Floris E46 318i Touring

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
daobra

Floris E46 318i Touring

Bericht door daobra » 02 sep 2017, 21:24

Hallo iedereen,

sinds enige tijd eigenaar van een 2001 2.0L/4 touring met inmiddels 3 ton op de klok. Van binnen is de auto zeer netjes met cognac leer, buiten het bekende donkerblauw. Auto heeft veel snelweg kmś achter de rug en heeft dik twee ton dealer verzorging gehad en is gewoon nog heel aardig. Grootste issue is het olieverbruik. zo'n 1L op 1000 km. Lijkt op een typisch klepseal issue dat ik toch denk zelf aan te kunnen. Ben nog op zoek naar wat inleesmateriaal gezien ik ook de nokkenasketting mee pak en het VANOS systeem van nieuwe rubbers wil voorzien. De N42 motor heeft Vanos en Valvetronic systemen en dat wil je goed snappen voordat je het open trekt. Ik heb nog geen How-to gezien over dit alles dus misschien is dat iets om te maken mocht en er behoefte aan zijn. Als het er al lang is dan is dat nog beter :h:

Wie heeft ervaring met het verslijten van de zuigerveren van een 4 cylinder 2L? Mogelijk is dit ook de (deel)oorzaak van het olieverbruik, iets wat ik liever niet zie want dat is een flinke reparatie die eerder een ruilmotor betekent. Anyways, hoop dat nog uit te sluiten, eerst maar eens een workshop manual scoren...

Beens1

Re: Floris E46 318i Touring

Bericht door Beens1 » 04 sep 2017, 13:17

Hoi,

Gaat het om een late 2001 wagen?
Mijn moeder heeft een 2001 316i (facelift model) met nog het oude vertrouwde, doorontwikkelde M43TU blok.
En dus niet de N42.

De oudere blokken hebben namelijk ook wel eens olieverbruik, wat ook regelmatig terug te koppelen is op de carterventilatie.
Ik zou even controleren welk blok je exact in de wagen hebt liggen, voordat er grote operaties gestart worden.

mieske90
BimmerPortal Team

Bericht door mieske90 » 04 sep 2017, 19:55

Welkom Floris,

Kun je wat meer vertellen over je wagen?
Welke leuke opties heeft hij bijvoorbeeld?

Foto's van je wagen zien we hier ook altijd graag ;)

Als je iets zoekt kun je het beste de zoekfunctie rechtsboven gebruiken.
Als er vragen of opmerkingen zijn over het forum neem gerust contact met een van ons, wij helpen je graag.

Vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
Veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E46 een keer op één van onze meetings/events.
Dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events :driving: :amen:
Afbeelding
Volgende evenement:

daobra

Bericht door daobra » 04 sep 2017, 21:23

Hi Beens,

Heb wel echt met een N42 te maken, de motor heeft namelijk Valvetronic. AX51 is de autocode, hij is van september 2001.

Ik heb een Haynes wph besteld zodat ik binnenkort lekker dagje kan gaan sleutelen. Valt allemaal reuze mee als ik het zo zie. Ik heb de nodige sleutelervaring, zeker aan BMW motorfietsen maar dit komt zeker goed :duim:

daobra

Bericht door daobra » 30 nov 2017, 16:52

eh auto van 6-2002 gebouwd te zijn.

inmiddels 301.000 km gereden :))

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”