[E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54 - Opgelost

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Jeremy » 07 apr 2018, 09:01

Roy-teunissen schreef:Wat mij opvalt is dat de melding fuel system 1 status en 2 status in open loop, komt vanwege motor temperatuur. Als ik ga kijken geeft hij ook aan dat de koelwater temperatuur -40 graden is. Kijk het is natuurlijk geen zommerse dag vandaag maar -40 hebben we volgens mij niet bereikt toch? :s :P
Als eerste, heel erg balen van je probleem! Als tweede, respect voor je aanpak om het op te lossen! :duim:

Mijn ex-coupé, een ‘01 E46 325ci, gaf deze waarde ook aan. Dit was alleen te zien tijdens het uitlezen van de auto, de temperatuurmeter op het dash liep ten alle tijden perfect op en stond altijd in het midden, zowel met -5° als met +35°. Ik heb ook nooit iets aan mijn 325 gemerkt, die wagen liep altijd als een zonnetje. Natuurlijk, als je er toch mee bezig bent kun je het het beste vervangen, maar mijn 325 liep er geen grammetje slechter door.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Yor » 07 apr 2018, 09:33

-40 is meestal de onderste waarde van de sensor of hij is kapot.. :bang:

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Vintiem » 07 apr 2018, 10:26

Dat is een andere sensor Yor. Degene die jij bedoelt is de buitentemperatuur sensor, deze geeft inderdaad ook -40 aan als deze defect is. Dat kan je ook aflezen in je tacho.
De -40 in dit topic vind je alleen als je de computer aan de auto hangt

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Yor » 07 apr 2018, 21:10

Ja die ja :-) ok. Dus de onderste waarde via Inpa?

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 08 apr 2018, 19:03

Allereerste wederom bedankt voor alle respons, ben ik erg blij mee want dit probleem krijg ik echt niet opgelost zonder jullie hulp.

Ok, zoals eerder aangegeven heb ik vandaag de slag aan de injectoren geslagen. Wegens tijdsgebrek niet toegekomen aan het meten van de temperatuursensor. Ga ik deze week zeker nog even oppakken.

Om jullie alvast het resultaat te geven, totaal geen effect.

Ik ben begonnen met de injectoren incl. fuel rail aan te sluiten op een simpel druk vat gevuld met water. Vervolgens deze compleet leeg gepulseerd met mijn speciaal gemaakte kabelboom. 6 long drink glazen onder de injectoren gezet en bij het eerste volle glas het verschil bekeken. resultaat: totaal geen sprake van een verschil. (zie zelf de foto) Toen 6x de reinigingsvloeistof door alle injectoren laten lopen. Alle filtertjes in de injectoren schoon gemaakt en alle injectoren voorzien van nieuwe rubbers.

Afbeelding

Het sproeibeeld was eigenlijk zonder de schoonmaakbeurt al prima volgens mij, maar om jullie hier toch in te betrekken kunnen jullie een video bekijken door op onderstaande link te klikken. (let op: aan het begin lijkt het alsof de injector het niet goed doet maar dit is omdat er nog lucht in de leiding zat).

https://youtu.be/IWb38uE_agc

Ok en nu? tjah.. eigenlijk alle mogelijke scenarios heb ik wel aangepakt. Kats blijven over maar ik vraag mij af of dat het probleem is. Denk het niet. Ik ga toch mijn brandstof pomp eens nader bekijken omdat dit vrij eenvoudig uit te sluiten is en ik de druk meter niet geheel vertrouw want deze geeft slechts een beeld bij stationair toerental.

Eigenlijk is er iets wat mij al die tijd al zorgen maakt, ergens heb ik het gevoel, en vraag mij niet waarom, dat de motor niet op tijd loopt. Ik heb hier uit mijn bromfiets tijd wel ervaring mee gehad en dat maakt dat ik dit denk. Is er een manier waarop ik dit zelf kan controleren? Ik ben ook van mening dat de motor anders klinkt sinds ik dit probleem heb. Alsof hij net ff de plank misslaat telkens bij iedere ontbranding. De snel reagerende felle motor heeft een beetje plaats gemaakt voor een slome cruiser met een gasreactie van een dooie cavia.

