Alarm gaat niet aan / microswitch?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Bim

Alarm gaat niet aan / microswitch?

Bericht door Bim » 09 jan 2018, 17:32

Hoi

eerste probleempje met e46

Bij ver- en ontgrendelen ging gister en vandaag soms wel en soms niet de knipperlichten / piepje, nu helemaal niet meer.
Dus het alarm gaat niet aan (geen knipperend rood lampje onder spiegel)

Uitgelezen met bmw scanner gaf een algemene foutmelding op alarm ergens een short circuit.

Reset / accu los helpt niks, foutmelding blijft aanwezig

ZKE -> 07/3F - Anti-theft alarm system: Siren, Radio interior protection, Tilt alarm sensor or Wire STDWA Short circuit to ground or Open circuit

Ik beetje googlen.. dat eventueel met microswitch in de deursloten heeft te maken?
Wie kan dat bevestigingen als die 1 of meerder niet meer werken dat alarm zichzelf buiten spel zet?

Ik net even kijken en jahoor, bestuurdersdeur geeft geen melding op dashboard, LA wel, RA niet en LV deur ook niet. Zodoende gaat de binnenverlichting ook alleen aan als RA open wordt gedaan bij de andere drie deuren niet.
Oja achterklep ook en die ook te zien op dashboard.
Dat ze alle 3 tegelijk kapot zijn gegaan lijkt mij stug??
Heeft voor alarm met alle deuren te maken of alleen bestuurders deur??
Ik denk dat er al 2 kapot waren en dat daar nu bestuurders deur bij is gekomen??
Of dat al zo was bij andere 2 of alle 3 weet ik niet auto pas week in bezit, was mij iig niet opgevallen

Wie weet raad?

Purm

Re: Alarm gaat niet aan / microswitch?

Bericht door Purm » 10 jan 2018, 17:28

ik kan je niet verder ermee helpen, maar het klinkt imo wel logisch.
Ik denk ook dat bestuurders deur leidinggevend is voor alarm. Ik weet ook niet wat alarm nu ''ziet', op display staat dan niks dat zou betekenen dicht maar als sensor niet werkt geeft ie dan ook door ''dicht'', ik denk het dan niet??'
Een kapote sensor of microswitch of hoe je het wil noemen zal ook een ''short circuit'' geven bij uitlezen gok ik. Zal wel onder kopje ZKE vallen en dan weer onder alarm? Ik denk maar wat hardop, ik zou die sloten/mechanismen gewoon proberen te vervangen te beginnen met bestuurders deur.

Bim

Re: Alarm gaat niet aan / microswitch?

Bericht door Bim » 10 jan 2018, 18:32

dank je, ik denk dat er hier ook niet echt kenners op auto elektronica en dan specifiek e46 zitten, helaas, ga gewoon proberen, heb iig 3 sloten besteld en zelf ff prutsen of ga naar mijn vaste garage. we gaan het zien

Bim

Re: Alarm gaat niet aan / microswitch?

Bericht door Bim » 11 jan 2018, 23:36

had gister het mechanisme/schoten ingespoten met wd40 en waarempel hij doet het (bestuurdersdeur) nu af en toe. :duimen:
ook op dash en met ver- en ontgrendelen, knipperlicht en alarm aan. (af en toe). Weet dus dat het niet verkeerd is die dingen te vervangen te beginnen bij de bestuurdersdeur

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Alarm gaat niet aan / microswitch?

Bericht door rob75 » 16 jan 2018, 20:57

Bim schreef:dank je, ik denk dat er hier ook niet echt kenners op auto elektronica en dan specifiek e46 zitten, helaas, ga gewoon proberen, heb iig 3 sloten besteld en zelf ff prutsen of ga naar mijn vaste garage. we gaan het zien
Ik denk dat ik aardig wat weet van autoelectronica (en elektriciteit), maar ben niet altijd in staat te reageren met een gefundeerde oplossing.

In jouw geval heb je zelf al een aardige stap in de goede richting gedaan. Het alarm kan namelijk alleen aan als alle betrokken delen als gesloten worden herkend. Dus portieren, motorklep, kofferklep etc.
Als ook de binnenverlichting niet aangaat, dan is dat te wijten aan dezelfde schakelaars. En dan begint het, want de voorportieren bevatten twee schakelaars. Eén voor het herkennen van open/gesloten en één voor het sluiten (CV) via het portierslot.
Tot slot: de GM5 stuurt dit geheel aan, dus als daar iets niet lekker gaat, dan kan dat ook voor problemen zorgen. Kortom: uitsluiten wat wel of niet werkt. Mocht je een schema zoeken (denk ik niet) dan kan ik je daar wel bij helpen.

Succes,
Rob

Bim

Re: Alarm gaat niet aan / microswitch?

Bericht door Bim » 16 jan 2018, 21:34

hoi Rob

gm5 werkt gewoon goed
vwb de sensor/microswitch in het slot welke de binnenverlichting en opendicht aangeeft op dash.
Alleen de bestuurders deur triggert het alarm denk ik.
omdat de andere 2 deuren nog niet werken maar alarm wel. (of hij 'ziet' die andere gewoon sowieso als dicht als ze niet werken)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”