Martien's BMW E46 316i - Sold

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Martien's BMW E46 316i - Sold

Bericht door Martien97 » 09 sep 2017, 13:31

Hallo allemaal,

Zoals ik beloofd had in mijn voorstel topic (viewtopic.php?f=698&t=54755) hier het showroom topic van mijn 316i uit 2002.

Inmiddels ongeveer twee maanden geleden dat ik de BMW gekocht heb, jammer genoeg waren er al gauw wat gebreken. Het startte met een kapotte accu dus deze werd vervangen, hierna kwam de Apk-keuring (bij aankoop al twee maanden verlopen :gek:) bij terugkomst van de keuring ging de ruitenvloeistof wel erg snel, de ruitenvloeistofpomp was kapot dus er was 5 liter verloren. Verder tijdens de Apk-keuring weinig mis, het bleef bij een defect knipperlichtlampje en missende uitlaatsteun. Met het vervangen van de ruitenvloeistofpomp ook de auto wat verhoogt zodat ik de oprit op kon komen.

Na dit alles kwam het leukste nog :|, de auto begon wat olie te lekken waarvoor de kleppendekselpakking werd vervangen. Hierna had de auto voor een week geen problemen gehad totdat tijdens een ritje mijn carter opeens leeg was, gelukkig vlak bij de garage. Dit bleek veroorzaakt te zijn door de carterpakking (was opgevuld met vloeibare pakking en wat siliconenkit -_-), dus ook deze is vervangen. Bleek nog een aardig klusje te zijn bij elkaar voor alles ongeveer €1000,- lichter, maar de auto is nu weer terug en ik hoop er nu weer een tijd van te genieten :driving:.

Verder heb ik nu het plan om ook de velgen + banden te vervangen, banden omdat deze te weinig profiel hebben voor de volgende Apk-keuring, velgen omdat ik de huidige niet erg mooi vindt. Dus daarom zal het waarschijnlijk een volledige set worden met nieuwe banden (style 390 zag ik ergens goedkoop voorbij komen, misschien spuit ik deze mat-zwart met plasti-dip). Dus als iemand interesse heeft in de wielen heeft (velgen+banden) stuur een pb of reageer hieronder, zullen waarschijnlijk wel in het te koop topic komen wanneer ik er echt vanaf moet.

To do (korte termijn):
- Parafaanplaat vervangen
- Mistlampen voor aansluiten
- Interieurlijsten wrappen met carbon zwart wrap
- Nieuwe velgen (style 390 waarschijnlijk)
- En wat kleine dingen zoals: schakelaar elektrisch raam ontbreekt (werkt wel), automatje bestuurderskant achter, deurvanger bestuurderskant, klemmetje voor stootlijst op deur, kriksteun ,enz.

To do (lange termijn):
- Voorbumper spuiten en beter monteren (zit nu wat kit tussen (niet mijn idee :nee: ))
- Voorscherm voor vervangen of repareren en daarna spuiten
- M-pakket verder uitbreiden dan alleen voorbumper
- Nieuwe voorstoelen zijn vies/beschadigd

Afbeelding

De auto
Spoiler: Laat zien
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Het interieur
Spoiler: Laat zien
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Martien97 op 02 jan 2018, 15:56, 3 keer totaal gewijzigd.

FaTaLiTy
Berichten: 214
Lid geworden op: 21 sep 2016, 10:28
Locatie: Veenendaal

Re: Martien's BMW E46 316i

Bericht door FaTaLiTy » 15 sep 2017, 07:30

Leuke E46, daar zit zeker nog genoeg potentie in ;)
BMW E46 Sedan 323i - viewtopic.php?f=29&t=58370

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: Martien's BMW E46 316i

Bericht door Martien97 » 16 sep 2017, 17:38

Jazeker

Vandaag de velgen omgewisseld voor style 390 velgen met bandenmaat 205/60 R16. Gekocht via JD banden & velgen en mag spreken van goede service, omdat de bandenslijtage niet overal gelijk was zijn twee banden omgewisseld en heb ik vier zo goed als nieuwe banden van Michelin (handig met het weer van de laatste tijd ;) ). En ik heb uiteindelijk toch maar besloten de velgen gewoon chroom te houden.

