stuiterende achteras.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

stuiterende achteras.

Bericht door ben316i » 07 okt 2017, 16:05

Hallo ,

Bij deze een vraag ,
bij warme of koude motor is het heel vervelend om met mijn auto uit stilstaande positie om van zijn plek te komen .
ik ben er al bij een garage mee geweest , maar die zeggen dat de koppelingsplaten in orde zijn .
de auto koppelt niet zo als een BMW zou moeten koppelen ,gaat allemaal stug en houterig , als ik uit stil staande positie wil op trekken gaat de achter as stuiteren / door slippen , achteruit rijden is echt een drama , moet ook met een hoog toerental gebeuren anders slaat de motor af , met een kar achteruit rijden is een drama .
is dit nou toch de koppeling of kan het wat anders zijn ?
Het gaat om een E46 2 liter uit 2004 , heet net 200,000 op de teller staan .

Groet,
Ben.

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: stuiterende achteras.

Bericht door JdM » 07 okt 2017, 17:01

Hoe heeft de garage kunnen vaststellen dat de koppeling(plaat) nog goed is, is de bak eraf geweest?

ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

Re: stuiterende achteras.

Bericht door ben316i » 08 okt 2017, 09:04

Eeeeeh nee , de bak is er niet achter weggeweest.

De monteur heeft veel in het verleden met BMW's gewerkt en ook werkzaam geweest bij een grote dealer in Heerenveen , dus ik neem aan dat de man verstand van zaken heeft.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: stuiterende achteras.

Bericht door Dutchie » 10 okt 2017, 10:36

Klinkt als een kapotte homokineet van een aandrijfas aan de achterzijde.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: stuiterende achteras.

Bericht door Richard88 » 12 okt 2017, 12:01

Als de garage kan constateren dat de koppeling goed is, dan zouden ze zeker toch wel moeten kunnen zeggen wat dan het probleem wel is ? Het probleem zit denk ik zoals dutchie zegt in je aandrijf as, of in je differentieel.

Zijn dingen die makkelijk te controleren zijn

ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

Re: stuiterende achteras.

Bericht door ben316i » 13 okt 2017, 15:16

Nog iets?
Als ik de auto in de versnelling zet ,dan hoor je een bonk geluid van de achteras.
Hoe kan ik controleren of diff versleten is ?

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: stuiterende achteras.

Bericht door Richard88 » 14 okt 2017, 12:32

Dat gebonk is waarschijnlijk je dubbel massa vliegwiel of je hardyschijf op je cardan.. bekend probleem bij veel e46's, geeft ook aan dat je koppeling misschien niet goed ontlucht is.. met een voledig ingetrapte koppeling zou je dat gebonk pas moeten horen als je de koppeling op laat komen

Je kan je diff controleren door je auto aan de achterkant op te krikken, uit de versnelling, handrem los.. goed hard je wielen na links/rechts draaien, als er iets kapot is hoor je waarschijnlijk meteen wat tikken/ratelen/bonken.

Doe dit zelfde nog een keer maar dan met je auto In de versnelling, ook weer links/rechts bewegen en letten op rare geluiden.

Als dat allemaal goed klinkt.., motor starten, in de eerste versnelling zetten, koppeling laten komen tot je wielen draaien. 1 van de wielen een beetje weerstand bieden tot het wiel stil staat en het andere wiel nog draait, als dit zonder problemen aan beide kanten lukt is je diff waarschijnlijk nog wel goed.

Als dit allemaal goed is zet je de auto op de handrem zodat beide achterwielen niet kunnen bewegen, dan kruip je onder je auto en voel je goed aan je aandrijf assen. flink heen en weer trekken/ links rechts proberen te draaien.
als je de aandrijf as kan draaien als je wielen vast zitten is 1 van je homokineten versleten, een beetje speling mag en is normaal, maar het mag niet overdreven zijn ..

Als dit allemaal goed is dan hoef je het probleem niet in de achteras te zoeken

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: stuiterende achteras.

Bericht door Richard88 » 14 okt 2017, 12:36

Nog een dingetje, Controleer de subframe ophangings punten ook meteen als je onder de auto ligt. het komt vaker voor bij e46s dat de subframe ophanging uit het chassis weg scheurt, dan kan je ook een heel raar gebonk krijgen, heb toevallig net 1 gerepareerd met dat zelfde probleem.

ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

Re: stuiterende achteras.

Bericht door ben316i » 19 okt 2017, 16:57

Hallo Richard 88

Enorm bedankt voor je feedback, ik ga er mee aan de slag, dankjewel.

Groet,
Ben.

Amethist
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2015, 20:07

Re: stuiterende achteras.

Bericht door Amethist » 20 okt 2017, 09:06

Je kan de achteras zeker controleren. Maar als hij bonkt op het moment dat je hem met ingetrapte kopping in zijn 1 zet, zou ik eerst je koppeling eens nakijken of die niet blijft plakken. Als dit het geval is kan hij ook verbrand zijn(blauwe vlekken op het vliegwiel), dan gaat hij trillen met opkomen en dan gaat ook je achteras klapperen.

ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

Re: stuiterende achteras.

Bericht door ben316i » 20 okt 2017, 19:46

Als de auto rijd is het stil in de auto .je hoort alleen het asfalt geluid.
Het bonkend geluid hoor je als je de auto in de eerste versnelling zet. Als je door schakelt gaat dat vrij stug en vooral niet soepel. Houterig en soms met slippende koppeling.
Als je naar de vijfde versnelling over schakelt en de versnelling valt er in dan hoor je weer het bonkend geluid.

ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

Re: stuiterende achteras.

Bericht door ben316i » 22 okt 2017, 09:20

Gisteren bij een BMW dealer in Meppel geweest, de monteur heeft in de auto gereden, de auto is op de brug geweest, er is niets gevonden, alle rubbers en de gehele aandrijf lijn is in goede staat.
Zowel de monteur als ik snappen er niets van.

Groet,
Ben.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”