budget zou ik eerst de middendemper proberen. Al moet je niet vergeten dat een originele auto altijd meer oplevert, en je kunt je wagen ook erg fraai en dik maken met originele onderdelen. :)
BimmerPortal Team

Avatar gebruiker
Jeremy
BimmerPortal Team
 
Berichten: 1965
Geregistreerd: 14 jan 2013, 22:56
Woonplaats: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor kyleofz » 28 apr 2018, 19:05

Ik vind de auto zeker niet traag, maar vroeg me vooral af of er bepaalde mods / upgrades zijn die je bij elke e46 of specifiek de 323 moet doen. Ik kom van een 206 1.4 16v dus het vermogensverschil is enorm.
Laatst bijgewerkt door Jeremy op 28 apr 2018, 19:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Quoten voorgaand bericht niet toegestaan. Zie forumregels. :)
kyleofz
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 maart 2018, 15:08

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Jeremy » 28 apr 2018, 19:08

Dan kan ik je de VANOS zeker aanraden, met die kilometerstand zal ‘ie ook hoogstwaarschijnlijk als wat minder werken. Vooral het koppel onderin neemt toe, wat het vermogen ook ten goede komt. :)

Ik heb je trouwens een persoonlijk bericht gestuurd, zie rechtsboven. :duim:
BimmerPortal Team

Avatar gebruiker
Jeremy
BimmerPortal Team
 
Berichten: 1965
Geregistreerd: 14 jan 2013, 22:56
Woonplaats: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor de fiscalist » 29 apr 2018, 14:29

Vanos is een goede start. Is relatief betaalbaar en levert merkbaar verbetering. Althans dat was bij mijn 330i en B 3 wel het geval
de fiscalist
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 maart 2013, 14:35
Woonplaats: E46 B3 3.3

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Yor » 29 apr 2018, 20:46

Verse bougies, olie verversen, luchtfilter en injector reiniger moet toch z'on 10pk geven. De goedkoopste upgrades ;)
Yor
 
Berichten: 698
Geregistreerd: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Lex-e46 » 29 apr 2018, 21:58

Ik heb een 325ci en daar heb ik redelijk wat tijd en moeite in gestopt om er wat meer vermogen uit te halen! De laatste keer draaide hij 214 pk en over een paar maanden gaat hij weer de testbank op en hoop dan op de 225 pk uit te komen :whistle: om te beginnen zou ik als je een openlucht filter hebt gekocht die weer op marktplaats zetten of een 57i kit of een k&n inleg filter kopen. Een openlucht filter zuigt namelelijk warme lucht aan, dat is leuk voor het geluid minder leuk voor het vermogen. Dan zou ik ook je vanos na laten kijken dar scheelt inderdaad een hoop! Een spaghetti spruitstuk is voor vermogens winst zeker een aanrader ( Ik heb zelf een schmidmann spaghetti spruitstuk supersprint middenpijp en een eismann eind demper) het enige nadeel aan een spaghetti spruitstuk is dat je 2 kat's mist en je uitstoot te hoog word voor de apk. Het grootste verschil voor een 323 is dat je er een luchtinlaat van een 325 op kan zetten En dat kan je zomaar 15-20 pk gaan schelen. Ook een ander diff geeft een winst van koppel en uiteraard zou ik ook als je alles hebt veranderd je auto laten remappen dat heb ik ook laten doen door een vriend van me! Al met al kan je dus met jou auto nog wel wat vermogens winst behalen!
Lex-e46
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 09 nov 2017, 19:21

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Jeremy » 29 apr 2018, 22:28

Wordt al met al wel een prijzig grapje, of niet, Lex? :)
BimmerPortal Team

Avatar gebruiker
Jeremy
BimmerPortal Team
 
Berichten: 1965
Geregistreerd: 14 jan 2013, 22:56
Woonplaats: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Lex-e46 » 30 apr 2018, 08:14

Best wel ja voor mijn uitlaat lijn kwam ik op €2700 uit, 57i kit kost €370 (je kan hem ook zelf maken al je een beetje handig bent) inlaat veranderen dan ben je al snel €600-€700 kwijt wil je het helemaal goed doen laat je meteen je kop vlakken en poorten dat kost ongeveer €1500-€2000. een diff kan je voor €200-€300 kopen, en een remapping ligt ook rond de €300. Als je zelf een beetje handig bent kan je het zelf allemaal demonteren en monteren maar anders ben je ook nog een fortuin aan arbeid kwijt :whistle: en dan krijg je door de vermogens winst dat je je remmen moet gaan veranderen en de subframe moet verstevigen :gek:

