Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Martini
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:13
Locatie: Groningen

Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door Martini » 13 feb 2018, 09:51

Hallo allemaal. We willen graag een f10 touring kopen met 6 cilinder. Met een 525 zijn we al heel tevreden. Nu heb ik een mooie 535d gezien. Een prachtige auto met head- up, alles wat je je kunt bedenken. Mijn vraag is of dit een zorgenkindje in kosten gaat worden. Is de 535 veel duurder om in te rijden dan een 525? Ik heb ooit een V70R gehad en omdat hij veel vermogen had waren onderdelen vaak specifiek en beurten vaak peperduur. Staat me dit ook te wachten met de 535d?. Ik hoor mijn garage nog zeggen: ‘het is ook geen normale auto meneer’

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door Source » 13 feb 2018, 13:57

Een greep uit het assortiment remschijven met blokken rondom bij de dealer €1735,-
Een 535 is geen standaard motor en kost gewoon geld. Ga je bij teun de beun en nee ik zeg niet dat jouw garage dat is dan gaat het gewoon niet goed komen. Zeker als de auto adaptive drive en active steering heeft.
Uit je post zou ik adviseren het bij een 525 te houden zonder active steering.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
activhybrid3
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 apr 2017, 21:55

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door activhybrid3 » 13 feb 2018, 15:53

Wat source zegt. Vergelijk het maar met je V70R maar dan moderne bmw prijzen. Hartstikke leuk rijden uiteraard maar als er iets kapot gaat moet je niet schrikken van de kosten.
Zelfde geldt overigens ook voor de benzine 35i's hoor. Ik weet er alles van. :whistle:

Gr
Niet alle hybrides zijn saai.

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door rfs88 » 14 feb 2018, 07:46

Ik zou persoonlijk alleen voor een 535d gaan als je het er echt voor over hebt en de extra PK's een vereiste zijn. Het kan goed zijn dat je geen extra onderhoud hebt maar het reguliere onderhoud is ook al gewoon een pak duurder zoals hierboven aangegeven. Tevens heb ik op forums vernomen dat de lagerschalen van de 535d F11 zwak zouden zijn...of dat 100% waar is blijft natuurlijk de vraag.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door Source » 15 feb 2018, 07:08

Op internet weet iedereen het altijd beter want de lagerschalen (krukas of drijfstang) zijn door de gehele reeks hetzelfde. Ze zitten oa ook in een E87 en E90 alleen die van een M zijn anders. Een 535 is een motor met veel vermogen tov een 518 en ja dat slijt gewoon iets sneller zeker als je veelal op het gas zit maar dan is het weer een slechte motor. We verwachten allemaal een auto te kopen en door de gehele levensduur enkel olie te hoeven vervangen. Dient bijv. de egr klep vervangen te worden dan is het een slechte auto.

Ik heb zelf een 535D lci. Het rijdt echt fantastisch maar het is allemaal gewoon duurder. De prijs die ik noemde voor de remschijven dat is wat ik van de dealer doorkreeg. Met de 520D was het 1x in de week tanken met de 535D 2x in de week.

Als je een goed gevulde portemonnee hebt en je hebt het geld er voor over dan kan je zo'n auto zeker aanschaffen. Wanneer de auto een beurt heeft gehad en je gaat met lood in je schoenen naar de bali om de rekening op te vragen, speel dan geen mooi weer maar neem dan iets wat wel bij je past.

Heeft de ts wellicht een link van de auto?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door rfs88 » 15 feb 2018, 08:15

Source schreef:Op internet weet iedereen het altijd beter want de lagerschalen (krukas of drijfstang) zijn door de gehele reeks hetzelfde. Ze zitten oa ook in een E87 en E90 alleen die van een M zijn anders. Een 535 is een motor met veel vermogen tov een 518 en ja dat slijt gewoon iets sneller zeker als je veelal op het gas zit maar dan is het weer een slechte motor. We verwachten allemaal een auto te kopen en door de gehele levensduur enkel olie te hoeven vervangen. Dient bijv. de egr klep vervangen te worden dan is het een slechte auto.

Ik heb zelf een 535D lci. Het rijdt echt fantastisch maar het is allemaal gewoon duurder. De prijs die ik noemde voor de remschijven dat is wat ik van de dealer doorkreeg. Met de 520D was het 1x in de week tanken met de 535D 2x in de week.

Als je een goed gevulde portemonnee hebt en je hebt het geld er voor over dan kan je zo'n auto zeker aanschaffen. Wanneer de auto een beurt heeft gehad en je gaat met lood in je schoenen naar de bali om de rekening op te vragen, speel dan geen mooi weer maar neem dan iets wat wel bij je past.

