[E46] Dubbel massa vliegwiel kuren

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Mitslol
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 jan 2016, 21:04
Locatie: Egmond aan den Hoef

[E46] Dubbel massa vliegwiel kuren

Bericht door Mitslol » 12 feb 2018, 17:46

Hallo mensen,

Sinds kort heb ik dat als ik een hoge versnelling zit (3-4-5) en tussen de 1 en 2k toeren zit en gas geef, dat het lijkt alsof de koppeling voor 1/10 van een seconde slipt en dan weer harder aangrijpt. Als dit gebeurt schieten de toeren niet omhoog. Nu heb ik een beetje gegoogled en het schijnt dat dit de oorzaak is van een versleten dubbel massa vliegwiel.

Als dit daadwerkelijk het geval is moet ik dus een nieuw vliegwiel koppeling en drukgroep, dus ben ik een beetje aan het rondkijken voor setjes. Mijn voorkeur valt nu toch op een enkel massa vliegwiel die wat lichter gewicht is vanwege prestaties en kosten. Natuurlijk wel met het behoud van daily driveability.

Mijn oog is gevallen op de OS Giken Super Single, iemand die daar ervaring mee heeft of andere goede setjes kent?

Tevens omdat de transmissie er natuurlijk uit moet is het een goede tijd om andere dingen aan te pakken, zoals de krukaspakking, zijn er nog meer dingen die beter aangepakt kunnen worden wanneer de transmissie onder de auto vandaan moet?

Hoor graag jullie advies.

mvg, Mitchell.

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 484
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: Dubbel massa vliegwiel kuren

Bericht door wiren » 13 feb 2018, 20:15

De schakelpinnen. Zeker als je nu al last hebt van een plakkende schakelpook of zwaar schakelen. Met name de 5e en achteruit.
Zie voorbeeld: https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw ... 17525048kt

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Dubbel massa vliegwiel kuren

Bericht door Dutchie » 14 feb 2018, 08:52

Ik herken jouw kuren, maar in mijn geval was dat een versleten hardyschijf, controleer deze eerst even op speling.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Mitslol
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 jan 2016, 21:04
Locatie: Egmond aan den Hoef

Re: Dubbel massa vliegwiel kuren

Bericht door Mitslol » 14 feb 2018, 21:20

Hardyschijf is in orde..

Ondertussen is het erger geworden, lijkt nu net alsof je elke keer de koppeling te snel op laat komen.

Ik heb de OS Giken Super Single besteld, zijn er voor de rest nog dingen die makkelijk gedaan kunnen worden terwijl alles er onderuit ligt?

Of is er nog speciaal gereedschap nodig bij deze klus?

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Dubbel massa vliegwiel kuren

Bericht door Dutchie » 15 feb 2018, 09:26

Enkel massa vliegwiel is een leuke upgrade, ik ben er ook zeer tevreden over!

Wel zul je misschien merken dat na het monteren van het vliegwiel de versnellingsbak iets begint te rammelen, dit omdat het vliegwiel nu star is. dit kan geen kwaad, en mocht je je er aan ergeren, zou je een iets dikkere olie in de versnellingsbak kunnen doen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”