[E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door andydewit » 05 okt 2017, 17:21

Martien97 schreef:Is de ketting van het vanos vervangen of de multiriem? Begin wat verward te raken :gek: .
Ik vraag me af of er een vanos op zit, hoorde van een vriend van me (heeft 318i compact uit 98 geloof ik) dat die niet op mijn auto zit omdat het een 2.0 liter versie is.

Martien97 schreef:[...] Was eerst elke week bijvullen (een keer carter leeg gereden op 4 km, doordat er siliconenkit was gebruikt om de lekkage bij aankoop te verbergen -_- ), na vervangingen pakkingen nog geen olie bijgevuld (nu een maand geleden).
Kijk, die pakkingen klinken als een goed idee. Alle pakkingen gedaan of alleen 1 bepaalde?

Purm schreef:[...] gewoon rijden haalt mijn 320i 1 op 11,5/12 gemiddeld en met de destijds 318i gemiddeld iets van 1 op 13,5
Dat was wat ik ook verwachtte toen ik de auto kocht, 1 op 13-14. Gelukkig kan het dus, maar is er dus iets mis met de motor.
dirkfraterman schreef:Ik heb zelf ook een N42 blok in mijn E46. Heb onlangs (1 maand / 2000 km geleden) alle pakkingen + de ketting laten vervangen. Het olie"verbruik" is aanzienlijk minder geworden, geen last meer van stank van verbrande olie. Qua verbruik is mijn auto van 1 op 10 naar 1 op 13,5 gegaan. De ketting van mijn auto was meer dan 1 tand opgerekt en daardoor is de motor van tijd geraakt.

Het is niet de goedkoopste oplossing, maar wellicht wel de beste: laat de pakkingen + de ketting vervangen en je zult merken dat het verbruik een stuk minder zal worden!
Dat is mooi om te horen, het ligt dus niet aan mijn rijstijl. De garage zal zeker wat pakkingen mogen gaan vervangen met deze olielekkage. Ik weet dus niet of het mij veel gaat kosten, met een beetje geluk mag de verkoper dat gaan betalen. Ketting is net vervangen dus ik ga er van uit dat die goed staat. Kan altijd een check laten uitvoeren, als die namelijk niet goed staat heeft de verkoper de reparatie niet goed uitgevoerd en dat ook niet vermeld.
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Purm

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door Purm » 05 okt 2017, 19:42

vanos op 6 cilinder, valvetronic op de 4 cilinder

verbrande olie lucht is olie dat op spruitstuk valt (pakking bij vacuumpomp) voel maar links achter bij het blok tegen schutbord aan, ga daar maar met je hand langs en voel of nattig is.

bij verbruik zou ik sowieso de klepseals doen, omdat zoooveel voorkomt bij dit blok

en voor lekkages ff lekker het blok met wat olieverwijderaar spuiten waar het kan en daarna schoonspuiten onder, boven zijkanten en daarna ff stuk gaan rijden.

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door Martien97 » 05 okt 2017, 20:13

Oh ja klopt valvetronic :bang: en geen vanos op de 4 cilinder. Stom van mij omdat ik ook een N42 blok heb.

Bij mij was het opgelost na twee pakkingen, kleppendekselpakking en carterpakking (bleek nogal een klus te zijn om de carterpakking te vervangen). Jammer genoeg was de carterpakking pas later gaan lekken en heb ik daardoor iets meer moeten betalen. De klepseals staan overigens nog op de planning om te vervangen.

Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door andydewit » 10 okt 2017, 13:22

Heb 'm daarstraks even laten checken door iemand. Het volgende viel hem op:

- Bij 1500 toeren vanuit stilstand de koppeling los laten: motor valt uit
- Uitlaat is nat aan de binnenkant
- Er kwam even flinke rook uit de uitlaat bij het achteruitrijden, vlak na het starten
- Remvloeistof schoot er uit (30 cm hoog) bij een warme motor, ik denk wel een liter
- Olie zichtbaar aan de linkerzijkant van de motor (als je er voor staat)
- Rokende motor na gas geven omdat de olie op de buis van de uitlaat komt
Hij gaf aan dat het waarschijnlijk de 'kop' is. Ik geloof dat 'ie de cilinderkop bedoelt. Klepdekselpakking denkt hij ook.