Mijn advies is ook om een 57i kit te kopen, je uitlaat het eindstuk er onder uit te schroeven en zelf een rvs eindstuk te laten lassen en hem remappen met pop and bang dan heb je een wagen die wat feller op het gas is wat ruiger klinkt en lekker klapt als je het gas los laat dan ben je met een 1000 euro zeker klaar!
Laatst bijgewerkt door Jeremy op 30 apr 2018, 08:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Quoten volledig voorgaand bericht niet toegestaan. Zie forumregels! :-)
Lex-e46
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 09 nov 2017, 19:21

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor --help » 30 apr 2018, 08:42

Denk dat de belangrijkste vraag is: wat is het budget? Een 323 kan je prima vermogen mee winnen, maar het gaat en staat met geld. Een turbo/compressor (2-3k euro) of luchtfilter kan je qua prestaties natuurlijk niet vergelijken, maar ook qua prijs.

Lex-e46 schreef:Mijn advies is ook om een 57i kit te kopen, je uitlaat het eindstuk er onder uit te schroeven en zelf een rvs eindstuk te laten lassen en hem remappen met pop and bang dan heb je een wagen die wat feller op het gas is wat ruiger klinkt en lekker klapt als je het gas los laat dan ben je met een 1000 euro zeker klaar!


Gay and crackle ... Echt vreselijk vind ik het maar, zo goedkoop, ajb doe dat niet bij een 323 en hou dit voor auto's die het kunnen hebben. 500PK+ met backfire, geen software aanpassingen die het 'faken'. :whistle:
--help
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 26 maart 2013, 12:07

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Lex-e46 » 30 apr 2018, 09:49

@ help een turbo of compressor heb je niet voor dat geld dan zit je met een compressor al op de 8k voor 60 op meer en met een turbo over de 10k. En wat mij betreft de pop and bang de software aanpassing is hetzelfde als bij een 500+pk auto en de klap en de valm uit de uitlaat is ook gewoon hetzelfde bij een BMW of een 500+pk auto!
Lex-e46
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 09 nov 2017, 19:21

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Jeremy » 30 apr 2018, 10:15

Ik vermoed dat de 323i dat van zichzelf ook al een klein beetje doet, die plofjes uit de uitlaat. Mijn ex-325ci en mijn huidige 330's doen dat namelijk ook. Nu heb ik op mijn 330i een custom uitlaat vanaf de katalysator (wel met originele sierstukken), maar mijn 330ci doet dit ook met een volledige OEM uitlaat. Maar het blijft wel beschaafd.
BimmerPortal Team

Avatar gebruiker
Jeremy
BimmerPortal Team
 
Berichten: 1965
Geregistreerd: 14 jan 2013, 22:56
Woonplaats: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Yor » 30 apr 2018, 10:46

Lex-e46 schreef:Ook een ander diff geeft een winst van koppel



Hie bedoel je dit? De verhouding kan gunstig zijn maar je topsnelheid neemt af / toeren bij snelweg snelheden lopen flink op.
Yor
 
Berichten: 698
Geregistreerd: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Lex-e46 » 30 apr 2018, 11:01

Klopt je topsnelheid neemt wel af maar na de tuning van mijn auto had ik een topsnelheid van 260, ik rijd ook trackday's met mijn BMW en zelfs dan kom ik niet boven de 220 uit. En je toeren tal zal op de snelweg wel wat hoger komen te liggen inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Jeremy op 30 apr 2018, 11:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Quoten volledig voorgaand bericht niet toegestaan. Zie forumregels! :-)
Lex-e46
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 09 nov 2017, 19:21

Re: E46 323i - vermogenupgrade

Berichtdoor Dutchie » 16 mei 2018, 08:50

Yor schreef:
Lex-e46 schreef:Ook een ander diff geeft een winst van koppel



Hie bedoel je dit? De verhouding kan gunstig zijn maar je topsnelheid neemt af / toeren bij snelweg snelheden lopen flink op.


Moet uiteraard wel even goed verwoord worden, want een diff geeft geen extra vermogen of koppel, sprekend over vermogen en koppel aan de krukas.

Het verschil met een kortere ratio is dat de weerstand in de aandrijflijn minder is, waardoor je wel vermogen en koppel wint aan de wielen. De motor heeft minder moeite om de wielen op een bepaalde snelheid te krijgen.
320i E46 Sedan | Daily
316i E36 Compact | RingPact
316i E36 Compact | Mucho Drift Missile
Avatar gebruiker
Dutchie
BimmerPortal Team
 
Berichten: 3396
Geregistreerd: 15 feb 2012, 18:05
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten