E46 330 molen - trackday

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

E46 330 molen - trackday

Bericht door molen586 » 22 mar 2018, 15:08

Hallo,

Via deze weg stel ik mij voor. Dagelijks een 130 en een 1000 Abarth voor historisch inzet op het circuit. Mijn vader heeft toen een 330 gekocht voor trackdays op Zandvoort. Deze was geprepareerd hiervoor, hierbij bedoel ik: rolkooi (ietwat zwaar), KW V2 onderstel, harde remblokken, deels gestript, semislicks.

Op de eerste dagen bleek er al 1 en ander niet helemaal zuiver aan te zijn. Koelslangen werden eraf geblazen en soms grote klappen van aandrijflijn. De versnellingsbak zat met 2 M12 bouten en 2 scheefgeboorde gamma boutjes vast (zoiets had ik nog nooit gezien :leip: ). Volgende toen aangedaan:

- Subframe hersteld en versterkt. (Subframe en diff rubbers vervangen)
- Kop gedemonteerd, gevlakt en koppakking vervangen.
- Afgebroken bouten in motorblok (voor koppelingshuis) hersteld
- Nieuwe stoelen en semi’s (R888’s)


Hierna hebben we al veel lol gehad van de auto. De tijden gingen richting 2min12 en we werden steeds fanatieker. We zijn wat aanpassingen gaan doorvoeren:
- Extra gewicht besparing (airco, airbags, lexaan ruiten etc.)
- Differentieel vervangen door een 3.38
- Van 18 naar 17” OZ Allegerita met slicks en 610 banden
Hierdoor wordt de standaard versnellingsbak prima benut. Opkomend rechte stuk (cpz) gelijk naar de 5.
- Het schuifdak was een doorn in het oog, dus hele dak vervangen door een carbon
- KW (waren oud) vervangen door BC Racing (120V – 100A)
- Rubbers vervangen voor polybussen
- Oliepomp aangepast en lagerschalen vervangen



Ook zat er een ABS storing in. Opzich niet erg, maar dit heeft ons al een keer 2 nieuwe slicks gekost en laatste keer weer 2 vlakke kanten. Nu er voor gekozen de ABS unit evenuit elkaar te halen en de soldeerpuntjes aan te tikken.
Op dit moment rijden we 2min7 (koude dag en niet max toerental opgezocht). Afgelopen weken andere uitlaatspruitstukken gekocht, zonder katalysatoren. Nu ook bezig om de MS43 computer hier op aan te passen, zodat we geen foutcodes krijgen.
Dit was ook een reden om op dit forum te komen, omdat ik wat leden hier actief mee bezig zag. Onze motor draait nu op een gebruikte ECU. De originele houd ik als spare.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door Dutchie » 23 mar 2018, 10:47

Welkom! deze auto ben ik hier op het forum al eens eerder voorbij gekomen!

Wij zijn ook actief bezig met de MS43 computers, en het aanpassen van de M54B30. De laatste keer dat de mijne op de bank is geweest zaten we op 285pk/340nm (N/A), en inmiddels hebben we de kop geport, afgevlakt en dunnere koppakking, en zodra de motor klaar is na revisie zal deze weer de bank op gaan voor definitieve cijfers. We hopen de 300 toch wel te kunnen halen.

In mijn topic kun je meer vinden over de aanpassingen die wij gedaan hebben, en voor vragen staan wij altijd open!

Een beetje sluikreclame gezien, maar wij als Hoff Performance hebben ons sterk gespecialiseerd in de MS43 computer, en kennen deze inmiddels van binnen en van buiten :)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door molen586 » 23 mar 2018, 13:19

Thanks!... Dat zou best kunnen, misschien dat mijn vader zich had aangemeld.

Ik ga je volgen! Die 285pk haal je niet uit een standaard motor neem ik aan? Ik heb wel andere spruitstukken aangeschaft.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door Dutchie » 23 mar 2018, 15:26

Die 285pk was in mijn geval met stock longblock met bolt-ons, in de vorm van M50B25 inlaatspruitstuk, Schmiedmann spaghetti spruitstukken, 7000 toeren limiter, Alpha-N afgesteld op 102 octaan benzine en Vanos geblokkeerd. We hebben er ook 2 afgesteld met M50B25 inlaat spruitstuk, Schmiedmann headers, en deze kwamen op 95 octaan met standaart begrenzer op 270pk/340nm.