Parkeer ik thuis de auto (na 15km rijden), komt er rook onder de motorkap vandaan. Zie hier:
Afbeelding

Zo erg heb ik het nog niet eerder gehad. Die ga ik dus absoluut niet meer verplaatsen, blijft mooi op de oprit staan. Nu maar wachten wat de jurist te zeggen heeft...
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door Martien97 » 10 okt 2017, 18:01

Zo dat is balen zeg :| . Ik denk dat het in de auto ook erg naar olie ruikt, was bij mij namelijk het geval.

Ik had trouwens ook behoorlijk wat rook uit de uitlaat bij het achteruit rijden. En af en toe slaat mijn BMW ook af bij het achteruit rijden en af en toe is de uitlaat een beetje vochtig, maar dit is normaal als de uitlaat niet op temperatuur is bij een benzinemotor. Ben benieuwd wat de jurist zegt, omdat ik ook zulke problemen had (kapotte accu, kapotte/lekkende ruitensproeierpomp, olielekkage). Maar bij mij was de prijs er ook wel een beetje naar, dan weet je wel dat je eerste auto gekocht heb :whistle:

Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door andydewit » 10 okt 2017, 19:05

Klopt, de geur komt met vlagen. Is ineens heel sterk, en daarna is het weer weg voor een tijd.

De prijs is er pas naar als er tijdens de verkoop wordt aangegeven dat die problemen spelen met de auto. Als de verkoper zegt dat er niks aan de hand is, kun je er (na je eigen onderzoek) van uit gaan dat de auto gewoon werkend is. De verkoper heeft namelijk een mededelingsplicht en als jij je aan je onderzoeksplicht houdt heb je wettelijk gezien recht op een goed werkend 'product'.

Heb even een offerte opgevraagd om alle problemen te verhelpen. Kosten: €1405,70.
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Gebruikersavatar
BrianGT
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 feb 2012, 20:09
Locatie: Rotterdam

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door BrianGT » 10 okt 2017, 19:53

Sterkte ermee, gelukkig is dit wel op te lossen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door andydewit » 10 okt 2017, 20:20

Dankje, we zien wel hoe het uitpakt. Degene die mij de offerte gaf zei wel dat hij van een paar experts/monteurs had gehoord dat het beste was om mijn geld terug te vragen, aangezien de N42 en N46 'rotblokken' zijn met heel veel problemen. Ik neem aan dat dit wel enigszins te nuanceren valt? Ik zie namelijk een hoop tevreden mensen hier op het forum met zulke motorblokken.
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door Martien97 » 10 okt 2017, 20:31

Ik ben inmiddels wel weer een beetje tevreden met mijn N42 blok, maar de beslissing moet je zelf nemen of je er mee door gaat. Ik had er al wat in geïnvesteerd namelijk toen de problemen kwamen, de verkoper had mij trouwens niet over de problemen gemeld, toch denk ik dat de problemen wel bij hem bekend waren. Maar uiteindelijk was ik toch €1051,51 kwijt (met APK, nieuwe accu, ruitensproeierpomp, nieuw knipperlicht, rijhoogte aanpassingen en 3 pakkingen en wat onderhoud).
Ik kan er hopelijk weer even tegenaan :driving:

hoekstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2015, 09:44

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door hoekstra » 10 okt 2017, 20:41

de n42 is niet een heel slecht blok maar de carterontluchting raakt veel te snel verstopt,
zeker bij veel korte stukjes rijden. het is al gauw 3 uur werk om hem te vervangen(inlaat spruitstuk moet er af)
gevolg is dan dat er te veel druk ontstaat onder de kleppendeksel dat resulteerd weer in lekages en
nog veel erger de klepseals gaan er aan . de ketting gaat naar verloop van tijd ook oprekken en de orginele spanner
kan dat niet goed opvangen. er is een gemodificeerde op de markt.
o ja de motor is wel voorzien van nokkenasverdraaiing (vanos) en valvetronic (klephoogteregeling alleen inlaat)
als ik het verhaal zo lees zou ik de kleprubbers vervangen gelijk met de distrubutie de verstellers zijn er dan toch al af.
(ik ben zelf 10 uur aan het sleutelen geweest voor de kleprubbers , resultaat van een liter op de 800km naar niet te meten op nu 3000km

Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door andydewit » 10 okt 2017, 20:48

Als ik de verhalen van jullie beiden zo lees, laat ik 'm het liefste gewoon repareren. Heb de auto pas een paar weken maar ben er echt heel erg blij mee ondanks de problemen.

Nog even iets anders: Pending code P0491 kwam weer om de hoek kijken. Zal eens opzoeken wat dat betekent. P0011 en P0341 zijn niet meer terug gekomen dus ik ga er van uit dat ze die gewoon niet hebben verwijderd na het vervangen van de distributieketting.
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Purm

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door Purm » 10 okt 2017, 20:51

ja tis soms lastig heb het ook wel is gehad, of je doet hem weg en pak je verlies of laat hem maken hoop voor je dat het geen bodemloze put is. (been there, done it)

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door h3b » 11 okt 2017, 07:27

Wat hoekstra ook aangeeft, klepseals gelijk meenemen in deze reparatie. Gezien de algehele staat verwacht ik niet dat deze al vervangen zijn, dus logisch om mee te nemen nu.

De uitspraak dat de N42 en N46 rotblokken zijn vind ik persoonlijk niet geheel correct. Ja er zijn de lekkages bij de pakkingen omdat deze uitharden en ja problemen met de klepseals. Carterventilatie is een algemeen ding bij BMW zeker bij de oudere types. Maar goed, dit zijn allen bekende problemen en ook allemaal prima op te lossen.Het is met name vervelend als je het zelf overkomt en dan ook allemaal in één keer.
Bij de E90 met N46 motor die ik had heb ik dit ook allemaal gehad, alleen gelukkig niet in één keer maar verspreid over de jaren. Dus wat dat betreft heb je pech, aan de andere kant heb je nu de mogelijkheid om alles in één keer goed op te lossen. Ondanks het gemelde bedrag denk ik dat het relatief gezien meevalt.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
dirkfraterman
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:16
Locatie: Vriezenveen

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door dirkfraterman » 11 okt 2017, 07:44

andydewit schreef:
BrianGT schreef:Sterkte ermee, gelukkig is dit wel op te lossen.
Dankje, we zien wel hoe het uitpakt. Degene die mij de offerte gaf zei wel dat hij van een paar experts/monteurs had gehoord dat het beste was om mijn geld terug te vragen, aangezien de N42 en N46 'rotblokken' zijn met heel veel problemen. Ik neem aan dat dit wel enigszins te nuanceren valt? Ik zie namelijk een hoop tevreden mensen hier op het forum met zulke motorblokken.
Ik rijd ondertussen al 2,5 jaar rond met de N42 en heb er in die tijd meer dan 50.000 km mee gereden. Ik vind de N42 zeker geen slecht blok. Oke, de pakkingen zijn k*t, maar als je die laat vervangen is het een super blok!
E46 318Ci cabrio Tourmaline Violett metallic Showroom Instagram
E90 330i Automaat Arktisblau metallic SOLD

Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Bericht door andydewit » 11 okt 2017, 08:16

h3b schreef:[...] Ondanks het gemelde bedrag denk ik dat het relatief gezien meevalt.
Dat lijkt het mij ook, toen ik de lijst hoorde wat hij allemaal zou doen voor dat bedrag, stond ik wel even te kijken.


Ik heb even een lijst gemaakt met de onderdelen waarvan ik (en de monteur) denken die goed zijn om te vervangen. En in verband met een mogelijke motorstoring door productiefout, nog een paar onderdelen (olieafscheider en ontluchtingsslang voor koude landen zitten in "VAICO Reparatieset, carterontluchting").
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Is er nog iets anders wat volgens jullie het beste vervangen kan worden?
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”