Motorupgrades M3 2005

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
Aquila2003
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2017, 05:33

Motorupgrades M3 2005

Bericht door Aquila2003 » 20 aug 2017, 23:38

Beste mensen,


Zoals jullie weten ben ik binnenkort ben ik na vele jaren eindelijk in bezit van mijn droomauto, de e46 m3 uit 2005.

Volledige onderhoudshistorie, aankoopkeuring gedaan en op 2 kleine puntjes helemaal in orde. De wagen heeft 125000 km gelopen, de afgelopen 2 jaar in bezit geweest van een liefhebber die er slechts 6000km in heeft gereden.

Maar goed, qua looks, sentiment en de fabelachtige sound van de begeerde 6 cilinder, vrees ik toch dat de wagen naar hedendaagse maatstaven wat weinig vermogen heeft. Ik heb al aardig wat research gedaan, maar de vele artikelen beginnen altijd bij het upgraden van de uitlaatspruitstukken. maar ik heb al de Europese en veel beter is er geloof ik niet.

Tot zover heb ik besloten dat ik sowieso een Karbonius CSL airbox wil installeren met de juiste cpu instellingen (Alpha N). Maar wat blijft er dan nog over? 100cell racekat? Nokkenassen? Differentieel?

Nog als laatste info, mijn budget voor de aanpassingen inclusief airbox zal zo'n €5000 zijn. Ik wil geen turbo of compressor, geen circuit wagen, maar en Golf gti of Audi b5/6 RS moet ik toch kunnen inhalen.

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: Motorupgrades M3 2005

Bericht door Mr._T-Rex » 21 aug 2017, 12:29

Volgens mij is het redelijk simpel: BMW heeft de grenzen van het blok al best ver opgezocht met de S54 (oa daarom had de e9x M3 de V8). Zonder turbo of compressor is er niet veel te halen.

Met de airbox + nokkenassen & motormanamgement van de csl moet je op 360 pk kunnen komen, maar heel veel meer zal er niet in zitten. De rest zal gerommel in de marge zijn lijkt mij.
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

LinkjeZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 09 aug 2015, 20:51

Re: Motorupgrades M3 2005

Bericht door LinkjeZ » 21 aug 2017, 13:41

je kan ook aan turbo upgrade denken. deze blokken kan je over de 1000pk krijgen. maar dan heb je wel veel geld nodig.

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Motorupgrades M3 2005

Bericht door martinus83 » 21 aug 2017, 20:22

Turbo wil hij niet, maar inderdaad dat zelf nog enigszins zoden aan de dijk.
Alleen is 5000 euro dan waarschijnlijk niet genoeg.

Zou hem mooi origineel houden, blijft uiteindelijk het mooist, en meest waardevast.

Aquila2003
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2017, 05:33

Re: Motorupgrades M3 2005

Bericht door Aquila2003 » 21 aug 2017, 20:50

Bedankt voor de reacties mensen! Op de airbox na denk ik dan dat ik hem zo standaard mogelijk houd.

E36 racer
Berichten: 962
Lid geworden op: 11 sep 2010, 22:02

Re: Motorupgrades M3 2005

Bericht door E36 racer » 22 aug 2017, 09:57

martinus83 schreef:Zou hem mooi origineel houden, blijft uiteindelijk het mooist, en meest waardevast.
Dat is een kwestie van smaak, Ik ben groot E46M3 liefhebber (niet voor niets dat ik er nog steeds 1 wil voor de 2e keer) maar als ik een standaard grijs exemplaar op straat zie, denk ik absoluut niet wat mooi, sommige hebben echt wel wat aftermarket parts nodig om hem leuk te maken, maar goed dat is persoonlijk natuurlijk :)

Wat betreft de mods, ik zou idd een CSL airbox doen, en de volledige uitlaat vervangen van spruitstuk naar achter, leukste kwa geluid, en ook kwa power krijg je er nog wat voor terug. als je N/A verder wilt, zul je een heeel dikke portomonee mee moeten nemen!
For Speed Add Lightness

Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3

Gebruikersavatar
cjjvisserM3
Berichten: 173
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:00

Re: Motorupgrades M3 2005

Bericht door cjjvisserM3 » 11 sep 2017, 11:56

Zoals eerder aangegeven valt er vrij weinig mee vermogen te halen uit het S54 blok, vergeleken met bijvoorbeeld de N55 motor. Er is wel wat meer PK uit te halen, maar dat kost sowieso veel geld.
Mijn eerste vraag is dan ook, wil je meer vermogen op nummer of wil je je M3 sneller maken?
Als het om nummers gaat, dan is een luchtfilter het goedkoopste om het meeste PK eruit te halen. Afhankelijk van je budget is het goedkoopste een KN of AfE luchtfilter. Als je voor het de looks wilt gaan, dan zou je een carbon airbox kunnen nemen van Karbonius, Evolve of MK motorsports. Voor de laatste 3 moet je rekening houden, dat je apart nog een SMG reservoir moet kopen, als je een SMG heb en een MAP sensor en een tune is ook wel aan te bevelen. Maar reken op een aantal duizenden euro's voor een schamele 10 a 20Pk extra.
Je kan ook gaan voor je internals, ik heb wel eens een quote gehad om bijvoorbeeld de drijfstangen, zuigers en compressie aan te pakken. Zo kan je wellicht richting de 400 Pk kunnen gaan. Maar zo'n aanpak gaat al richting de 3000 a 4000 euro. Dan kan een compressor toch een interessante oplossing worden.

Om de beleving qua snelheid te kunnen verbeteren, adviseer ik eens te kijken naar:
1. SMG tune icm een ECU tune (8200 toeren ophoging) - indien je een SMG hebt.
2. Differentieel up te graden naar een 3.91 of 4.10, dan gaat de M3 veel sneller door de versnellingen, dus is de beleving sneller ;)
3. ShortShifter indien je een handbak hebt.
4. Verwijder snelheidsbegrenzer. Haal je ze tot en met 200 a 250Km/h niet in. Dan in de laatste 50 km/h wel ;)

Een Golf GTI zou je denk je wel voorbij kunnen gaan. Een Audi (R)S4 heeft het voordeel dat het een 8 pitter is. Dat ga je merken als je 160 voorbij gaat. OP het circuit in de bochten is het een heel ander verhaal, dan komt de M3 echt tot zijn recht.

Enfin, mocht je echt willen ownen qua snelheid, zal je toch moeten gaan geloven aan een blazer...

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Motorupgrades M3 2005

Bericht door Cabrioot » 11 sep 2017, 21:03

Ik ben bang dat als je meer vermogen wil je weinig echte opties heb met dit blok. Het is een atmosferische motor waarbij de ongeschreven grens van een atmosferische motor voor een straatauto al boven de 100pk per liter ligt. BMW heeft dus al aardig de grens opgezocht en tuurlijk kan je er wel meer uit halen maar dat zal de levensduur niet ten goede komen tenzij je serieus investeert. En je heb het over een auto die je als plezier wil rijden en nie op een circuit neem ik aan.Niks zo irritant als een nerveuze auto waarmee niet comfortabel mee gecruised kan worden. Laat je goed nformeren door bedrijven die verstand van zaken hebben wat voor en nadlen zijn van de diverse mogelijkheden.
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”