Heeft de ts wellicht een link van de auto?
Je slaat de spijker wel weer op de kop Source :amen: over het algemeen hebben we hoge eisen maar willen we zo min mogelijk eraan uitgeven. Zelf vorig jaar voor het dillema gestaan: pre-FL met veel opties 530D tegenover FL 520D redelijk kaal. Maandelijkse lasten bij de 530(5)D automaat waren toch al gauw een stuk hoger (verbruik, onderhoud ondanks dat ik het zelf doe, wegenbelasting & verzekering, afschrijving). Uiteindelijk de 520D FL genomen: verbruik +-6.5L op 100km, 900 euro onderhoud gehad in 50.000 km (waarvan de helft eigenlijk achterstallig onderhoud was :whistle: ), 300 euro aan mods uitgegeven ( sport interieur & ramen blinderen), wegenbelasting en verzekering acceptabel gezien formaat auto (1575kg), afschrijving na 1 jaar en 50dkm 0 euro (zeer scherp gekocht).
Toegeven, elke keer als ik het gas intrap en handmatig roer in de bak bekruipt mij toch het gevoel dat ik misschien wel beter de 530DA pre-FL had kunnen kiezen. Rationeel gezien ben ik tevreden als ik weer tank en het totale kostenplaatje bekijk, er staat toch een zeer dikke "echte" funfer op de oprit die in 2007 alleen door de welgestelden werd aangeschaft. 10 jaar na dato kijkt het gros van de mensen nog steeds naar de "aso"-BMW met enig ontzag/afgunst...buren hebben af en toe een blik in hun ogen van "waar heeft hij het geld vandaan?!"
Buurman heeft dit jaar een Citroen C4 grand picasso aangeschaft voor bijna 20 mille (1.6hdi) maar in zijn beleving is mijn auto net zo duur als het zijne geweest en kijkt hij mij scheef aan.

Ik hoop over een aantal jaren een minder rationele keuze te maken en een 535d/ M550d F11 te kunnen aanschaffen, te kunnen glimlachen als ik het gaspedaal indruk en de onderhouds rekeningen met plezier te kunnen betalen. Je leeft tenslotte maar 1 keer en waarschijnlijk rijden er over een twintig-tal jaren weinig 6-cil diesels meer rond van BMW maar zoefen we elektrisch en autonoom achter elkaar door het verkeer.

Momenteel is het een feit dat we het ons kunnen veroorloven dat ik de enige kostwinnaar ben en dat onze kinderen (bijna 2, bijna 4) een mama hebben die deze belangerijke eerste jaren volop alle aandacht en liefde kan geven ipv full-time te werken en ze in een creche te zetten. Uiteindelijke is dat waar het echt om gaat...ook boven een hele dikke "funfer" ... lekker off-topic geraak; excuses hiervoor :gek: en nu moet ik weer aan het werk!

:on: We zijn benieuwd naar je keuze

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door Quadrantz » 15 feb 2018, 09:17

Ik wil toch nog even een goed woordje doen voor de 530D ;).

Die van mij rij ik nu bijna 3,5jr en heb er serieus nog bijna niks aan gehad (ik weet dat ik wel geluk heb want je kunt ook financieel leeg lopen). Als je goed onderzoek doet naar kwalen en preventief wat zaken aanpakt + uiteraard 1tje koopt bij een betrouwbaar bedrijf/persoon + aankoopkeuring dek je jezelf al wat beter in :). Zo had ik bijv. de volgende eisen:
- GEEN panodak --> kan je een boel geld gaan kosten
- Minimaal de 231pk versie ivm verbeteringen aan motor/spruitstuk
- Accu vervangen direct na aanschaf
- Swirlflaps verwijderd direct na aanschaf

Ik ben helaas niet handig genoeg om zelf onderhoud te doen maar als je naar een specialist gaat loop je niet leeg, zelf kan ik wel het eea uitlezen/onderzoeken.

Daarnaast hoor/lees ik veel dat het qua zuinigheid wel meevalt tussen een 2l en 3l in een 5 serie omdat de 5 serie nogal zwaar is en een wat grotere motor dat beter handelt. Ik rij 1 op 14 a 1 op 14,5 met een E61 530D uit 2006 met automaat. Automaat vind ik trouwens ook een must in een 5-serie :).

@rfs88: herkenbaar idd dat mensen denken dat je de rijkste op aarde bent als je in een mooie BMW rijd, en zelf rijden ze in een duurdere auto (qua aanschaf) meestal hehe. En een ruime auto is wel lekker, in juni verwachten we telg #3 (ander 2 zijn nu net 5 en 3) :). Ik hoop hierna een F11 530dA te kopen maar wil eerst deze nog een tijd doorrijden, rijdt nog super lekker en heeft 'pas' 340K gelopen ;)

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door Bart70 » 15 feb 2018, 09:18

Mooi geschreven rfs88, ook de spijker op zijn kop !

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door rfs88 » 15 feb 2018, 10:33

Bart70 schreef:Mooi geschreven rfs88, ook de spijker op zijn kop !
Thanks...kon ik maar voor mijn werk de hele dag met auto's bezig zijn :( wie weet ooit een keertje..

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door Source » 23 feb 2018, 05:00

Het is maar net waar je zin in hebt.

Denk niet meer dat we iets van de ts gaan horen ja wanneer die weer iets heeft maarja dat nodigd niet uit om te reageren.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door rfs88 » 23 feb 2018, 07:17

Source schreef:Het is maar net waar je zin in hebt.

Denk niet meer dat we iets van de ts gaan horen ja wanneer die weer iets heeft maarja dat nodigd niet uit om te reageren.
En wij maar ons best doen om te helpen :roll:

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 nov 2011, 10:48

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door Tourer » 23 feb 2018, 10:32

Als je binnen een model hardop moet afvragen of je een 1 of 2 hogere aanduiding wel kan (of wil) betalen weet je naar mijn mening zelf al het antwoord eigenlijk al.
Laatst gewijzigd door Tourer op 23 feb 2018, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Op zoek naar 525 of 530d maar nu een 535d gezien..

Bericht door rfs88 » 23 feb 2018, 10:55

Tourer schreef:Als je binnen een model hardop moet afvragen of je een 1 of 2 hogere aanduiding wel kan (of wil) betalen weet je naar mening zelf al het antwoord eigenlijk al.
klopt tourer!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”