Ik moet zeggen dat de wielkasten goed gevuld zijn nu.
Afbeelding
Achter
Afbeelding
Weer iets hoger voor
Afbeelding
Alleen nu is het jammer dat de spatborden achter zijn uitgerold :| voor valt het minder op
Afbeelding
Dit was de oude set die eronder zat bij aankoop
Afbeelding
Betere foto's later.

De oude set heb ik voorlopig niet nodig, dus toch maar besloten ze te verkopen: viewtopic.php?f=679&p=656838#p656838

Gebruikersavatar
PorschefanRoel
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 aug 2014, 17:21

Re: Martien's BMW E46 316i

Bericht door PorschefanRoel » 25 sep 2017, 10:57

Zo die velgen doen de auto zeker goed :duim:
Die oude velgen gaven hem een beetje een pauper look als je het mij vraagt, dus zeker een goede keuze geweest ;)

Verder een top auto, waar je zeker plezier mee gaat hebben.
Zwart met M bumper ziet er altijd wel gaaf uit vind ik :D
X 2005 Hyundai Getz 1.3i
X 2004 BMW E46 318i
- 2003 BMW E60 525i

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: Martien's BMW E46 316i

Bericht door Martien97 » 25 sep 2017, 16:05

Ja de auto oogt nu een stuk beter, alleen ik zit te denken aan spacers voor de achterwielen. En misschien volgend jaar nog wat aan de rijhoogte sleutelen, maar voor de winter staat het goed zo. Heb nog wat foto's voor een totaalbeeld met een beter kwaliteit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort ook maar eens naar de handrem kijken, want die werkt niet al te best op steile hellingen :whistle: .

Gebruikersavatar
PorschefanRoel
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 aug 2014, 17:21

Re: Martien's BMW E46 316i

Bericht door PorschefanRoel » 26 sep 2017, 09:27

Ik krijg het idee dat zowat elke BMW een probleem heeft met de handrem. Mijn vorige E46 had dat ook al en de E60 waar ik nu in rij heeft het ook. Ik kan aan die handrem trekken wat ik wil, maar op een beetje helling rolt ie gewoon naar achter :gek:

Wat verlagen staat de auto ook goed inderdaad, maar zo is het ook zeker geen slecht zicht.
En een voordeeltje is dat je nog gewoon door kunt rijden over drempels heen :rolf:
X 2005 Hyundai Getz 1.3i
X 2004 BMW E46 318i
- 2003 BMW E60 525i

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: Martien's BMW E46 316i

Bericht door Martien97 » 25 nov 2017, 21:59

Vandaag weer een beetje aan de BMW geklust, grootste doel van vandaag was het checken van de nokkenassen. Dit wilde ik even checken vanwege de start problemen van de laatste paar weken viewtopic.php?f=33&t=55105 . Ik had overlegt met de lokale garage en met BMW Dubbelsteyn en om kosten te besparen besloten zelf de nokkenassen na te kijken of ze nog op tijd staan. Ik ging namelijk er van uit dat de krukassensor foute meldingen gaf, maar moest eerst zeker weten of het nog op tijd stond. Jammer genoeg was de sensor nog niet binnen maar de rest stond wel op tijd en er was al een overspringbeveiliging op de ketting geplaatst gelukkig.

Auto stond ook weer eens een keer binnen, dus geen invloed van het weer en al het gereedschap in de buurt. Daarna turen naar m'n nokkenassen (niet de hele kleppendeksel losgemaakt vond ik niet echt nodig, want heb alles kunnen controleren betreft ketting en nokkenassen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelijk ook besloten om wat andere dingen aan te pakken, namelijk de parafaanplaat en de oliepeilstok.
Afbeelding
Nieuw boven oud onder, zoals je kunt zien was het moeilijk meten met de oude peilstok (niet meer nauwkeurig af te lezen). Hierdoor stond ik zonder olie op m'n werk :whistle: , gelukkig had een collega nog wat olie bij zich.