Even heel wat anders, is er iemand wie uit de omgeving Doetinchem/Arnhem komt met een E46 330I waar ik eens mee kan vergelijken? Dat zou ik echt op prijs stellen, dat diegene even een rondje in mijn wagen rijdt en indien mogelijk ik even bij diegene in zijn auto mee kan rijden? Even puur voor mijn gevoel om echt het verschil te bemerken. Ik rij nu al bijna een half jaar met dit probleem en ben eigenlijk min of meer aan het gedrag van deze motor gaan wennen. Ik wil dit gevoel even resetten.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Jeremy » 08 apr 2018, 22:32

Heb je de nokkenassensor al eens bekeken? Mijn 325ci heeft eens een kapotte gehad, waarbij deze was vervangen voor een niet origineel exemplaar, buiten mijn weten om. Wat jij zegt over dat je iets aan het blok hoort zette me aan het denken over dit probleem. De motor klonk toen echt ook anders, bijna alsof deze pingelde, waarbij de diagnose werd gesteld door een garage dat de motor niet op tijd liep. Ik miste ook enorm veel vermogen, het klonk anders en starten duurde bijvoorbeeld veel langer.

De sensor is toen opnieuw vervangen voor een originele op aanraden van een zeer ervaren monteur, en de wagen liep direct beter. Het vermogen was direct terug en de wagen was overduidelijk weer feller.

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Martin280967 » 09 apr 2018, 01:18

Sorry voor mijn late reactie, tegenwoordig woon ik in Californie en heb 9 uur tijdsverschil.
Als laatste optie die hier nog niet genoemd is en dat is de Vanos. Veel weet ik er niet van, maar wel dat het grote invloed heeft op het karakter van de motor en dat ook hier een vacuumlek kan ontstaan. Vraag me niet hoe maar ben veel tegengekomen op YouTube.
Als 1 van je senoren niet goed zouden werken dan zou je een fault code krijgen met OBD tools. En dan idd vervangen door OEM parts. Uit ervaring weet ik dat veel aftermarket spul niet voldoet.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 09 apr 2018, 04:44

De Vanos heb ik direct laten reviseren door Pmotorsport in Naaldwijk. Nieuwe seals, zuigers en ook de klepdekselpakking want ook daar kan door de carterventilatie een vacuumlek ontstaan.

Nokkenas sensor zou kunnen, hier werd ik door een collega ook al op gewezen en ik heb dit in dit topic al eens eerder aangehaald. Hoe kan ik de functionaliteit van deze sensoren controleren?

stefans
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door stefans » 09 apr 2018, 07:43

Je motor gaat steeds in openloop.
Zijn de lamda sonde wel goed aan gesloten.
De lamda voor de kat moet kloppen met na de kat.
Als deze zijn verwisseld gaat de motor ook in openloop draaien.
De regel lamda (voor de kat )wordt gecontroleerd door de controle lamda ( na de kat ).
Als nu de ecu niet ziet wat hij voor de kat regeld er na de kat gebeurt gaat hij ook in openloop.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 09 apr 2018, 13:46

@stefans:

De auto heeft voor dit probleem altijd goed gelopen, er is nooit iets gedaan aan de aansluitingen van de lambdas dus ik denk dat ik uit mag sluiten dat ze verkeerd zijn aangesloten. Ik heb deze onlangs vernieuwd maar zijn goed aangesloten.

De lambdas geven ook waardes af.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 11 apr 2018, 04:42

Gister avond even de PC eraan gehangen en de temperatuur meters lijken gewoon te functioneren. Ook wanneer de auto in open loop gaat / 5 cilinders geeft hij naar mijn weten een goede temperatuur aan. Ik denk dat ik mag concluderen dat dit dus los van mijn probleem staat.

Gezien het feit mijn oplossingen een beetje ten einde lopen wil ik mij toch eens gaan verdiepen in de timing van de motor en de controle hiervan.

Ik heb mij laten vertellen dat de vanos alleen bij een motor werkt welke een beetje op temperatuur is. Mijn auto start super goed en rijdt perfect met uitstekende gasteactie als hij koud is. 1 kilometer verder wordt het k*t qua vermogen een gasteactie maar starten doet hij altijd perfect ook met warme motor. Als bovenstaande waar is zou dit met elkaar in verband kunnen staan. Tevens hoorde ik dat de "half speed sensor" op de nokkenas een mogelijke oorzaak kan zijn. Deze staat blijkbaar in verbinding met de krukas sensor en heeft ook invloed op het gedrag van de vanos?

Wie weet hier het fijne van en weet hoe ik uit kan sluiten of mijn nokkenas sensoren defect zijn?

