Wie weet de oplossing voor dit koelvloeistof-lek?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BimmerThijs
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2015, 18:16

Wie weet de oplossing voor dit koelvloeistof-lek?

Bericht door BimmerThijs » 26 nov 2017, 14:13

Beste Freudefahrers,

Sinds een dag of 2 lekt mijn E46 318CI koelvloeistof onder het koelvloeistofreservoir.
Op het moment dat er niet gereden wordt (motor kan wel draaien) is er niets aan de hand, op het moment dat de buis/slang zoals op de foto te zien is iets naar boven wordt gedrukt lekt er vloeistof weg bij de aansluiting gemarkeerd met de pijlen. Onderweg met hobbels en drempels zorgt dit ervoor dat er constant vloeistof weglekt naar beneden.

Wie weet wat hier stuk is én hoe ik dit kan fixen?

Mijn dank is groot!
PS: voor de duidelijkheid, de foto's zijn genomen van onder de auto liggend naar boven.

Afbeelding

Afbeelding

stefans
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: Wie weet de oplossing voor dit koelvloeistof-lek?

Bericht door stefans » 26 nov 2017, 18:33

Nieuwe o-rngen plaatsen.
Als er geen lekkage's zijn inde andere aansluitingen.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Wie weet de oplossing voor dit koelvloeistof-lek?

Bericht door rob75 » 27 nov 2017, 07:24

Als er al losse onderdelen voor bestaan zou je de o-ring kunnen vervangen.
Geen idee of je het expansiereservoir al eens vervangen hebt, maar anders zou dat wel eens de oplossing kunnen zijn. Dus expansiereservoir en houder/aansluiting op de radiator.

Succes,
Rob

BimmerThijs
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2015, 18:16

Re: Wie weet de oplossing voor dit koelvloeistof-lek?

Bericht door BimmerThijs » 27 nov 2017, 12:32

stefans schreef:Nieuwe o-rngen plaatsen.
Als er geen lekkage's zijn inde andere aansluitingen.
rob75 schreef:Als er al losse onderdelen voor bestaan zou je de o-ring kunnen vervangen.
Geen idee of je het expansiereservoir al eens vervangen hebt, maar anders zou dat wel eens de oplossing kunnen zijn. Dus expansiereservoir en houder/aansluiting op de radiator.

Succes,
Rob
Heren, bedankt voor de enorm snelle en bruikbare reacties! Rob, je impliceerde met 'al eens vervangen' dat het reservoir mogelijk een vaker voorkomend punt is. Na research hierop zie ik meer geklapte of gescheurde reservoirs. Heb daarom vanochtend direct een exemplaar besteld (http://www.mister-auto.nl/fl/expansiere ... 5-111.html) van Hella, plus een nieuwe dop.Als dit geleverd is zal ik kijken of de door Stefan genoemde O-ringen hierbij aanwezig zijn, anders zal ik deze bij de dealer proberen te bestellen.

Afbeelding

Ik heb het expansievat (nr. 3) en de dop (nr. 6) besteld. Rob, wat is volgens jou het door jou genoemde 'houder/aansluiting op de radiator' op deze afbeelding?

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Wie weet de oplossing voor dit koelvloeistof-lek?

Bericht door rob75 » 27 nov 2017, 15:36

In de tekening is dat nummer 1. Hier zit ook de aansluiting op die bij jou lekt. Dit gedeelte zit aan de radiator vast en daar klikt het expansiereservoir in.

Mijn opmerking is inderdaad het scheuren en/of kapotgaan van het reservoir en alle aanverwante artikelen. Ik weet niet of je al een N4x motor hebt (16 kleps valvetronic) maar daar zit heel veel kunststof aan dat in de loop der jaren bros wordt en voor allerlei problemen zorgt.

Succes,
Rob

stefans
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: Wie weet de oplossing voor dit koelvloeistof-lek?

Bericht door stefans » 27 nov 2017, 18:31

Die o-ringen zitten normaal al gemonteerd.
Heb zelf een keer gehad dat de o-ringen slecht waren.
Deze o-ringen toen gekocht bij het rubberhuis

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”