Afbeelding
De parafaanplaat, nieuw boven oud onder, oude was erg vergaan en begon steeds meer aftebrokkelen. En ik moet zeggen dat de ruitenwissers wel erg goed vast zaten :|.

Volgende week de krukassensor maar aanpakken, ik weet nog niet zeker of ik dit zelf ga doen. Het lijkt me namelijk een flinke uitdaging. Zoals ik begrepen had moet het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden. Weet iemand of dit ook kan vanuit de wielkast vandaan en dan langs het blok omhoog? Zag namelijk dat iemand dit al eens gedaan had bij een auto met M43 blok :s , ik heb dan een N42B18A blok dus ben bang dat het niet gaat.

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: Martien's BMW E46 316i

Bericht door Martien97 » 04 dec 2017, 20:51

Uiteindelijk toch besloten de krukassensor bij de garage te laten plaatsen, in combinatie met een ander probleem wat ik dit weekend ontdekte toen ik poogde zelf de krukassensor te plaatsen. Namelijk olielekkage bij het oliefilter huis (niet alweer :nee:), waarschijnlijk is wat van deze olie in de stekker van de krukassensor terecht gekomen. En verder ga ik zelf nog een nieuwe olievuldop regelen, begint ook al olie te lekken op de uitlaat wat ik vandaag gezien heb door een plaatselijke mistbank boven de motorkap.

In ieder geval wordt alles zo weer goed in de olie gezet voor de komende winter.

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: Martien's BMW E46 316i

Bericht door Martien97 » 12 dec 2017, 17:48

Helaas moet ik de 316i nu toch vaarwel zeggen, er bleek toch iets mis te zijn met een tandwiel van een van de nokkenassen. Om het te repareren moet ook gelijk de ketting en kettingeleiders vervangen worden. En het prijskaartje word dan zodanig duur dat ik het er niet meer voor over heb. Al veel te veel geld aan uitgegeven inmiddels. Alles rond de €1000,- is genoeg omdat ik er nu echt snel vanaf wil. Jammer genoeg zal ik er wel een hoop op verliezen nu :'(

Nu voorlopig op de fiets naar m'n werk en op zoek naar een andere auto.

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: Martien's BMW E46 316i - Sold

Bericht door Martien97 » 02 jan 2018, 15:44

De auto ongeveer een maand geleden verkocht aan een handelaar en ik zie hem nu opeens weer opduiken op marktplaats:
Spoiler: Laat zien
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... aceli.html
Afbeelding
Ben benieuwd in welke staat het motorblok nu is, wel zuur om hem nu weer tegen te komen. Maar ik weet niet of de volgende eigenaar gelukkig word van deze auto, heb zo m'n twijfels. Het meest mis ik de angel eyes in combinatie met US knipperlichten.

Maar inmiddels heb ik een nieuwe wagen gevonden die ik aankomend weekend op ga halen, het gaat om deze 318Ci:
Afbeelding
Het was eerst een pre-facelift model maar is later gefacelift, maar er ligt nog steeds een M43TUB19 onder de kap en heeft ruim 120.000 kilometers minder op de teller dan de 316i. En de lak is fonkelnieuw (Cosmosschwarz metallic). Ik ga hier waarschijnlijk ook weer angel eyes op maken, meer over de 318Ci zodra ik de wagen thuis heb.

Bim

Re: Martien's BMW E46 316i - Sold

Bericht door Bim » 05 jan 2018, 00:43

hi
ik verkocht mijn 318i touring paar jaar geleden via mp..ging naar particulier die verkocht weer aan handelaar en toen zag ik dat ie in korte tijd paar x werd overgeschreven en kwam ik hem opeens op mp weer tegen, alleen was de km stand 175k minder.... :gek:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”