Even voor de mensen wie hier aanhaken, het volgende heb ik momenteel gedaan om van mijn slecht lopende dode motor met leancodes af te komen:

*Vanos revisie door P-motorsport
* nieuwe klepdekselpakking
* alle rubbers van de klepdekselbouten vervangen
* olie vuldop vervangen
* Nieuwe OEM Lucht massa meter
* beiden inlaat buizen
* inlaatklep ultrasoon laten reinigen
* stationairklep ultrasoon laten reinigen
* afdichtingsrubber inlaatklep
* grijs haaks inlaatbuisje t.b.v. stationair klep
* Disa klep
* Disa klep gemodiviceerd met metalen klep
* Carter ventilatie cold weather editie
* 4x leiding t.b.v. carter ventilatie
* olie pijlstok O-ring op carter
* 2x rubber afdichtingsring op pijlstok zelf
* inlaatspruitstuk pakking tussen blok en spruitstuk
* vacuumleiding tussen spruitstuk en rempomp
* F-connector op inlaat
* vacuumleiding naar uitlaatklep afgedicht op spruitstuk
* Secondary airpump niet aanwezig dus ook geen vacuumleiding van vervangen.
* leiding naar het brandstof filter gecontroleerd = ok
* Vacuum test gedaan en rooktest = ok
* Nieuwe lambda sensoren geplaatst
* Kats gemeten op temperatuur (voor de Kats 350 graden)
* Brandstof druk meting gedaan (is 3,5 bar)
* Injectoren gereinigd
* Nieuwe seals op injectoren + interne filtertjes vervangen

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Yor » 11 apr 2018, 08:37

Hoe zien je bougies eruit? Misschien even die alle 6 op een rijtje zetten om de verbranding (lean) te bevestigen.
Maar... als de motor arm loopt zou ik ook eens kijken naar de timing/sensoren daar van. Je kunt de werking van de sensoren ook testen in Inpa. Ik heb ergens anders iets gelezen over programma; ROM raider. Daar kun je de volledige sensor output zien en wat de overige sensoren doen op dat moment. Dus is je timing te vroeg door slecht functionerende Vanos / sensoren loopt het geheel ook te arm.

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door molen586 » 11 apr 2018, 08:42

Het wordt een lastig probleem zo Roy. Zo heeft iedereen wel suggesties en kan je wel alles vervangen. Misschien eens een idee om iemand live naar je auto te laten kijken (kan misschien wel iemand van t forum zijn).

Bovenstaande van Yor ka je ook nog naar kijken. Je zei wel het reguliere onderhoud gehad pas geleden?

Wat je zelf voorstelde, vergelijkingsmateriaal is nooit verkeerd. Bij die van mij gaat dat niet, want ik heb de ECU aangepast. Wel maak ik gebruik van een vrije ECU, die zou je zo bij jouw auto er in kunnen pluggen.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 11 apr 2018, 09:46

@yor:

Romraider.. ga ik zeker uitzoeken en proberen. Ik denk echt dat we het in de timing moeten zoeken.
Als ik eraan toe kom ga ik as zaterdag de bougies eens bekijken en hier uiteraard een foto plaatsen.

@molen586:

Ik zou het enorm waarderen als iemand hier eens naar wil kijken, rijdt ermee, prik je computer eraan etc. Alles wat kan bijdragen aan een oplossing. De auto is altijd keurig en tijdig onderhouden. De bougies zitten er nu 25.000 km in.

Ik heb net even contact gehad met iemand wie tientallen jaren bij BMW heeft gewerkt en deze zegt ook dat tijdens de vanos revisie de timing een aantal graden versprongen kan zijn, de nokkenas sensoren oud zijn deze zouden dan uitzetten bij warmte waardoor de motor verkeerd reageert bij warme motor door verkeerde waardes maar niet voldoende afwijkt voor een code mbt deze sensoren. Daarnaast blijken de magneetventielen in de vanos een probleem te kunnen zijn. De krukas sensor was blijkbaar geen optie want dan zou de motor niet eens lopen.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 11 apr 2018, 11:50

Ik weet dat je in INPA veel live data kan uitlezen al moet ik zeggen dat ik niet zo thuis ben in het analyseren hiervan.

Ik heb hiertoe drie opties:

1. Jullie vragen mij de oren van mijn kop en ik ga in de auto al het gevraagde uitvoeren en filmen vanaf mijn scherm zodat dit hier beoordeeld kan worden.

2. Iemand moet bereid zijn om middels Teamviewer mijn PC op afstand over te nemen. We zouden dan nummers uit kunnen wisselen zodat we telefonisch bepalen wat er moet gebeuren (rijden, gas geven weet ik het :gek: )

3. Ik rij naar iemand toe welke binnen een acceptabele afstand woont. Dit heeft mijn voorkeur al is het wel een probleem indien ik in de file kom. Ik moet dan telkens iets gas blijven geven omdat de wagen anders op 5 cilinders gaat lopen en de enigste remedie is het herstarten van de auto wat niet wenselijk is in een file.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”