Nu met de hogere compressie (stock onderblok nog steeds, alleen aanpassingen aan de kop) en vergrootte inlaat en uitlaat porten lijkt 300 toch wel sterk haalbaar, ik denk dat vanaf dat moment de nokkenassen mijn restricties gaan zijn en dat meer dan dat niet haalbaar gaat zijn.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door molen586 » 23 mar 2018, 15:42

Vanos vind ik voor onze toepassing ook een overbodige feature, mja het zit er eenmaal.

Van de M50B25 inlaat ken ik de verschillen, alleen zie ik nog niet echt hoe dit vermogen oplevert. Het lijkt mij dat je zonder aanpassing een flinke verstoring in flow krijgt tussen kop en spruitstuk. Je cijfers zeggen dan wel weer wat anders:)

Heb je de inlaatpoorten nu gematchd op de M50B25?

Lex-e46
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 nov 2017, 19:21

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door Lex-e46 » 24 mar 2018, 16:25

Mooie wagen en echt scherpe ronde tijden. Daar kan ik alleen maar van dromen met mijn 325 :gek: Ik zal je vast wel eens tegen gaan komen bij cpz!

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door molen586 » 26 mar 2018, 08:50

Thanks,

Meeste tijdswinst hebben we echt gepakt op aanpassingen buiten de krachtbron om. Wij waren nooit zo fan van de e36(als het gaat om looks), maar voor t circuit eigenlijk op alle vlakken beter dan de e46. Vooral dan met de B25 motor zonder Vanos (back to basics). :gekdoen:

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door Dutchie » 26 mar 2018, 15:12

molen586 schreef:Heb je de inlaatpoorten nu gematchd op de M50B25?
Ik heb deze nu gematched inderdaad, als ook de uitlaat kant aan de headers. Maar ook zonder de gematchde poorten kwam ik op 285pk uit. op een conservatieve tune draaien ze 270pk.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door molen586 » 29 mar 2018, 20:45

Deze cheape goodies binnen. Van de week monteren. Ook denken we aan een nieuwe livery, dus even wat visueel gemaakt. De 1 gebaseerd op een WTCC auto en de ander op een klassieke Castrol E36
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door Dutchie » 30 mar 2018, 14:13

Cool! welke spruitstukken zijn dat? zijn altijd een goede stap voorwaarts ten op zichte van de gigantisch geknepen originele spruitstukken.

En ik zou persoonlijk voor de eerste WTCC livery gaan :)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door molen586 » 31 mar 2018, 19:11

Klopt. Van Ebay kwaliteit, daar daar kwam ik vandaag snel achter. Het gat van de lambdasensor was niet helemaal door, daardoor de sensor gesloopt. Nog gekeken of ik die van de achterste kan gebruiken, maar kon de draden van de connector niet solderen. Net maar even een nieuwe besteld,

Ja ik denk dat ik ook voor de wtcc ga!

Roy-teunissen

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door Roy-teunissen » 02 apr 2018, 10:26

nice nice! ik ga dit topic zeker volgen.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door Dutchie » 03 apr 2018, 07:48

Oei dat is wel jammer. Het is ook een "short-tube" header, tegenover de longtube header van schmiedmann. Is geen nadeel, maar een longtube header zorgt toch wel voor het mooiste geluid :)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door molen586 » 03 apr 2018, 08:00

Ohja. Daar betaal je dan ook wel voor ;)

Ik neem aan dat de katalysatoren ook wel flink dempen, dus hoop iets meer dBs te mogen produceren nu.

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: E46 330 molen - trackday

Bericht door molen586 » 11 apr 2018, 21:08

De nieuwe spruitstukken gemonteerd, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Eerst een lambdasonde gesloopt, doordat het gat onder de sok niet helemaal zuiver was, waardoor de sonde hierop vast liep. Maar goed met de prijs voor deze spruitstukken kan je niet heel veel meer verwachten. Het schroefdraad met een tap schoongemaakt en nieuwe sonde erin.

Toen lukte het nog steeds niet het achterste spruitstuk te monteren, want de sok was te lang van de achterste sondes. Deze afgezaagd en de plug erin. Toen de settings van de lambdasondes in de ECU verandert en kon er uiteindelijk gestart worden. :gekdoen:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”